072-3300504

מעורבות פוליטית? לא אצלנו

בחירות בפתח, מסעי הבחירות כבר התחילו, ומה קורה בקמפוסים? האם אתם מעורבים פוליטית?

מרב שובל | 20-02-2006 11:28:00

באוניברסיטה העברית קיימים מספר תאים פוליטיים שמתחילים להראות סימני ערנות. תא קדימה הוקם לאחרונה ומתחיל לצבור תאוצה. תא כתום פעיל מלפני ההתנתקות, תא של מפלגת העבודה שעושה ערביי פיצה ותא של מרץ שפעיל תמיד.

מאיה קרבטרי, יו"ר התא: "אנחנו אומנם לא התא הכי גדול אבל אנחנו התא הפוליטי הכי פעיל. פעילות זו מהווה עבודה רבה. לסטודנטים יש נטייה לא להיות מעורבים. קבוצת הסטודנטים, הובילה מהפכות פוליטיות וחברתיות בארה"ב, אירופה ועכשיו אפילו באיראן שומעים את קולם. אך בישראל, המדינה הפוליטית, ציפיתי שמעורבות הסטודנטים תהיה חזקה פי שתיים, אבל הסטודנטים אדישים ולא פעילים. חוסר הפעילות נובע לדעתי, מהתנאים השונים שיש בארץ; סטודנט צריך לממן את עצמו לאורך כל התואר, זה קשה גם ככה לשלב עבודה ולימודים, אבל לפעמים זה תירוץ כי החברים בתא שלנו הם הוכחה שאפשר לעבוד, ללמוד ולפעול".

לעומת התאים הפוליטיים שלעיתים מעלים את השאלה "מה הקשר שלהם לפוליטיקה?", אגודת הסטודנטים מנסה לעורר את המודעות הפוליטית של הסטודנטים. שרונה פרתם, דוברת האגודה: "אנחנו מעודדים פעילות פוליטית. השבוע היה עימות בין יוסי ביילין לאריה אלדד. במרץ אנו עורכים שבוע מעורבות פוליטית שכרגע מגבשים את הקונספט, אנחנו מקווים להביא פוליטיקאים נוספים וכמובן שלפני הבחירות יהיו בחירות דמה באוניברסיטה ופעילויות נוספות".

חברי אגודת הסטודנטים החליטו להעלות את נושא איכות השלטון וזאת לקראת הבחירות.
כחלק ממסע ההסברה, החליטה האגודה, למנוע את כניסתם של פוליטיקאים מושחתים ושל כאלה, שאינם מוכנים להתחייב לשמור על טוהר השלטון בקדנציה הבאה. פוליטיקאים שלא יחתמו על האמנה למלחמה בשחיתות, שנכתבה על ידי התנועה למען איכות השלטון בישראל, לא יוזמנו לדבר בקמפוס וחברי האגודה ימנעו את כניסתם לקמפוס עד לבחירות.

אוניברסיטת תל אביב: אוניברסיטת תל אביב הייתה תמיד בעלת מעורבות פוליטית, וגם עכשיו זה כך. ישנם מספר תאים פוליטיים פעילים, כגון "דור חדש" שמזוהה עם מפלגת העבודה ואף זכה בבחירות האחרונות לאגודה. תא מרץ, תא שינוי שהפסיד בבחירות האחרונות ומאז חבריו דיי נעלמו מהשטח באוניברסיטה ותא חד"ש.

תאים אלו מוגדרים כחברתיים, אבל מזוהים פוליטית, חברים בהם גם סטודנטים שלא חברים במפלגות עצמן, אלא פשוט מזדהים עם המצעים החברתיים של התאים. תא "דור חדש", נחשב לתא הפעיל ביותר ואף מחזיק באתר אינטרנט פעיל ביותר, אבל גם זה לא בקלות. שאול אידה, מזכיר התא ונציג באגודה: "איו ספק שבתקופה האחרונה יש עלייה בפעילות, אבל לפי דעתי וזה מנקודת מבט סובייקטיבית, זה לא מעניין אנשים. הם באים להתלונן, אבל כשצריך לעשות משהו בעניין, הם לא עושים.

אבל, אני יכול להגיד שמאז שנבחר עמיר פרץ, יש מהפכה ומרגישים ביותר התעניינות ולא רק אצלנו, אלא בכלל במפלגות השונות. אנשים מדברים פוליטיקה ומנסים להחליט במי לבחור".

חלק מחברי אגודת הסטודנטים, כולל היו"ר, מזוהים פוליטית עם מפלגות שונות,האגודה תומכת מאוד בפעילויות ויוזמות פוליטיות שונות. דפנה כהן, דוברת האגודה: "אנחנו בעד פוליטיקה, שלא תהיה אדישות. אנחנו פועלים לקדם כל יוזמה ופעילות פוליטית כל עוד אין הסתה, הטפות וגזענות, בעבר אירחנו את פייגלין ואנו נארח את עמיר פרץ".

אוניברסיטת חיפה: באוניברסיטה קיימים מס' תאים פוליטיים שאף התמודדו בבחירות. תא סל"ע מזוהה עם העבודה, תא לביא מזוהה עם הליכוד, תא יח"ד ותא שינוי. האגודה עצמה מורכבת בעיקר מנציגי תא נט"ו שהוא תא א-מפלגתי. האווירה בקמפוס כמו של התא "השולט" היא א-מפלגתית. מירב רבינר, דוברת האגודה: "אנחנו לא עושים שום דבר פוליטי, הדבר היחיד שאנחנו עושים, זה להילחם על הפחתת שכר הלימוד וכדומה. אנחנו לא מביאים פוליטיקאי ולא מזדהים פוליטית". כנראה שחוסר מעורבות פוליטית שולט באזור הצפון, כי גם בטכניון אין בכלל פעילות פוליטית, אין תאים פוליטיים והאגודה היא א-פוליטית.

אוניברסיטת בר אילן: בעבר הקמפוס היה פעיל: הפגנות, כנסים, מחאות ועוד, אך מאז רצח רבין ובעקבות הביקורת הרבה שהושמעה על החופש הפוליטי הרב באוניברסיטה, הכל השתנה. ישנו תא פוליטי אחד פעיל,"תא כתום", שקיבל אישור מיוחד לפעול וזאת בעיקר בעקבות העובדה שתא זה פעיל ברוב המוסדות האקדמיים. נגה רפפורט, דוברת האגודה: "אין תאים פוליטיים. פעילות פוליטית בקמפוס היא מאוד בעייתית מאז רצח רבין ויש הקפדה רבה . האגודה עושה פאנלים ומביאים פוליטיקאים ומעודדת פעילות ומעורבות חברתית, אבל ברגע שזה מגיע לפעילות פוליטית, זה מצריך אישור מיוחד מהדיקן וזה בעייתי מאוד להשיג זאת".
אוניברסיטת בן גוריון: בקמפוס האוניברסיטה אין פעילות פוליטית ותאים פוליטיים. ממשרד ההסברה של האגודה נמסר שהם פועלים לשנות זאת, כשנשאלו מה הכוונה לא הייתה להם תגובה.

אז אם אתם חולמים על עתיד פוליטי ורוצים להתחיל בקריירה פוליטית כבר עכשיו אל תסמכו על המוסד האקדמי שבו אתם לומדים שיעודד זאת. ודרך אגב, החלטתם כבר במי לבחור?

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד