072-3300504

למי יש יותר גדול?

רחלי רז מהמכללה האקדמית ת"א-יפו רוצה שלה יהיה הכי גדול בפרסום בתשדירי רדיו, טלוויזיה, שלטי חוצות ותערוכת לימודים.

רחלי רז | 27-02-2005 11:38:00

כעשור עבר מאז הסתיים עידן התמימות של ההשכלה הגבוהה בישראל.
מה היה לנו אז במלאי: 6 אוניברסיטאות אחד מכון (ויצמן) ואחד טכניון.
לא היה אדם במדינה שלא היה מודע לכל המוסדות האקדמיים שפעלו אז. מישהו פרסם? מישהו היה צריך לפרסם? פעם בשנה הייתה מתפרסמת מודעת שני עמודים לבנה יבשה ולאקונית, משותפת לכל המוסדות האקדמיים, שהודיעה לציבור הצמא לתואר על פתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה. וזהו. לא שמענו, לא ראינו, רק רצנו ונרשמנו.

במהלך העשור האחרון עבר ענף ההשכלה הגבוהה מהפך שלא בטוח שיש דומים לו בענפים אחרים. מספר האוניברסיטאות נשאר כשהיה. גם המודעה הלבנה שני עמודים ממשיכה להופיע פעם בשנה. אבל זה הדבר היחיד שנשאר כשהיה.
כמות המוסדות האקדמיים: מכללות מתוקצבות, מכללות פרטיות, מכללות אזוריות, שלוחות מחו"ל הפך את הענף מענף של פחות מעשרה שחקנים לענף של עשרות שחקנים.

מי יכול להרשות לעצמו לא לפרסם??
כאחת מזקני השבט אני זוכרת את תחילת השינוי. עם פרוץ המכללות החלו להופיע מודעות קטנות של המכללות ויעודן היה ברור, מסירת פרטים על תחומי הלימוד במכללה ומועדי הרישום.
מדור הלימודים בסוף המוסף הלך וקיבל נפח משנה לשנה והפך להיות פופולארי בקרב מנהלי השיווק בענף. מנהלי שיווק? קצת נסחפתי. לא קראו לזה אז מנהלי שיווק. ענף ההשכלה הגבוהה לא נכלל בקטגוריות של ענפים שעושים להם שיווק. המילה שיווק לא נהגתה בחוגי האקדמיה. אז למען הדיוק ההיסטורי, מנהלי רישום/מנהלים אדמיניסטרטיביים, כעיסוק צדדי, דאגו למודעה דו-שנתית.

ואז, "נפל האסימון" בשוק כזה גדול שהולך וגדל במהירות כזאת, החלה תחרות קשה על ליבם וכיסם של ציבור המתעניינים בלימודים אקדמיים.
אמצעי המדיה לשיווק הענף פרצו את גבולות העיתונות הכתובה. תערוכת לימודים יצאה לדרך. מדריכים למשתחררים/למתלבטים/לחילונים/לדתיים/לבעלי ג'יפים ועוד מיטב האוכלוסיות המפולחות צצו ועלו כמהירות שלא אפשרה לנו לעקוב אחריהם ולפרסם בכולם.
תשדירי רדיו שטפו את הארץ. שלטי חוצות מקומיים וארציים, תשדירי טלוויזיה כיד הדמיון הטובה, אתרי אינטרנט ייעודיים לתחום הלימודים או כאלה פופולאריים המיועדים לקהל הרחב ומספקים לכולנו "לידים" (מילת המפתח בשיווק מוסדות חינוך), פרוספקטים, דיוור, טלמרקטינג.... בקיצור – נהיינו ענף נורמאלי

משירות בירוקרטי לשירות כלכלי
ומה בעצם קרה פה? ענף שרוב שנותיו התנהג כענף אליטיסטי, שהתנהל מעצמו, ללא תחרות, ללא צורך בשיווק, בלי "לחזר" אחרי הלקוחות, וברוב המקרים גם המילה "שרות" לא עמדה בראש סולם העדיפויות, הפך לענף כלכלי לכל דבר שנאלץ לציית לחוקי התחרות החופשית בין השחקנים שלו.
תקציבי הפרסום שהיו מרכיב קטן בתקציבי המוסדות האקדמיים, הפכו להיות אחד המרכיבים העיקריים בתקציב כל מוסד, בהתאם ליכולתו.

התחרות היום היא כבר לא למי יש את המוניטין הכי טוב ברמת לימודים, בתנאי קבלה, בהשתלבות בוגרי המוסד בשוק העבודה ובתארים מתקדמים, אלא למי יש (תקציב פרסום) יותר גדול.

ולמי שיש יותר גדול רואים אותו יותר. והלקוח המבולבל כבר לא יודע אם המוסד שרואים אותו יותר הוא גם הטוב ביותר או העשיר ביותר. ובעיני רוחי אני רואה איך תוך זמן קצר נוריד צנחנים עם פרוספקטים בחופי מדינת ישראל/גואה בהודו ומטוסים עם שילוט חלל יטוסו בשמי הארץ ואם היה לי עוד מקום הייתי נסחפת כיד הדמיון הטובה והתקציב הגדול.
מי ייתן ולי יהיה הכי גדול !

רחלי רז
הינה מנהלת השיווק וראש מנהל מועמדים במכללה האקדמית תל אביב-יפו, לפני כן עבדה כמנהלת השיווק של הקריה האקדמית קרית אונו. בעלת תואר ראשון בייעוץ חינוכי וספרות עברית ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק. עבודת גמר תואר שני עסקה בשיווק מוסדות חינוך. בעברה שימשה כמנהלת פדגוגית באורט קריירה, ראש מינהל תלמידים במסלול האקדמי של המכללה לביטוח.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד