072-3300504

טיפים לבחינת הבגרות בחיבור

אבי כהנא מיואל גבע בגרות הפסיכומטרי משתף אתכם בטיפים לקראת בחינת הבגרות בחיבור שתתקיים ב-26.1; נקיון, ניסוח ופסקאות מהווים חלק חשוב מההצלחה

| 23-01-2006 11:07:00

1.הדבר הראשון שצריך כל אחד וכל אחת מהנבחנים להפנים הוא שעומדות לרשותו/ה 3 שעות תמימות לצורך החיבור. אין שום טעם והיגיון לרוץ לכתוב את החיבור כעבור 30 דקות מתחילת המבחן. אפשר וצריך לעשות עבודת הכנה שנמשכת כשעה וחצי, ורק אז לכתוב את החיבור.

2.חלוקת זמן סבירה לפי שלבי העבודה השונים היא כדלקמן:
א.קריאת הנושאים בעיון והבנתם- 30 דקות.
ב.איסוף נקודות על נושא או שניים- 20 דקות.
ג.תחקיר פנימי עמוק על הנושא הנבחר- 20 דקות.
ד.ארגון הנקודות ע"פ מבנה לוגי- 20 דקות.
ה.כתיבת החיבור- 60 דקות.
ו.הגהה פיסוק ותיקונים אחרים- 30 דקות.

3.שלב א' צריך להיות קריאת הנושאים בעיון. בחירת הנושא מתבצעת על דרך השלילה: ניתן לפסול מיידית ארבעה או חמישה נושאים שהנבחן/נת לא רואה אותם מתאימים לו/לה ולהתמקד באחד- שניים שנותרו.

4.שלב ב' הוא כתיבה אסוציאטיבית של כל הנקודות (טיעונים, דוגמאות) שנראות לנבחן/נת רלוונטיות לנושאים שנבחרו. בתהליך העלאת הנקודות על הכתב, ירגישו הנבחנים היכן הם שופעים רעיונות יותר ואילו מהנושאים "לא מתפתחים" אצלם בחשיבה.

5.בשלב ג', כשהנושא האחד נבחר, צריכים הנבחנים לעבור נקודה נקודה ולתחקר עצמם עליה כאילו לקו בשסעת (סכיזופרניה בלע"ז): הנבחן העלה נקודה מסוימת כטיעון, ומייד קולו הפנימי דורש ממנו לענות מדוע? מדוע לא ההיפך? הסבר את הנקודה! הדגם את הנקודה! אם הטיעון מסתמך על הנאמר במאמר, היכן זה כתוב? למה אתה מסכים עימו? למה אתה מתנגד? מה אתה מוסיף מעבר למה שטען כותב המאמר בעניין זה?

6.תחקיר פנימי שכזה, יעזור לנבחנים לפתח את הנקודות, להעלות עוד נקודות למחשבה ולכתיבה ויהפוך כל טיעון לטיעון שמלווה בהסבר, הוכחה ו/או הדגמה.

7.בשלב ד' נדרש הנבחן לארגן את טיעוניו לפי איזשהו מבנה לוגי כגון: מהקל אל הכבד או להיפך, מהפרט אל הכלל או להיפך, מבעד לנגד או להיפך וכדומה.

8.בשלב ה', שלב כתיבת החיבור, יש להפריד בכתיבה בין הפתיחה לגוף החיבור. הפתיחה צריכה להיות אטרקטיבית, כזו שתגרום לקורא לרצות להמשיך לקרוא את החיבור. רושם ראשוני קובע, ועל כן אין להסס ואין לחשוש מ"בזבוז" זמן רב על כתיבת הפתיחה. גם 20 דקות שיוקדשו לפסקת הפתיחה, אינן בזבוז. אין לחשוש מהעובדה שיש לרשותך רק 40 דקות לכתיבת גוף החיבור. אם נעשתה קודם לכן כל העבודה שתוארה לעיל, כי אז כתיבת שניים- שלושה עמודי החיבור לא תארך זמן רב.

9.הקפד על חלוקת הכתוב לפסקאות, הקפד על פיסוק והקפד על ניקיון ואסתטיקה בחיבור. כל הגורמים הללו ישפיעו על ציונך.

10.גמרת לכתוב את החיבור? את/ה בודאי מותשים. הפיתוי הוא למסור את החיבור למשגיחים. שלא תעזו!!! שבו קראו שוב את החיבור ובדקו: האם הקפדתם על חלוקה לפסקאות? האם פיסקתם כראוי? האם יש לכם/ן טעויות כתיב או ניסוח שראוי לתקן? האם יש לכלוך שצריך מחיקה? האם סימנת קו על דפי הטיוטה וכתבת שזו טיוטה?

בהצלחה

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד