072-3300504

דרום אפריקה

בתחתית של אפריקה, מרחק תשע שעות טיסה מישראל, שוכנת מדינה שהופכת בהדרגה ליעד מבוקש (ואף זול למדי) לתרמילאים מרחבי העולם.

איציק מזרחי - אתר "למטייל" | 08-08-2005 14:51:00

דרום אפריקה משופעת נופים מגוונים, תרבויות מרתקות, היסטוריה ייחודית ואינסוף בעלי חיים. חיים בה זה לצד זה מוסלמים, הודים, יהודים, אפריקאים ואפריקנרים, פסיפס אנושי אשר תורם לחוויית הטיול ב"ארץ הקשת בענן", כינויה החדש של המדינה. למרות היותה מדינה מתפתחת, הנוחיות המערבית והקידמה נמצאים בכל מקום, לכן היא מתאימה במיוחד למי שמטייל לראשונה ביבשת השחורה.

מדריך זה, כמו שאר מדריכי ("עולם התרמילאים"), בא לעזור לאלו המתכננים טיול בדרום אפריקה על ידי מתן מידע פרקטי אודות יעדי טיול פופולריים (יותר ופחות), מידע כללי (איך מגיעים, איפה ישנים), אזהרות וכדומה.

אין תמונה

מידע שימושי
מתי לנסוע:
כמו בכל מדינה השוכנת בחצי הכדור הדרומי, גם בדרום אפריקה העונות הפוכות לאלו שאצלנו. בעקרון, אין תקופה מסוימת שלא מומלצת לביקור- הכל תלוי במטרת הטיול שלכם: אם אתם באים בעיקר בשביל ספארי ובעלי חיים, חודשי החורף (מאי עד אוגוסט) הם המתאימים ביותר, שכן אז הצמחיה לא גבוהה מדי. זה גם הזמן הנוח ביותר לטרקים, לפני הימים החמים (מאוד) של הקיץ. שחיה בחופים המזרחיים של המדינה אפשרית (ומומלצת!) גם בחורף, הודות לזרמיו החמים של האוקיינוס ההודי.

מצד שני, אם הטיול שלכם יתמקד בנתיב הגנים ובקייפטאון, הזמן הטוב ביותר להגעה הם חודשי האביב והקיץ (אוקטובר עד מרץ). קחו בחשבון שבין אמצע דצמבר לסוף ינואר יוצאים הדרום-אפריקאיים לחופשות השנתיות שלהם, וזה אומר "פיצוץ" אוכלוסין בשמורות הטבע ובמרבית האטרקציות (להזמין הכל מראש או לא להגיע בכלל). אגב, גשם בדרום אפריקה יורד גם בקיץ, ויש ימים חורפיים בהם תסתובבו עם טי-שרט ותזיעו בכמויות.

ויזה:
אין צורך בויזה מראש. הויזה ניתנת אוטומטית ל-3 חודשים בשדה התעופה.

בריאות:
יש צורך בחיסונים מסוימים (כדאי להתעדכן במרפאת מטיילים לפחות כחודש לפני היציאה). אזורים רבים בדרום אפריקה נגועים במלריה (חלקים בפארק הלאומי קרוגר, שמורת סנט לושיה ועוד)- הצטיידו בכדורים המתאימים והימנעו עד כמה שאפשר מעקיצות יתושים ("אל-תוש", "אוטן" וכל השאר הם מוצרי חובה בתרמיל).

אין תמונה

כסף, עלויות ותחבורה
כסף:
המטבע המקומי הוא ראנד (Rand). ערך המטבע (נכון לאוקטובר 2004) הוא 6 ראנד לדולר אמריקאי אחד. המרת כסף, טרוולרס צ'ק וכרטיסי אשראי מכובדים כמעט בכל מקום.

עלויות:
דרום אפריקה לחלוטין לא יקרה כמו ארה"ב או אירופה, אבל אין מצב שתטיילו פה על גרושים כמו בהודו. ערך הראנד עולה בהתמדה, ומטיילים רבים מגלים להפתעתם שהעסק לא זול כמו שחשבו בהתחלה. מחירים לדוגמה (אוקטובר 2004):
1.מיטה בדורמ'ס ( הכוונה לחדר משותף בבקפק'רס, שזה הכינוי המקומי להוסטל/אכסניה, בערך 4-5 מיטות בחדר): 75 ראנד ללילה (12.5 דולר). חדר זוגי יעלה לכם 250 ראנד ללילה (40 דולר).
2.פאס נסיעה חופשי ב"באז באס" (פרטים בהמשך) בין יוהנסבורג לקייפטאון: 2200 ראנד (356 דולר).
3.ארוחה ממוצעת במסעדה: 60 ראנד לאדם (10 דולר).
4.צניחה חופשית עם מדריך (טנדם סקיי-דייב): 1200 ראנד (200 דולר).
אם תבשלו לעצמכם, תישנו בדורמ'ס ולא תקפצו על כל אטרקציה שיש- תוכלו להסתדר גם עם 900-1000 דולר לחודש. כמובן שרצוי להגיע עם יותר.

תחבורה:
1.טיסות פנים: חברת התעופה הלאומית (S.A.A) מקשרת את מרבית הערים הגדולות במדינה, וניתן לרכוש כרטיסים במחיר מעולה עוד מהארץ במידה וטסים איתם (בסביבות 60$ בין יוהנסבורג לקייפטאון, למשל).
2.אוטובוסים: ישנן 3 חברות אוטובוסים מרכזיות, שמפעילות קווים כמעט לכל יעדי הטיול הפופולריים: גרייהונד, אינטרקייפ וטראנסלוקס האוטובוסים עצמם חדישים וממוזגים, וכוללים גם שירותים וטלוויזיה. בנסיעות הארוכות מובטחת עצירה כל 4-5 שעות לטובת בה תוכלו למתוח קצת את הרגליים. כדאי להזמין מקומות מראש. אופציה נוספת (ומומלצת במיוחד) היא חברת האוטובוסים הפרטית "באז-באס", המציעה שירות המותאם בעיקר לתרמילאים: מיניבוס מרצדס נוח ומרווח (יחסית), המקיף את דרום אפריקה מיוהנסבורג ועד קייפטאון (או להפך) וניתן לעלות ולרדת חופשי בכל הנקודות לאורך הדרך (צריך להתקשר למוקד שלהם ולהזמין בכל פעם את נקודת האיסוף הבאה). נקודות העצירה הן בבקפקר'ס נבחרים, כך שתוכלו להתרווח לכם בחדר ורק אז לצאת ולטייל בסביבה. העסק לא זול במיוחד, אבל בהחלט נוח ויעיל (ניתן לרכוש את הפאס באינטרנט או בבקפק'רס בהם תשהו).
3.רכבת: אופציה זו פחות נוחה להתניידות בדרום אפריקה, בעיקר בגלל התדירות הנמוכה של רכבות באזורים מסוימים וגם בגלל האיטיות היחסית.
4.השכרת רכב: ללא ספק הדרך הטובה ביותר לראות את המדינה ולגלות גם את המקומות המעניינים, שמחוץ למסלול הרגיל והמתוייר. הכבישים במצב מצוין, התנועה מחוץ לערים הגדולות דלילה והדלק זול למדי. תוכלו לפגוש נציגים של הסוכנויות המוכרות, כבר בשדה התעופה. מומלץ שלא לנהוג בשעות החשיכה מסיבות של בטחון אישי.
5.מוניות ומיניבוס-טקסי: מוניות הן הדרך הבטוחה ביותר להתניידות בשעות הערב והלילה, לפני ואחרי הבילוי הלילי. קשה מאוד (ומסוכן) לנסות ולעצור מונית ברחוב, לכן תמיד הזמינו טלפונית. מיניבוס-טקסי: אמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בדרום אפריקה (בערך כמו ה"חאפרים" אצלנו). תרמילאים רבים משתמשים במיניבוס-טקסי, למרות הנהיגה הפרועה וחסרת האחריות של רבים מהנהגים והעלייה במקרי האלימות שהתרחשו בהם. מומלץ לוותר ולבחור אמצעי תחבורה אחר.

אין תמונה

טיפים לטיול בטוח
בטחון אישי:
שלל סיפורי זוועה סופרו על דרום אפריקה, חלקם נכונים וחלקם מוגזמים ומנופחים. זו אכן מדינה עם בטחון אישי נמוך (במיוחד בערים הגדולות) ואחוזי פשיעה גבוהים. הסיבה נעוצה במתח עתיק היומין בין השחורים ללבנים ופערי החיים העצומים בקרב האוכלוסיה. גם כעשור לאחר ביטול האפרטהייד, תקופה אומללה בה דוכא הרוב השחור על ידי המיעוט הלבן, האיבה מורגשת בשטח. יחד עם זאת, בהחלט ניתן לטייל בדרום אפריקה, ליהנות ולהישמר מכל אלה.


בשמורות ובפארקים הלאומיים לא תחושו כלל במתח, ואכן מחוץ לערים הגדולות המצב טוב בהרבה. עם זאת, רצוי תמיד לשמור על עירנות ולזכור את כלל הברזל: במידה ונקלעתם לשוד שתפו פעולה. התנגדות עלולה להסתיים באסון, הגדול יותר מהראנדים והשעון שיקחו מכם.


טיפים לטיול בטוח:
1.לא להסתובב רגלית בערים הגדולות בשעות החשיכה ובטח שלא לבד (תמיד במוניות). קייפטאון קצת חריגה בכלל הזה, בזכות כוחות שיטור גדולים יותר בריכוזי המטיילים.
2.לעולם לא למשוך מכספומטים ברחוב, אלא רק בתוך בנק ו/או קניון.
3.להשאיר את הפאוץ' בארץ- לא תזדקקו לו בדרום אפריקה! מומלץ לצאת בכל יום עם הסכום אותו אתם מעריכים שתוציאו ולשים בכיס הקדמי (או בחגורת/גרב כסף). אם תיק הגב לא חיוני ביום מסוים, עדיף לוותר גם עליו.
4.להשתדל שלא להיראות כמו תייר (שזה אומר לעצור דווקא באמצע הרחוב עם מפה בגודל שולחן ולנסות להבין איפה אתם נמצאים).
5.מקומות הנחשבים מסוכנים לביקור עצמאי (חובה להגיע רק עם מדריך): מרכז יוהנסבורג (ובעצם, מה יש לכם לעשות שם?) וכל הטאונשיפס (Townships), אותן עיירות עוני מרובות אוכלוסיה ועתירות פשע.

בנות מטיילות:
אין כל בעיה לטיול עצמאי של בנות, כל עוד ממלאים את האזהרות שפורטו קודם לכן. הגברים הדרום-אפריקאיים (גם הלבנים) "זכו" לתדמית מאצ'ואיסטית ושובניסטית, לכן יש סיכוי כלשהו שתיתקלו בהערות בוטות פה ושם, אבל לא יותר מזה. להתעלם ולהמשיך הלאה.

אין תמונה

דברים שכדאי לדעת
לינה:
דרום אפריקה מציעה מגוון גדול של אפשרויות לינה לתרמילאים, החל בבקפקר'ס (Backpackers) נוחים ומאובזרים ועד לאתרי קמפינג לחובבי האוהלים. ברובם תמצאו מטבח צמוד, שירותים ומקלחות נקיים ולעתים אף בריכת שחיה ובאר תוסס. רצוי להזמין חדר מראש (פשוט להרים טלפון ערב קודם או בבוקר, בקייפטאון אפילו יומיים קודם). כשתגיעו, קחו לכם חוברת קטנה הנקראת "Coast To Coast" (מחולקת חינם) ובה רשימה מעודכנת וארוכה של כל הבקפקר'ס הטובים בדרום אפריקה, כולל מחירים ומספרי טלפון.

אוכל:
דרום אפריקה היא חגיגה אמיתית לחובבי הבשר, אבל לא רק. בזכות הגיוון האנושי שבה תוכלו למצוא מסעדות הודיות מעולות, מטעמים מזרחיים כמו בבית וכמובן הרבה דגים ופירות ים. המאכל האפריקנרי הלאומי (או אחד מהם) הוא הבורוורס (Boerwors), נקניקיה גדולה הנצלית על ה"בראיי", הגירסה המקומית למנגל הישראלי. תוכלו למצוא את כל מסעדות הג'אנק המוכרות, ואם תחפצו בבישול עצמי יעמדו לרשותכם סניפי ענק של רשתות מזון כמו "Pick'n'pay", "Shoprite" ואחרים.

שירותים:
כמו בבית, אמנם אפריקה, אבל לא צריך להגזים. תופתעו לגלות שגם בשמורות הספארי מצויים שירותים ומקלחות נקיים ונוחים, ללא ספק ספארי חמישה כוכבים.

כביסה:
בכל בקפקר'ס יש מכונת כביסה אחת לפחות, וניתן לרכוש שקיות קטנות עם אבקת כביסה (כמובן שעדיף לקנות אריזה גדולה יותר בסופרמרקט במידה ומטיילים יחד).

צילמו: גיל אפשטיין ונעמה מורג, באדיבות אתר "למטייל".

אין תמונה

יוהנסבורג והפארק הלאומי
העיר הגדולה ביותר באפריקה הדרומית, עיר של עושר עצום ושל עוני נורא.

אל תצפו לנופים מרהיבים מיד עם הגעתכם. שדה התעופה, אמנם, מצוחצח ומרשים למדי, אבל רחובות העיר עלולים להכניס אתכם לדיכאון קל- מרכז העיר מתפורר וכעור, המוני קבצנים בקרנות רחוב ואינספור גדרות חשמליים מסביב לבתים. ככה חיים בעיר הנחשבת לאחת המסוכנות והאלימות ביותר בעולם, נכון להיום. בהחלט ראוי להקדיש למקום יום או יומיים, הרי מדובר בעיר הגדולה ביותר באפריקה הדרומית, מרכז המסחר והכלכלה של המדינה.

הפארק הלאומי:
טיול בדרום אפריקה בלי ספארי של יומיים-שלושה לפחות בפארק קרוגר הוא החמצה. נכון שישנם עוד פארקים ושמורות למכביר, אבל קרוגר מציע את המרחבים הכי גדולים (יש בו כמעט 2000 ק"מ של כבישים) ומכאן גם את כמות בעלי החיים המרשימה והמגוונת ביותר. לא פלא שמבקרים כאן 700,000 איש בשנה.

אין תמונה

דרבן, הרי הדרקנסברג (מחוז קוואזולו-נטאל) ומחוז הקייפ המזרחי
מהחופים הבתוליים של סנט לושיה אל ההרים העצומים בדרקנסברג, מהעושר האתני של דרבן עד לצלילה מרהיבה בסודוואנה - כל אחד מוצא את הכיף הפרטי שלו בקוואזולו-נטאל.

מחוז קוואזולו-נטאל משמש כיעד האהוב ביותר על הדרום-אפריקאים בחופשות השנתיות שלהם, ומציע קו חוף ארוך עם מים חמימים בכל השנה ואת שרשרת הרי הדרקנסברג המרשימים ממזרח. זה המקום להנות מחופים יפים, צלילה, גלישה, טרקים ואוכל הודי משובח. זוהי גם נקודת היציאה לביקור בלסותו, המדינה השכנה. הסקירה הבאה מציגה את המקומות המומלצים לביקור בהתאם לסדר הגאוגרפי, מסוואזילנד ודרומה לאורך קו החוף.

כמה אוצרות ממתינים לכם בקייפ המזרחי. האווירה הקסומה של קופי-ביי, הנופים המשכרים של טרק ה- Wild Coast, ההרים סביב הוחסבק.

מחוז הקייפ המזרחי הוא יעד עליו מעדיפים רבים מהמטיילים לדלג, לפני המשך הטיול בנתיב הגנים. מדובר באזור יפהפה ומרתק עם קו חוף בתולי (ה- Wild Coast), שמורות ספארי קטנות (יחסית לקרוגר) ואוכלוסיה מגוונת. אם הזמן לא מהווה בעיה עבורכם, מומלץ לבלות כאן לפחות שלושה-ארבעה ימים.

אין תמונה

קייפטאון והסביבה (הקייפ המערבי)
הביקור בקייפטאון נחשב לאחד משיאי הטיול בדרום אפריקה: כאן ניתן לבקר בשמורת כף התקווה הטובה, לראות איפה חי האסיר נלסון מנדלה ועוד לא אמרנו כלום על חיי הלילה.

ברוכים הבאים לעיר הנחשבת לאחת מהיפות בעולם כולו, תואר עימו תסכימו מיד עם הגעתכם. הארכיטקטורה המגוונת, החופים האקזוטיים, הטבע המתפרץ וכמובן הר השולחן הבלתי נשכח, כל אלה ממגנטים אל קייפטאון מבקרים רבים, שרק מחכים לביקור הבא. פרק זה יסקור את אפשרויות הבילוי בקייפטאון בתוספת פריטי מידע חשובים, ויציג גם כמה מהערים והאתרים הסמוכים אליה. מומלץ להקדיש לביקור כאן לפחות שלושה ימים, אחרת תישארו עם תחושת החמצה (ובעצם, גם אם תישארו יותר סביר להניח שתרצו עוד).

נתיב הגנים:
הנתיב המפורסם עובר בסך הכל ב-200 ק"מ, אין ספק שאלו 200 הקילומטרים המתויירים והפופולריים ביותר בדרום אפריקה, וללא ספק גם מהיפים שבה. מדובר ברצועת החוף שבין היידלברג
(Heidelberg) במערב לבין הפארק הלאומי ציציקמה
(Tsitsikamma National Park) במזרח. מצפון לרצועה זו נמתחים הרי הקארו המרהיבים (Karoo). נופים, כמו שהבנתם, לא חסרים כאן. פרק זה יסקור את הנקודות המומלצות לביקור לאורך נתיב הגנים מכיוון ג`פריס ביי ומערבה, לעבר קייפטאון.

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד