072-3300504

כיצד לבחור תואר ראשון?

לקראת היום הפתוח באוניברסיטאות ובמכללות ותקופת ההרשמה ללימודים אקדמאים: 10 טיפים למתלבטים כיצד לבחור תואר ראשון (ובלי להתחרט אחר כך). ד"ר יצחק גרתי, מנהל מכון הדסה לפיתוח אישי וארגוני

03-04-2005 17:13:00

1.אוניברסיטה או מכללה? הדעה הרווחת היא כי אוניברסיטה עדיפה על מכללה. אך למעשה כדאי לברר עבור כל תחום באופן ספציפי. לדוגמא, בלימודי הנדסה אכן יש נטייה של המעסיקים להעדיף בוגרי אוניברסיטאות, אך במשפטים ישנן מכללות שבוגריהן עשויים להיות מועדפים על פני בוגרי כמה אוניברסיטאות.

2.בביקור ביום הפתוח באוניברסיטאות ובמכללות, חשוב לזכור כי כל מוסד מנסה לשווק עצמו באופן המפתה ביותר. לכן, לא כדאי להסתפק בהרצאות ובאירועים המאורגנים, אלא כדאי לחפש סטודנטים שלומדים מקצועות המעניינים אותך ולשוחח עמם. הם המקור הטוב והאמין ביותר, כדי לשמוע על היתרונות והחסרונות של כל תוכנית.

3.לא להתבייש לשאול שאלות. לעיתים יש שאלות שהמרצים ביום הפתוח, לא עונים עליהן בהרצאות. כמו, מהי מידת הביקוש לעובדים במקצוע? או, מהן מגוון ההתמחויות בתחום מסוים, שהמוסד מציע? התשובות לשאלות אלה עוזרות להחלטה ולכן כדאי להכין מראש את השאלות החשובות ביותר, ולחפש את התשובות ביום הפתוח.

4.לא כל התארים זהים. כדאי לברר עבור כל מקצוע, מהם ההבדלים בין התארים, מבחינת המוניטין ואפשרויות תעסוקה. לדוגמא, בלימודי עבודה סוציאלית, ישנם מוסדות שמעניקים תואר B.SW וישנם שמעניקים B.A. כך גם עם הנדסה, ישנו תוארB.Sc וישנו B.Tech. ביום הפתוח כדאי לבדוק מהו התואר שמוענק במוסד ומה משקלו ביחס לתארים אחרים.

5.כאשר מדובר בלימודים בשלוחה זרה, חשוב לוודא שהתואר מוכר. ישנם סוגים שונים של הכרה: לצורך רשיון לעסוק במקצוע, לצורך המשך לימודים, לצורך גמול השתלמות ולצורך "הכרה" של המעסיקים. כדאי לברר אילו מן ההכרות חשובות לתחום שמעניין אותך ואילו יש לשלוחה. חשוב לדעת כי כשנאמר על מסלול מסוים בשלוחה זרה כי הוא מוכר ע"י המועצה להשכלה גבוהה הדבר מעיד כי לשלוחה יש היתר לפעול בארץ, אך אין פרוש הדבר שהתואר מוכר על ידי המל"ג.

6.ישנם חוגים כמו החוג לריפוי בעיסוק שדורשים להביא אישור כי שוחחת עם אנשי מקצוע, לפני ההרשמה לחוג, כדי שתדע לקראת מה הנך עומד. נכון לאמץ שיטה זאת גם עבור חוגים אחרים. נסה להיעזר במכריך כדי להגיע לאנשים העוסקים במקצועות שהנך שוקל לבחור וראיין אותם. כך תוכל לקבל את התמונה העדכנית ביותר לגבי המקצוע.

7.מה צריך כדי להצליח בלימודים ובמקצוע? איזה כישורים? אילו תכונות אופי? והכי חשוב: האם יש לך אותם? אלו שאלות שכדאי לשאול לפני הבחירה ואף לעבור אבחון וייעוץ כדי להכיר את כישוריך טוב יותר. לדוגמא, ייתכן ותקשורת הוא מקצוע שנשמע מעניין ומרתק ללמוד, אך האם יש בך את הכישורים להיות עיתונאי מוכשר?

8.רבים בוחרים ללמוד תואר ראשון על פי מידת העניין בלימודים עצמם. זה אמנם חשוב אבל לא מספיק. הלימודים אורכים רק שנים אחדות ואילו מקצוע מלווה אותך לשנים רבות יותר. לכן, כדאי לחשוב האם יהיה לי מעניין בהרצאות, אבל יחד עם כך, האם יהיה לי מעניין לעסוק במקצוע במשך שנים. לדוגמא, ייתכן והרצאות בביולוגיה הן מעניינות מאוד, אבל האם אני באמת רוצה ומוכן להיות ביולוג, העובד במעבדה, מרבית יומו?

9.החלטה טובה מבוססת על מידע מקיף, מדויק ועדכני על המקצועות. אך המידע שבידנו הוא בדרך כלל מצומצם. כדאי לברר עבור המקצועות שאתה שוקל: מהי העבודה בפועל, אחרי סיום הלימודים? איך נראה יום עבודה טיפוסי? איפה ניתן לעבוד? איך ניתן להתקדם? להשלמת המידע החסר, ניתן להיעזר במרכזי המידע על המקצועות.

10.רמת הלימודים באקדמיה חשובה, אך לא פחות מכך הם החיים החברתיים בה. ביום הפתוח כדאי לנסות להתרשם מהאווירה, מי קהל הסטודנטים, והאם הסטריאוטיפים על המקום נכונים. האם באמת באוניברסיטת X חיי החברה פעילים יותר מאוניברסיטה Y הנודעת כ"יבשה" יותר? דבר עם הסטודנטים במקום ונסה להתרשם בעצמך.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד