072-3300504

תנאי ההעסקה

כל מה שכדאי לדעת לפני שחותמים על חוזה במקום עבודה חדש: הסכמי העסקה, מבדקים רפואיים, שעות נוספות ועוד.

| 09-01-2006 09:10:00

על אף שברוב המקרים חוזה בכתב הוא עניין מומלץ, לא בכל מקום עבודה ניתן לעובד חוזה כתוב. במרבית המקרים הדין כלל לא מחייב כריתת חוזה עבודה בכתב וניתן להסתפק בסיכום בעל פה. יחד עם זאת, מאז שנת 2002, על פי הוראות "חוק הודעה לעובד התשס"ב - 2002", יש חובה לתת לעובדים הודעה הכוללת פירוט של תנאי העסקתם, וכן הודעה בכתב על כל שינוי בתנאים אלה.

בקביעת תנאי ההעסקה, חשוב לזכור לדבר על הפנסיה
בקביעת תנאי ההעסקה, חשוב לזכור לדבר על הפנסיה

שכר וימי חופש
תנאי ההעסקה נקבעים לרוב על פי הסטנדרטים הקיימים אצל המעסיק. יחד עם זאת, למי שהדבר חשוב לו, כדאי לנסות להבטיח שימי החופשה יעלו על הקבוע בדין, וכן כדאי לבקש לקבוע בחוזה מראש דיון שכר בתוך רבעון / חצי שנה.

הגבלת עיסוק
הסכמי העסקה רבים כוללים, דרך השגרה, סעיף הקובע כי בסיום יחסי ההעסקה יהיה אסור לעובד לעבוד בתחום העיסוק של המעביד תקופת זמן מסוימת. מסעיפים אלו כדאי להיזהר. למרביתכם, תחום העיסוק של המעסיק הוא תחום המומחיות האישי שלכם.

כך למשל, סוכן נסיעות אינו יכול להתחייב שלא להמשיך לעבוד בתחום התיירות והנסיעות אלא אם בדעתו לבצע הסבה מקצועית עם סיום העבודה. הדבר נכון גם למהנדסים לסוגיהם, עורכי דין ורואי חשבון.

בכל התחומים הללו קיימות התמחויות, ואנשים לא מתכוונים "להתחיל מאפס" לאחר מספר שנים. השאלה אם סעיפים כאלה הם חוקיים או לא היא פחות מעניינת, שכן המעסיק יכול עדיין לתבוע אותך ולהסב לך עלויות משפטיות והתעסקות מיותרת בהמשך הדרך. ההמלצה היא: לנסות להגביל את הסעיף כך שהוא יתייחס אך ורק לאינטרסים לגיטימיים של המעסיק, כגון שמירה על רשימת לקוחות אם יש בה ייחוד מסוים, או אי פניה ללקוחות במשך תקופת זמן מסוימת.

פיצויים ופנסיה
אחד הדברים שבתחילת הדרך לא חושבים עליהם מספיק, הוא החיסכון לפנסיה, וסיום ההעסקה. אלא שרובנו לא עובדים במקום אחד בלבד, ויותר מכך, במהלך שנות העשרים-שלושים לחיינו אנו הופכים להורים, דבר שמחייב מחשבה לעתיד.

אחת האפשרויות המקובלות, בהקשר זה, הוא לסכם עם המעסיק שבמקום שכר גבוה, באותה עלות שכר למעסיק, נבצע גם הפרשה פנסיונית שתבוא במקום החובה של המעסיק לשלם פיצויי פיטורים בעתיד.

באופן הזה, המעסיק מפריש סכומי כסף שבאים במקום פיצויי פיטורים והם שייכים לעובד בין אם העובד מתפטר ובין אם הוא מפוטר (ככלל, פיצויי פיטורים מגיעים רק למפוטרים, ולא למתפטרים).

שעות נוספות
שעות נוספות, משכורת 13 ובונוסים: ככלל, רכיבים אלו אינם מוכרים על ידי הפסיקה כרכיבים שבאים בחשבון לצורך חישוב המשכורת לעניין פיצויי פיטורים. בהתאם, בהרבה מקומות לא מפרישים עליהם לפנסיה. כדאי לעמוד על כך שהמעסיק יפריש גם על רכיבים אלו לפנסיה.

הסכם קיבוצי וארגון עובדים
במקומות עבודה מאורגנים תנאי ההעסקה של העובדים נקבעים לרוב על פי הסכמים קיבוציים. הסכמים קיבוציים הם הסכמים בין ארגון העובדים לבין המעביד או ארגון מעבידים שמייצג את המעביד (למשל, התאחדות התעשיינים). בשירות הציבורי ובמפעלים הוותיקים ניתן למצוא הסכמים קיבוציים הקובעים חובת הפרשה לפנסיה וזכויות סוציאליות נוספות.

מבדקים רפואיים
בחלק ממקומות העבודה נדרש העובד לעבור מבדקים רפואיים וכן לאפשר למעסיק גישה לתיק הרפואי שלו. מאחר ששיטת המשפט הישראלית מכירה בזכות לפרטיות כזכות חוקתית, המבדקים הללו מוגבלים למידת הרלוונטיות שלהם לתפקיד המוצע.

הבהרה
המידע באדיבות עו"ד יעל מנשה, ממשרד עו"ד אהוד שילוני, המתמחה בייצוג עובדים וועדים. מידע זה מהווה סקירה כללית ואינו מהווה חוות דעת משפטית, ו/או תחליף לייעוץ פרטני, ולא יחשב ככזה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד