072-3300504

כרוניקה של הרס ידועה מראש

99,999,999% מהאורגניזמים על פני כדור הארץ עוסקים ב-2 דברים בלבד במשך כל תקופת חייהם – קיום והתרבות. החל מהעובש שצומח על קליפת עץ זקן בהודו וכלה בגמל האפגאני. אז איך זה שהאדם רוצה ועושה יותר? מה קרה לפני מאות מיליוני שנים, שהבזיק את הניצוץ שיצר את ההבדל?

אבידן שפירא | 12-09-2005 15:32:00

אם חושבים על זה, בטוח שכדור הארץ, על כל יושביו, היה מחזיק הרבה יותר זמן בקיום כל תושביו אלמלא אותו רגע היסטורי בהתפתחות האדם החושב. רק אסון אקולוגי גורף היה יכול לפגוע באוכלוסיית הכדור (עד 100 השנים האחרונות). אבל עם התפתחות הטכנולוגיה, הגיע זיהום האוויר, תיעוש, כריית מחצבים, עיבוד חקלאי שיטתי (לולים, דירים, רפתות) ואוכלוסיית הכדור ה"לא אנושית" מצטמצמת בקצב מסחרר.

האדם איתר, כבש ושולט על כל חלקה טובה בכדור, ומצא את הכלים לשכלול דרכי המחייה שלו בהתאם. מי בכלל חשב על תכשיטים כמחצב טבעי נדיר ומעובד שאנשים ישתמשו בו כסמל סטטוס? כל זאת, אם כן, הואץ בצורה ניכרת רק ב100-200 שנה האחרונות (אם לא לוקחים בחשבון חרבות ברונזה וכובעי עור ויקינגים). בתקופה זו, הצליחה האנושות לייעל ולשכלל את שתי הפעולות הבסיסיות שמנחות כל התנהגות אורגניזמית מוכרת – קיום ורבייה.

ה"שטאנץ" התפרץ כשהאדם הבין שיש לו ביד את היכולת לעשות את כל הפעולות הקיומיות (רבייה הייתה תמיד, שוכללה עם כניסת הזנות, צרפת, 4533 לפסה"נ) אבל מהר יותר, מה שאמר מבחינתו פחות זמן בעבודה, ציד, פליית כינים ויותר זמן בצורך האורגניזמי השני שלו (או לחילופין, צרפת, מאז 4533).

אז כמה מאות שנים עברו, מהגלגל לקיטור, מהפחם לביקוע הגרעין ואנחנו במאה ה-21, והישגנו...מה?

קודם כל, האנושות הצליחה, תודות לרפואה מערבית, להקטין את שיעור התמותה בצורה משמעותית, אלא אם כן אתה ילד אפריקני ממוצע.רק מה? יוצא שההתקדמות הרפואית המרשימה ביותר מושגת במקביל להמצאת דרכים חדשות של האדם להשמדה עצמית. עישון, מוטציות של וירוסים, נשק גרעיני, זיהום אוויר, תאונות דרכים, קרינה סלולארית (איזה פחד לגלות עוד 10 שנים שזה מסרטן?!) ועוד ועוד...

דבר שני, מבחינת צריכת מזון, ללא ספק האדם הצליח לגוון את התפריט שלו בצורה ניכרת (אלא אם כן אתה, שוב, ילד אפריקני). האדם גם הצליח לשכלל את הדרך שבה הוא מייצר וצורך את המזון. בטוח שאם היו מראים לאדם הקדמון את הסופרמרקט והמיקרוגל הוא היה חוטף שבץ ונכחד. רק מה, אנאליסטים בכירים רואים שברירות ממאירה ביחסי הגומלין שבין האדם למקורות המזון שלו.

האנושות מתרבה בטור הנדסי עולה, בעוד מקורות המזון מתרבים בטור חשבוני על פני סדרה מצומצמת ביותר. גם שנתיים של בצורת כלל עולמית, בחשיבה קרה, אומרות מוות ודאי לכמה עשרות מיליונים במדינות עולם שלישי וחיים קשים לתאגידי מזון. לא משהו שאנחנו כתושבי מדינה מודרנית צריכים לדאוג לגביו, אבל תוך -50-100 שנה בהחלט יכול להפוך לנושא על סדר היום. הסיפור יכול להיות מזורז משמעותית אם תחזיות אקולוגיות ואקלימיות יתממשו והאנושות תיכנס לעידן קרח נוסף מה שיכול לגרום לצמצום משמעותי עוד יותר באוכלוסיית העולם.

ובסוף מה? באיזו ביצה שכוחת אל, אחרי שכל האנושות כבר נעלמה מהכדור לפני מיליוני שנים, או במדבר הקרח שהיה פעם יבשת אפריקה, איזה חיידק קשוח שקצת קור לא מזיז לו יפגוש חיידקית שהיגרה ממקום שפעם קראנו לו יבשת אירופה וכל הסיפור יתחיל מהתחלה... אנטיביוטיקה, מישהו?

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד