072-3300504

חדר נבנה ונלמד בו

מה ניתן לעשות כדי שהישיבה הממושכת בסביבת העבודה שלנו, תהיה מעוצבת ומתוכננת כלא מזיקה, פרודוקטיבית ומעל הכל, סימפטית ונעימה?

הבית – המרכז הישראלי לעיצוב | 28-11-2004 12:08:00

מי מאתנו אוהב ללמוד? מי מאתנו לא מכיר וזוכר את הימים בהם עלינו להתיישב ברצון, וגם בלעדיו, אל מול שולחן העבודה או במינוח המוכר שולחן הכתיבה, כשעליו מוצב, ברוב פאר והדר, אותו מחשב שהפך לכלי עזר בלתי נפרד מסביבת העבודה שלנו. אנחנו יכולים לבלות בישיבה מולו שעות על גבי שעות.

בשנים האחרונות הולכים ומיטשטשים הגבולות בין סביבת העבודה הקרואה "משרדית" לבין זו "הביתית". מילות המפתח בהתאם לכך, למען עיצוב פינת עבודה כדוגמת זו לסטודנט, הן: איכות, בטיחות, גמישות ופונקציונאליות. בקיצור, שאיפה להרמוניה בין הסטודנט וממלכתו שהיא סביבת העבודה שלו.

היום, בעידן המחשב הנייד, רבים מאתנו מעדיפים למקם את עצמם כדי להעביר את שעות הלימוד בנוחות בשכיבה מול המחשב במיטה, ישיבה מולו בסלון או בפינת האוכל. בכל זאת, סביבת עבודה לסטודנט היותר "מסודר" תכלול מלבד כיסא ותאורה, גם שולחן רחב ידיים, עליו ניתן, לא רק לפרוס את המחברות והספרים, אלא להציב גם מחשב, מדפסת, סורק, צורב, טלפון, טלפון סלולרי ומכשירים אלקטרוניים אחרים. סביבת העבודה היא בבואה נאמנה לקצב החיים הדינמי והאינטנסיבי שנכפה על הסטודנט כיום. הן בשל המהפכה הטכנולוגית הבלתי נדלית, היא הפכה ליותר מודולרית מצד אחד, כשבמרכזה משטח עבודה, עליו ניתן להוסיף שטחי אחסון עילי לניצול מקסימאלי של החלל מעל עמדת העבודה ושטחי האחסון התחתון הכוללים בעיקר מגירות. כיוון שבמקרים רבים, חדרו של הסטודנט הוא גם המקום בו הוא ישן ומכורח המציאות תהיה בו מיטה וארון, החלל הוא קטן. לכן, יש נטייה להשתמש במבנים העשויים ממתכת בעיצובים שונים, הנותנים גם ויזואלית וגם פונקציונאלית, תוצאות טובות יותר, כשהמטרה היא ליצור תחושת חלל גדול המאפשר תפקוד טוב יותר בזכות המרחב האווירי הפתוח.


סביבת העבודה הארגונומית :
סטודנטים מבלים זמן רב מול מחשב, ישיבה ממושכת שעלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעמוד השדרה. הסיבה לכך יכולה להיגרם, או מכסא שאינו מותאם למבנה הגוף או תאורה לקויה הגורמת להתקרבות למסך יתר על המידה ולפגיעה בחוליות הצוואר והעיניים.
הארגונומיה בודקת בפועל את הסביבה על כל מרכיביה: עיצוב הריהוט, התאורה, ואיכות האוויר. המסקנות הן כי נדרשת התאמה מלאה של פינת העבודה לממדי הגוף של בעליה. הכסא חייב להיות בעל משענת גבוהה עם בליטה בתחתית ותמיכה בגב התחתון.

הכסא:
משטח הכסא צריך להיות בשיפוע קל כדי להתאים את צורת הישבן. הישיבה על הכסא צריכה להיות זקופה ולא כפופה קדימה, הידיים צריכות להיות מונחות על השולחן, כשפרקי הידיים כפופים כלפי מעלה. הכסא המודרני מתאפיין במנגנונים מתוחכמים ובהתאמה אישית. למרות זאת, עבודה מול מחשב אינה נחשבת לדבר בריא במיוחד ולכן מומלץ לקום כל 40 – 45 דקות כדי לאפשר מעבר תקין של הדם.

הלהיט החדש בתחום הכסאות היום הוא כסא מצויד במנגנון חכם של שקילה עצמית המאפשר להיות מותאם לכל מי שיושב עליו.


השולחן:
מהפיכת המחשוב שינתה כליל את תפקידם וגודלם של שולחנות העבודה. יצרני הרהיטים העמיקו את השולחן לעומק של 80 ס"מ והרחיבו אותו לפחות לגודל של 1.60 מטר, זאת כדי להתיר שטח פנוי לכתיבה.
העומק הגדול בריא יותר גם לעיניים כי אז יש מרחק נכון בין מסך המחשב לעיניים.
כשבוחרים שולחן, יש לתת את הדעת לגובהו. הוא צריך להיות בנוי כך שלא יהיה צורך להרים גבוה מדי את הידיים ותהיה תמיכה באזור שורש היד המחבר בין האמה וכף היד (אם גובה השולחן לא מתאים ליושב, עלול להיגרם דלקות בשורשי הידיים). עמדת המסך על השולחן צריכה להיות מכוונת אל היושב כך שלא יהיה עומס על שרירי הצוואר. עומס כזה עשוי להתבטא בכאבי ראש ובהרגשה רעה. צורת הישיבה האופטימלית ליד שולחן היא ישיבה זקופה, כאשר המרפקים קרובים לגוף וכפות הידיים יוצרות זווית בת 90 מעלות בין הזרוע לאמה.
הדרישה ההולכת וגוברת לפתרון חכם שלא יתפוס מקום רב מצד אחד בחדר, ושניתן יהיה להזיזו ממקום למקום במידת הצורך, הולידה את מה שמסתמן כדבר החם הבא בתחום השולחנות: מערך דו שולחני גמיש. הכוונה היא לשולחן על גבי שולחן, כאשר על השולחן הגבוה יושבים בדרך כלל מסך המחשב, ספרים, מדפסת וכל מה שאינו דורש תזוזה ברמה המיידית. לעומת זאת, השולחן הנמוך הוא שולחן על גלגלים ועליו מונחת המקלדת. כך ניתנת האפשרות להגדיל או להקטין את משטח העבודה.

התאורה:

התאורה האידאלית היא כמובן תאורת יום. אולם, אי אפשר להסתמך רק עליה. יש לשים לב לכך שהתאורה תהיה מאונכת למסך המחשב, כדי שלא תשתקף בו ותשבש את העבודה. אי לכך, יש להתאים את מקום השולחן לחלון ולא לשבת עם הגב לחלון כדי להנות מהתאורה הטבעית.
רצוי להתקין וילונות או תריסים כדי לווסת את מידת האור הטבעי בחדר. מלבד תאורה טבעית, חשוב להתקין תאורה מעל הראש למרות שתאורה כזו יכולה להטיל צל היא עדיפה מבחינה בריאותית וניתן לחזק אותה באמצעות תאורה ניידת כגון מנורה המתחברת באופן זמני לשולחן העבודה או למשקוף הדלת.
רצוי להשתמש במנורת פלורסנט שנחשבת לחסכונית בחשמל ומייצרת פחות חום מאשר כל סוגי הנורות האחרים.
תאורת מנורת השולחן צריכה להיות עדינה ולא מסנוורת וניתנת לוויסות.

לסיכום,
כדי שסביבת העבודה תהיה ארגונומית, יש לערוך תחילה מדידות בחדר כדי לדעת בדיוק את גודל השולחן והכסא הרצוי לפני שפוצחים במסע קניות.

בהצלחה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד