072-3300504

אדוני היושב ראש, כנסת משכילה

שבעה פרופסורים ו-11 דוקטורים יושבעו היום לכנסת. 38 מחברי הבית אינם בעלי תארים אקדמיים. תמונת מצב של ההשכלה בכנסת ה-17

מערכת יורם! | 17-04-2006 10:42:00

הכנסת ה-17 נראית לא רע מבחינה אקדמית: 103 חברים בה הם בעלי השכלה אקדמית או תורנית כלשהי, וזה עוד לפני שעתניאל שנלר (קדימה) ואלכס מילר (ישראל ביתנו) יסיימו את התואר הראשון שלהם.

ממבט כללי על נתוני ההשכלה של חברי הכנסת שיושבעו היום, עולה כי מרבית נבחרינו אכן השקיעו את מיטב זמנם ברכישה (לגיטימית) של השכלה וידע.

שבעה פרופסורים, 11 דוקטורים
שבעה פרופסורים, 11 דוקטורים

התותחים הכבדים
שבעה פרופסורים יכהנו בכנסת ה-17, ארבעה מתוכם ממפלגת "קדימה": אוריאל רייכמן (משפטים, מייסד המרכז הבינתחומי בהרצליה, מקום 11 ברשימה), מנחם בן-ששון, (תולדות היהודים בארצות האסלאם, האוניברסיטה העברית, 20), שלמה ברזניץ (פסיכולוגיה, העברית, 21) שיו"ר מפלגתו אולמרט היה תלמידו בעבר, ומיכאל נודלמן (כלכלה, אוקראינה, 27). מפלגת העבודה מספקת אף היא נוכחות אקדמית משכנעת, עם פרופ' אבישי ברוורמן (כלכלה, בן גוריון, 4) ויולי תמיר (פילוסופיה פוליטית, תל-אביב, 5). סוגרת את רשימת התותחים מפלגת האיחוד הלאומי-המפד"ל, עם פרופ' אריה אלדד (רפואה, תל-אביב, 8).

דוקטור, אני חולה
עד שרונית תירוש (קדימה, 25) תוציא את הדוקטורט שלה מההקפאה, הכנסת תסתפק ב-11 חברים שיוכלו להציג את עצמם כדוקטורים לכל דבר, מעבר לפרופסורים שנזכרו לעיל. רק שניים מהם (אם שמים בצד לרגע את פרופ' אריה אלדד) - אפרים סנה (עבודה, 13) ואחמד טיבי (רע"מ, 2) - הם דוקטורים לרפואה. את התרופות שהם יכולים לרשום לכם, תוכלו לרכוש מהד"ר לרוקחות ג'מאל זחאלקה (בל"ד, 2). שאר בעלי התואר השלישי מגיעים מתחומים כמו פילוסופיה, משפטים, כלכלה ומדעי החברה.

גיניקולוג פרלמנטרי. ד"ר אחמד טיבי
גיניקולוג פרלמנטרי. ד"ר אחמד טיבי

לא הספיק להם אחד
18 מהנבחרים לכנסת ה-17 החליטו שצריך תואר שני כדי להתקדם בחיים. גם כאן, קדימה מככבת עם 7 נציגים ברשימה, כולל הדוקטורנטית-לעת-עתה רונית תירוש. ברשימת ישראל ביתנו ארבעה מוסמכים, וברשימת העבודה שלושה. הליכוד תכניס שתיים, ואילו הגימלאים ורע"מ – אחד מכל אחת. ארבעה חברי כנסת החלו ללמוד לתואר שני, אך טרם סיימו אותו.

אין שני להם
42 מחוקקים הם בעלי תואר "בוגר אוניברסיטה", ובינתיים לא המשיכו לתארים מתקדמים. שני חברי כנסת עדיין נמצאים במהלך הלימודים לתואר הראשון (עתניאל שנלר מקדימה ואלכס מילר מישראל ביתנו, כאמור). עם זאת, כמה מהם החליטו בכל זאת ששיעורי מבואות זה הקטע שלהם, ועשו עוד תואר ראשון אחד, שיהיה. השרוט מכולם הוא סילבן שלום, ככל הנראה, שיש לו תארים ראשונים כמו שלאשתו יש שמות משפחה. ראיית חשבון וכלכלה בבן-גוריון, ומשפטים בתל-אביב. במקרה שלו, בסוף נכנס קצת שכל והוא עשה תואר שני של ממש - במדיניות ציבורית, גם הוא בתל-אביב.

שלושה תארים ראשונים. סילבן שלום
שלושה תארים ראשונים. סילבן שלום

ידעו מה טוב להם
18 חברי כנסת הם משפטנים בהשכלתם, מתוכם שבעה בליכוד, ושישה בקדימה. זהו התחום הפופולרי ביותר בין כל חברי הבית, שבשנים האחרונות הנבחרים נזקקים להשכלה משפטית יותר מאי פעם. תחומים פופולריים נוספים הם היסטוריה (9 ח"כים) ומדעי המדינה (9). יש גם תחומים איזוטריים יותר: מספר 5 ברשימת הגמלאים יצחק גלנטי, למשל, עשה את התואר השני שלו בארכיאולוגיה וגיאולוגיה ימית. זוכת פרס "יורם" להכי הרבה "לוגיות" בתואר היא העיתונאית לשעבר שלי (רחל) יחימוביץ', בוגרת אוניברסיטת תל-אביב בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה.

אוניברסיטה או מכללה?
כצפוי, מרבית חברי הכנסת האקדמאים קיבלו את התארים שלהם מאוניברסיטאות. האוניברסיטה העברית צועדת בראש – 25 חברי כנסת חבשו את ספסליה, ועשו בה 34 תארים. אחריה באה אוניברסיטת תל-אביב, שהעניקה ל-21 חברי כנסת 25 תארים. במקום השלישי ניצבת אוניברסיטת בר-אילן, שהעניקה 16 תארים ל-13 מחוקקים. חמישה חברי כנסת קיבלו את התואר הראשון במכללה.

תורתם אומנותם
עולם ההשכלה התורנית קצת שונה, באופן טבעי, מזה של ההשכלה האקדמית, אך לא יהיה נכון לפטור את מי שעשו את תורתם אומנותם כמי שלא למדו כלל. בסך הכל אפשר לטעון שבנסיבות מסוימות השכלה תורנית היא יישומית יותר מאשר, נניח, מתמטיקה יישומית. ובכל זאת יש מבין חברי הכנסת הדתיים והחרדים גם מי שהלכו קצת מעבר לסטנדרט הנהוג במילייה שלהם: אחד-עשר חברי כנסת – ולא בהכרח ממפלגות חרדיות - הוסמכו לרבנות. חמישה בש"ס, שלושה ביהדות התורה, שניים באיחוד הלאומי, ואחד במפלגת העבודה – הרב מיכאל מלכיאור (10). ואחד אלוהינו, כמובן.

וא-פרופו לימודי קודש, בהקשר הזה יש גם לציין את עבאס זכור (רע"מ, 4), שהוא בוגר לימודי שריעה (הלכות האסלאם), באוניברסיטת אל-קודס.



בהכנת הכתבה השתתפו: מיכל רובין, ליאור ליוואק, מרב שובל ואיתי בנר.

הרב של העבודה. מיכאל מלכיאור
הרב של העבודה. מיכאל מלכיאור
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד