072-3300504

האוניברסיטאות ידווחו על איכות ההוראה

המועצה להשכלה גבוהה חייבה את מוסדות ההשכלה להכין "הערכת איכות". בחוג להיסטוריה חוששים: אנו כותבים פרוזה, לא גרפים

תמרה טראובמן, הארץ | 02-10-2005 10:03:00

לראשונה מאז הוקמו המוסדות להשכלה גבוהה, תיעשה החל מהשנה הערכה מובנית וכוללת של איכות ההוראה בהם, בכל תחומי הלימוד. היוזמה היא של המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) והיא מחייבת את כל האוניברסיטאות והמכללות בישראל. התוכנית מכונה "הערכת איכות פנימית", ותיעשה ברובה על ידי חברי הסגל במוסדות עצמם. ממצאי ההערכה יפורסמו באופן חלקי.

התגובות במערכת ההשכלה הגבוהה מעורבות: יש הרואים בתוכנית אמצעי לשיפור ההוראה; אחרים טוענים שהיא מיותרת, לא מעשית ודורשת השקעת משאבים שאינם מצויים בידם. חברי סגל אחדים אף "התמרדו" והודיעו שיסרבו למלא את השאלון בניסוחו הנוכחי.

התוכנית "להערכת איכות עצמית" מבוססת בעיקר על דו"ח שימלאו חוגי הלימוד בעצמם, לפי שאלון מפורט שניסחה המועצה להשכלה גבוהה. לאחר מכן, ועדת בדיקה חיצונית תעיין בדו"חות, תבקר בחוגים ותגיש דו"ח משל עצמה עם המלצות לחוגים.

הפרופ' יחזקאל טלר, סגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה והממונה על התוכנית להערכת איכות, אמר שבכל שנה יוערכו חוגי לימוד שונים. באחרונה השלימו החוגים למשפטים ולמחשבים את כתיבת הדו"ח ושליחתו. במחזור השני, שהערכתו מתחילה כעת, ייכללו החוגים לרפואה, מינהל עסקים, עבודה סוציאלית, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, פיזיותרפיה והיסטוריה.

המל"ג לא תפרסם את הדו"חות, אלא רק מסקנות כלליות הנובעות מהם. לדברי פרופ' שלמה גרוסמן, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, המטרה העיקרית היא "התבוננות עצמית", שתוביל לתובנות החומקות בעבודה השוטפת.

במכללות מרוצים באוניברסיטאות פחות
רבים מחברי הסגל באוניברסיטאות ביקרו את ההחלטה בחריפות. בהשתלמות בהכנת הדו"חות, שערכה המל"ג לראשי החוגים שיוערכו השנה, אמר פרופ' יעקב מצר מהאוניברסיטה העברית כי הבדיקה מוטה מיסודה לטובת המכללות, כיוון שמטרתן העיקרית של האוניברסיטאות היא לעסוק במחקר, ולא בהוראה. מצר בירך על הניסיון לקדם מצוינות, אך לטענתו, יחידה באוניברסיטה המצטיינת במחקר ובינונית בהוראה, תקבל לפי המשוב ציון נמוך.

אנשי מכללות שהגיעו ליום העיון דווקא שמחו. הצד החזק של המכללות הוא הוראה ורבים ראו בתוכנית הערכה הזדמנות להישפט, סוף סוף, בשורה אחת עם האוניברסיטאות. "יש תפישה כזאת שבוגר מכללה הוא פחות מבוגר אוניברסיטה - וזה לא נכון", אמר ד"ר סעד תפוחי, ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכללה האקדמית להנדסה "סמי שמעון". המשוב, אמר תפוחי, יכול "להציג את המכללות בצורה נכונה ואמיתית מול האוניברסיטאות". גם העומס הרב שהמשוב יטיל על חברי הסגל אינה מרתיעה אותו. "אנחנו במכללות עמוסים תמיד ולא רגילים לתפנוקים. הכל במכללה הרבה יותר דינמי".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד