072-3300504

זמן התוכנה

ענף ההיי טק בפריחה מחודשת מביא את המעסיקים לחזר אחר הסטודנטים להנדסת תוכנה עוד בטרם סיימו ללמוד

מערכת "יורם" | 22-03-2006 12:29:00

לאחר שפל זמני, שאפיין את ענף התוכנה בשנים 2000-2004, ניתן לדווח כיום על מגמת ההתעוררות בענף התוכנה לאור הביקוש הרב למהנדסי תוכנה בקרב מעסיקים. "למעשה קיים כיום מחסור של בוגרים בהנדסת תוכנה ביחס למספר המשרות המוצעות עבור אנשי המקצוע שהמשק צריך", מדווחת עינת חצבני, מנהלת היחידה להכוון תעסוקתי במכללת אפקה להנדסה. " הסיבה העיקרית למצב לא מאוזן זה" מסבירה חצבני, "נעוצה בכך שבשנות השפל בחרו מספר מועט יחסית של סטודנטים ללמוד הנדסת תוכנה ו/או מדעי המחשב".

חצבני מדווחת כי 50% מסך המשרות הטכנולוגיות המתפרסמות בשנת 2006 ביחידה להכוון תעסוקתי הנן למהנדסי תוכנה. הבשורות הטובות הן כי הביקוש מעלה את השכר ההתחלתי של הבוגרים בהנדסת תוכנה ל: 10,000-12,000 ¤ ברוטו. המעסיקים מחזרים אחר בוגרים וסטודנטים להנדסת תוכנה עוד בזמן הלימודים. כדוגמא ניתן לציין השמות של בוגרי אפקה במשרות פיתוח, מערכות מידע, בדיקות תוכנה במגוון חברות מובילות במשק, ביניהן : קומברס, רד-בינת, צ'קפוינט, SAP, NICE, מיקרוסופט ועוד.

ד"ר יצחק אביב, ראש המחלקה להנדסת תוכנה במכללת אפקה להנדסה בת"א מסביר כי "לפי כל התחזיות, הצורך באנשי מקצוע בתחום התוכנה ילך ויגבר בשנים הבאות ולכן השיקול של מי שמתלבט בבחירת מקצוע הנדסי הוא אינו מה מצב המשק כיום (וכאמור כבר היום הביקוש לאנשי מקצוע בתחום התוכנה הוא רב מאוד), אלא מה יהיה עוד 3-5 שנים, ואז הצפי בתחום התוכנה הוא לביקוש הגדול אף מהביקוש כיום ובאופן משמעותי".


מועמדים ללימודים בתחום התוכנה יכולים כיום לבחור בין שני מסלולי לימודים לתואר B.Sc שיאפשרו להם לעסוק בתחום התוכנה. המסלולים הם הנדסת תוכנה ומדעי המחשב. רבים מבין המועמדים שהחליטו ללמוד לימודים אקדמאים בתחום התוכנה מתלבטים בסוגיית ההבדל בין שני מסלולים אלה.

שתי התוכניות הן תוכניות אקדמיות חדשות יחסית. אם נשווה לתוכניות כמו מתמטיקה, פיזיקה, הנדסת מכונות, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, שחלקן קיימות מאות שנים, מדעי המחשב החלה לפעול כתוכנית אקדמית עצמאית מסוף שנות הששים (פחות מ-50 שנה נחשב זמן מועט בתוכנית אקדמית), ותוכנית הנדסת תוכנה צעירה ממנה בהרבה (בארץ למשל, כל תוכניות הנדסת תוכנה פועלות לא יותר מ-10 שנים, כתוכניות אקדמיות עצמאיות).

הבדלים בין מסלולי הלימוד
-משך הלימודים במסלול מדעי המחשב הוא 3 שנים, לעומת 4 שנים בהנדסת תוכנה.
תוצאה ישירה של שנת הלימוד הנוספת בהנדסת תוכנה היא התמחות של הבוגר בהנדסת תוכנה בטכנולוגיות פיתוח תוכנה רבות, המקנים לבוגר ידע וניסיון מקצועי. בלימודי מדעי המחשב מתמקדים בעיקר בהקניית ידע. כך שמהנדס תוכנה, בנוסף להיותו בעל ידע במדעי המחשב, הוא בעל ניסיון מעשי מוכח ומעסיק פוטנציאלי יראה בכך יתרון.
-תוכנית הלימודים של מדעי המחשב כלולה בתוכנית הלימודים של הנדסת תוכנה.
-מהנדס תוכנה, ככל מהנדס, לומד, יותר מקצועות יסוד מדעיים (כמו פיזיקה) לעומת בוגר במדעי המחשב.
-מהנדס תוכנה מחויב לעבור קורסים בהם הוא מקבל ידע ומיומנות בכל מה שקשור בפיתוח מערכות תוכנה על כל מחזור החיים שלהם. לדוגמא: שיטות בהנדסת תוכנה, הנדסת דרישות, הבטחת איכות תוכנה.
-פרויקט הגמר – בדומה להתמחות של עורכי-דין ורואי חשבון, כך גם בוגרי הנדסת תוכנה, מתנסים במהלך הלימודים בתכנון, ניתוח, עיצוב, פיתוח, הטמעה והפעלה של מערכת ממוחשבת בהיקף של מאות שעות עבודה, שמהווה בין השאר את כרטיס הביקור לקבלה לעבודה בתעשייה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד