072-3300504

זכו לעמוד על הפודיום

דרור כהן, ארנון אפרתי ובני וקסלר שנפצעו בשירותם הצבאי מתכוננים לאולימפיאדת הנכים בבייג'ין לאחר שחזרו מאתונה עם מדליית זהב בשיט

| 26-01-2006 15:48:00

אולימפיאדת אתונה 2004. השייט גל פרידמן עשה היסטוריה כשגלש היישר אל המקום הראשון וקטף את מדליית הזהב הראשונה בתולדות מדינת ישראל.ראש הממשלה מיהר לצלצל, הנשיא ביקש להלל ושרת החינוך, התרבות והספורט עטה על פודיום המנצחים כמוצאת שלל רב.
מספר שבועות לאחר מכן, באותו האצטדיון ממש, חזר והדהד ההמנון המוכר. הפעם הייתה הסערה הציבורית קטנה בהרבה, אם בכלל. גלי הים סיפקו לישראל אלופים חדשים, אבל מהדורות החדשות לא מיהרו להתרגש. אלפי הצופים שישבו דבוקים אל מסך הטלוויזיה במהלך שידורי התחרויות, כבר חזרו זה מכבר לשגרת יומם ולימור לבנת לא נצפתה על הדוכן. אולימפיאדת הנכים אתונה 2004. השייטים דרור כהן, ארנון אפרתי ובני וקסלר עומדים מאושרים על דוכן המנצחים. לפני רגע זכו במדליית הזהב בשיט מפרשיות. אבל מי מתעניין בספורט של נכים?

שלושת האלופים האולימפיים נפצעו במהלך שירותם הצבאי. כהן (37), שירת כמדריך בבית-הספר לטיסה כשנפצע בתאונת דרכים. מאז, מזה 13 שנים וחצי, הוא משותק מהמותניים ומטה, מרותק לכיסא גלגלים. אפרתי (54), נפגע במלחמת יום הכיפורים מרסיס שקטע את ידו מתחת למרפק, ולוקסלר (43), ש"יצא בזול", התפוצץ רימון בכף היד במהלך מלחמת לבנון.
בימים אלו השלושה באוסטרליה באליפות העולם השנתית לנכים. גם הפעם, כמו באתונה, המטרה ברורה לכולם - לא חוזרים בלי מדליית זהב.

הם נפגשים בבוקר יום שישי סגרירי במרינה בתל אביב הסמוכה למועדון הספורט "אתגרים", לעוד אימון אינטנסיבי. כשיוצאים אל הים לכל אחד תפקיד מוגדר. כהן הוא הסקיפר של הצוות וההגאי של הסירה. אפרתי שמשמש כ"איש ראשי", מתפעל את המפרש הגדול, ווקסלר, "איש חלוץ", אחראי על המפרש הקטן שבקדמת הסירה.
השלושה רוכבים על הגלים, זורמים עם הרוח, ובעיקר נאבקים בסיבובים. ניווט הספינה אל נקודה דמיונית שהציבו לעצמם אי שם בלב ים, דורש מהשלושה עבודת צוות ותיאום מושלם. אינספור מוטות וחבלים מסורבלים צריכים להשתחל ולהימתח בדיוק בשנייה הנכונה, על מנת לאפשר לסירה להמיר משב רוח חולף בהתקדמות משמעותית. מדי פעם מביט כהן אל השבשבת הניצבת בראש התורן ומכריז על שינוי כיוון. ספסל מיוחד שהותקן בירכתי הספינה ומעקה ברזל מאפשרים לכהן למשוך עצמו מצד לצד בעזרת כוח הידיים בלבד.

ברגע שמחליטים זה נהיה קל
במשך כל האימון מתרוצצים השלושה ומפגינים כושר ראוי להערצה. על מנת להגיע אל הטכניקה שמאפשרת להם להשיט את הסירה במהירות המרבית, נדרשו שנים של ניסוי וטעייה. עם הזמן התווספו לסירה עזרים טכניים שונים כמו הספסל של כהן וגלגלות המקלות על משיכת החבלים ביד אחת.

מהן הנקודות שבהן נדרש ספורטאי בעל נכות להשקיע מאמץ רב יותר מעמיתו הבריא? כהן מבקש להבהיר שלא הכל מתחיל ונגמר במצב הגופני. "גם לאדם רגיל יש בעיות פיזיות. קשה לו. אם הוא לא מתאמן הוא לא יודע איך למתוח את החבל. אז זה שהוא מותח את החבל עם יד אחת ואדם אחר עם שתיים - אין שום הבדל. ברור שכשיד רודפת יד זה הולך יותר מהר אבל אנחנו לומדים לעשות 'פליק-פלק', סלטה ולמשוך את החבל. הכל באותו זמן".
ההתמודדות עם הנכות, הם מסבירים, לא רק שלא מהווה מכשול בדרך אל המדליה, אלא תורמת לעמידות המנטלית הנדרשת בעיצומה של תחרות.

הנכות היא שדוחפת לשאוף להיות הכי טוב? להוכיח את עצמך?
כהן: "לא יודע, זה פשוט נהיה יותר קשה, אז האתגר הוא יותר גדול לפעמים. לקח לי זמן להבין מה אני אוהב לעשות, אבל ברגע שאני מבין, אני הולך ועושה את זה. זה מאוד פשוט. סדרי העדיפויות שלי די ברורים. אני לא מחכה לשום דבר, לא משנה כמה זה קשה. זה עניין של החלטה - ברגע שמחליטים זה נהיה קל".

בשנה הבאה מתעתד כהן להשתתף בראלי פרעונים ובראלי מרוקו. בינואר 2007 תוכלו למצוא אותו מעלה אבק ומנסה שוב את מזלו בשביליו המחורצים של ראלי דקאר. "אלה מירוצים שעולים הרבה מאוד כסף, ומאיפה נמצא? יש מיליון סיבות למה לא לעשות את זה, אבל אנחנו מאמינים ומקווים שנצליח", הוא אומר. "זו אחת הסיבות שאנחנו פה ומשקיעים את זמננו. אנחנו לא מתוגמלים בגרוש מאף אחד. אבל יש לנו מטרה - לשחזר את המדליה בבייג'ין - וזה מאפיל על הכל".

מאוכזבים מהמוסדות
"גל פרידמן קידם את ענף השיט בצורה מאוד משמעותית. חובתה של המדינה לתת לו את כל הכלים ואת כל האפשרויות כמו לכל ספורטאי"
(לימור לבנת, לאחר זכייתו של פרידמן).

כדורסלן, ג'ודוקא או שייט, ספורטאי הוא ספורטאי הוא ספורטאי. אלא אם כן הוא נכה. נדמה ששש המדליות שבהן זכו ספורטאינו הבריאים במהלך השנים לעולם יאפילו על יותר מ-200 המדליות שקטפו ספורטאים בעלי מוגבלויות באולימפיאדות הנכים. מדליסט נכה שמבקש להקדיש את חייו לספורט האולימפי, לא יוכל לעשות זאת וייאלץ, ברוב המקרים, להמשיך ולעבוד לפרנסתו. בעיה של תקציב, יגידו בחלונות הגבוהים. בעיה של סדרי עדיפויות, ילחשו האלופים.

"יש אכזבה מכל המוסדות שאמורים לטפל בנו כזוכים במדליית זהב", אומר כהן. "חשבנו שתהיה איזושהי מלגה חודשית כדי שנוכל להתאמן כמו ספורטאים, ולהקדיש את הזמן על מנת להיות מקצוענים. לא קיבלנו אגורה בכל הזמן מאז האולימפיאדה, הנכים לא מעניינים אף אחד".
בינתיים יכולים השלושה להמשיך להתאמן ולהתמקצע הודות לתמיכתה של חברת "צים" וספונסר פרטי נוסף שמממנים את ההוצאות הכרוכות בספורט הימי.

לדידם שינוי תודעתי לא יעזור. רק חוק שיוביל ארגון נכי צה"ל עשוי לשנות את המצב. "יצא עכשיו בכנסת חוק שהובילה מאמנת הכדורסל אורנה אוסטפלד, שקובע השוואת תנאים בין ספורט נשים לספורט גברים", אומר אפרתי. "נכון שהמשכורות שלהן פחותות אבל זה לא משנה. מה שקרה הוא פתאום שספורט הנשים, בכדורסל בעיקר, הוצף בכסף. רק בצורה הזו יהיה אפשר לעשות משהו. רק מבחינה חוקתית. משרדי הממשלה יצטרכו להעביר כספים. הכל בהתאם להישגים - אם אתה לא מגיע להישגים לא מגיע לך.

אין תמונה

נתראה בסין
הם הגיעו אל השיט מעולמות שונים ולמדו יחד שאם רק רוצים אפשר להשיג הכל. אפרתי הקיבוצניק, התחיל להתחרות בשיט כבר בגיל 13.
זמן קצר אחרי שידו נקטעה חזר אל הים. כהן חיפש ספורט אתגרי זמין ונגיש שיוכל לספק לו את האדרנלין הדרוש, ואם אפשר גם את המקום הראשון. הוא מצא אותו על סירת המפרשים. השניים, שמפליגים יחד כבר שמונה שנים, השתתפו גם באולימפיאדת סידני, שם הם הגיעו רק אל המקום השמיני. וקסלר הצטרף אל הצוות בשנת 2000 ויחד הם כבשו בסערה את המקום הראשון במשחקים באתונה, לפני כשנה.

"היינו מאוד ממוקדים, זה שם המשחק", מסביר כהן את סוד ההצלחה. "היינו מוכנים לכל תרחיש, לכל דקה, לכל שנייה באותו שבוע גורלי שבו הייתה האולימפיאדה. זה היה היתרון שלנו על אחרים. אחרים לא מפליגים פחות טוב מאתנו, אבל בזמן הנכון היינו יותר מפוקסים. פמפמתי להם שנה שלמה שהולכים לזהב, הולכים לזהב, הולכים לזהב, ובסוף הגאווה הגדולה שלי היא שכשלי היו רגעים קשים, אז הם לקחו פיקוד ודחפו וצעקו 'יאללה קדימה קדימה קדימה'. זה מילא אותי כוחות מדהימים".

היעד הבא הוא אולימפיאדת בייג'ין 2008, אבל בינתיים הם ישמחו אם עוד צעירים יידבקו בחיידק הספורטיבי שלהם ויכבשו את הים. תחרות מקומית מעולם לא הזיקה לאף אחד. כשנשאל כהן איזו עצה הוא יכול לתת לחייל צעיר שנפצע - למי שעולמו חרב עליו רק אתמול אך מבקש להציב לעצמו אתגרים ולעמוד בהם - הוא עונה בפשטות שצריך קודם כל לרצות. "זה נורא אישי. אין קסם. אם אדם רוצה מיליון דולר הוא צריך להושיט את היד. מי שלא יהיה לו מנוע פנימי לא יעזור לו בית-דין".

"באולימפיאדה רואים את כל סוגי הנכויות שקיימים, ומגלים שאנחנו עצמנו זה עוד כלום, ממש לא נכים", אומר אפרתי בחיוך. "אנחנו מתמלאים הערצה לחבר'ה צעירים שהם קטועי ארבע גפיים. יש סירות שבהן שלושת אנשי הצוות משותקים, אבל הם מפליגים".

במהלך התחרויות היה רגע קריטי שצריך למשוך חבל ובראש עוברת המחשבה "אם רק הייתה לי עוד יד"?
אפרתי: "אני לא יודע מה עם בני, אבל אני כבר יותר שנים עם יד אחת מאשר עם שתיים, ככה שזה כבר ממש לא משחק תפקיד. את הבכי שבלילה בתוך הכריות כבר עברנו".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד