072-3300504

מרפאות אזרחיות יחליפו את הצבאיות

בחיל הרפואה החליטו לשים סוף לתורים הארוכים המשתרכים של חיילים המבקשים גימ"לים. בחיל בוחנים מהלך לסגירת המרפאות האזוריות. 20 מרפאות אזרחיות יהיו מוסמכות לטפל בחיילי צה"ל מחוץ לשעות הפעילות

אייל וייס, במחנה | 08-02-2006 10:31:00

בחיל הרפואה החלו בבחינת מהלך לסגירת המרפאות האזוריות (מרפ"א), והפניית החיילים למרפאות פרטיות. ניסוי ראשון כבר החל בבאר שבע ובחיפה, ובעתיד הקרוב צפויות להיסגר שאר המרפאות האזוריות, הידועות גם כמרפאות קצין העיר או חר"פים אזוריים. הסיבה: התורים הארוכים והחיילים שהיו מגיעים רק בשביל לקבל אישור לימי מחלה (גימ"לים).

לפני מספר חודשים הוחלט כי בשעות הערב והלילה לא יגיעו יותר חיילים חולים למרפ"א דרום בבאר שבע, לאחר שהמצב במרפאה לא היה משביע רצון. צה"ל יצר קשר עם חברת "ביקורופא" ושלח את החיילים באזור למרפאה האזרחית. לפני כשבועיים החל לפעול הסדר דומה בחיפה, וכעת מתכננים בחיל הרפואה לצאת למכרז, ולפתוח למעלה מ-20 מרפאות אזרחיות בפני חיילי צה"ל, בפריסה גבוהה יותר מהמרפאות האזוריות.

מרפ"א צפון בחיפה, למשל, הידוע בשמו הקודם "בית-חולים 10", כבר לא משמש כתובת לחיילים חולים המעוניינים לקבל טיפול רפואי בשעות הערב או הלילה. הבסיס משמש כעת רק כמרפאה היחידתית של הבסיסים באזור.

"הגענו למסקנה שבמקום לתת מענה לטיפול רפואי דחוף הפכנו כתובת לחיילים שרוצים גימ"לים, ולכן נוצרו תורים ארוכים", אמר מפקד מרכז שירותי רפואה וציוד רפואי, אל"ם גיל פייר. "הכוונה היא שהחיילים יטופלו במוקד אזרחי, אותו מאיישים רופא כללי ורופאים מומחים בסביבה נעימה, עם זמינות גבוהה יותר ושירותים נלווים זמינים יותר. כל אלה גם ייצרו אצל החיילים מחויבות שלא לבוא למרפאה סתם כי אין להם חשק ללכת מחר לצבא". צה"ל משלם כיום מיליוני שקלים בשנה על כיסוי הוצאות חיילים הפונים למיון. "כעת יוכלו החיילים לקבל מענה אמין יותר מבחינתם", אמר פייר. "זאת, כשלמעשה השירות שיקבלו במרפאות יהיה טוב יותר מחדר מיון, שיש לו את סדרי העדיפויות שלו", הוסיף.

לדברי אל"ם פייר, בחיל הרפואה לא מודאגים מכך שידם של הרופאים האזרחיים תהיה קלה על חותמת הגימ"לים. "הניסיון שלנו מלמד שהם לא נותנים יותר גימ"לים", אמר.

אותה הגברת?
סמל אלירן מפיקוד העורף מבקר באופן די קבוע במרפאות הצבאיות. "במרפאות של חיל הרפואה האווירה היא של בסיס. כבר בכניסה מציגים חוגר לשי"ן-גימ"ל ומיד לאחר מכן, לוקח שוטר צבאי את החוגר ורושם דוחות לחיילים", הוא מספר. "כשאתה נכנס לרופא, במקרים רבים חושדים בך שאתה מתחנן ורק לאחר מכן טורחים לבדוק. הגעתי פעם אחת עם חום גבוה של 38 מעלות ובכל זאת מדדו לי ארבע או חמש פעמים את החום כי לא האמינו לי. התורים בשבתות, בימי ראשון וחמישי היו בלתי נסבלים".
"זה נראה לי דבר טוב", מוסיף סמל ליאור, שמשרת בבסיס מטכ"ל, בעקבות היוזמה החדשה. "יהיה יותר קל לקבל גימ"ל במקום אזרחי מאשר צבאי. השירות שנקבל יהיה טוב יותר ולא יסתכלו עליך כאילו אתה רק רוצה גימ"לים, אלא גם כבן אדם שצריך טיפול רפואי".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד