072-3300504

עובדות על המוח - גם לבלונדיניות

משקל המוח האנושי הוא 1,450 גרם בממוצע, שזה רק אחוז או שניים ממשקל הגוף. הפעילות המתרחשת במוח מהירה ומורכבת יותר ממחשב משוכלל. המוח של גברים בוגרים כבד יותר משל נשים. המוח אינו חש כל כאב. במהלך השנה הראשונה לחיינו גדל המוח כמעט פי שלושה.

ליאת זיו | 22-06-2005 17:34:00

במוח יש כ 1000 מיליארד תאי עצב (בערך פי 16 מאשר מספר כל האנשים החיים על פני כדור הארץ) ככל שהאדם לומד ומתנסה בדברים חדשים, נוצרים יותר קשרים בין תאי העצב השונים. רשת התקשורת של תאי העצב, מקבלת מידע על מה שקורה בעולם החיצון מאיברי החישה ומתרגמת לעובדות..

יש שלושה סוגי זיכרון

הזיכרון המיידי, כל המידע הנקלט בחושים עובר עיבוד ראשוני תוך חלקי שניות, אך רק חלק מזערי מהמידע זוכה לעבור למנגנוני הזיכרון האחרים. רובו נשכח מראשנו לאחר כשתי שניות (משהו זוכר מה שם הכתבה..?) ולא עובר את טווח הזיכרון המיידי הקצרצר.


זיכרון לטווח קצר – בני האדם מסוגלים לזכור כחמישה עד תשעה פריטים בזיכרון לטווח קצר.
רוב האנשים זוכרים בקלות רצף קצר של מספרים, ומתקשים בזכירת רצפים ארוכים (מעל שמונה אותיות). כאשר יש משמעות לרצף הארוך ישתפרו הביצועים באופן משמעותי

זיכרון לטווח ארוך – קשה להחדיר מידע לסוג זיכרון זה, אך לאחר שהמידע נכנס, הוא נשאר שם ימים, שנים ואפילו כל החיים. ישנם מספר סוגי זיכרון מילולי, חזותי, מוסיקלי, ריחות, מגע ועוד.

ורק לשם השוואה.. משקל מוח של פיל 6,000 גרם, שימפנזה 420 גרם, כלב 70 גרם, תנין 8 גרם, חולדה 2 גרם..

אז מעתה אל נא תאמר שכחתי, אמור לא הכנסתי לזיכרון לטווח ארוך..

היום לפני 57 שנים
פרשה זו התרחשה במהלך ההפוגה של מלחמת העצמאות, תקופה שאופיינה במשבר בטחוני ומחסור בלוחמים וכלי נשק. הספינה "אלטלנה" נרכשה על ידי האצ"ל בארה"ב והובילה נשק בשווי 5 מיליון דולר אותו רכש האצ"ל בצרפת, כמו כן היו על הסיפון 900 עולים מועמדים לגיוס לאצ"ל.

על האונייה פיקד קצין האצ"ל אליהו לנקין ורב החובל מונרו פיין. בשל עיכוב ביציאה, הספינה הגיעה לישראל לאחר ההפוגה הראשונה של מלחמת העצמאות והפירוק הרשמי של האצ"ל. עם היוודע דבר הגעתה של הספינה לארץ, דוד בן גוריון נפגש עם מנחם בגין בשל אי הסכמה בנוגע לגורל תכולת הספינה, אך ללא הועיל, אי ההסכמה נותרה והספינה הגיעה לארץ.

אי הסכמה לפשרה, הוביל לקרב, שהביא את בן גוריון לשלוח את יגאל ידין שהיה אז קצין המבצעים של צה"ל, להכניע את "אלטלנה". הקרב הוכרע כאשר בן גוריון קידם את אחד מתותחי צה"ל והורה להפעילו, הספינה הועלתה באש.

בקרב זה נהרגו 16 אנשי אצ"ל ושלושה חיילי צה"ל. בשידור רדיו לאחר המקרה בגין קרא לאנשיו לא לפגוע ביהודים. "אלטלנה לימדתנו כי הכרח הוא שהדמע יבוא במקום הדם.. לעיתים מוטב שאחד ייתן דמעות לב על תועבה שנעשתה בישראל, מאשר רבים יבכו על תוצאותיה".

בעקבות הפרשה נעצרו כ 200 מאנשי אצ"ל ושוחררו לאחר מספר שבועות. בעוד שחלק מבכירי הארגון הוחזקו עד סוף אוגוסט, כמו כן פורקו יחידות אצ"ל.

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד