072-3300504

"כרבע מהסטודנטים לא ישלימו את השנה הראשונה"

כך לדברי ד"ר יצחק גרתי, מנהל מכון הדסה: "סטודנטים מגיעים לשנה ראשונה כשהם מחזיקים בתמונה דמיונית לגבי תחום הלימודים והמקצוע בו בחרו, מתאכזבים וכרבע מהם עוזבים עד תום שנת הלימודים הראשונה"

| 14-10-2004 10:02:00

ככל הנראה רבע מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בארץ לא ישלימו את השנה הראשונה בתחום הלימודים בו בחרו. ד"ר יצחק גרתי מנהל מכון הדסה לפיתוח אישי וארגוני: "סטודנטים מגיעים לשנה הראשונה במוסדות להשכלה גבוהה השונים כשהם מחזיקים תמונה לא מדויקת לגבי תוכן הלימודים ומהות המקצוע בו בחרו, הם מתאכזבים וכרבע מהם עוזבים עד תום שנת הלימודים הראשונה שלהם".

לדברי ד"ר גרתי ישנן כמה סיבות מרכזיות מדוע כ- 25 אחוזים מן הסטודנטים נוטשים את החוג הראשון בו בחרו: "אחת מן הסיבות העיקריות היא האכזבה של הסטודנטים מתוכן הלימודים של שנה א' לתואר הראשון וממהות המקצוע כפי שהוא מתבהר להם במהלך השנה, השונה לעיתים באופן קיצוני מכפי שתיארו לעצמם. דוגמאות טובות לכך הם החוג לפסיכולוגיה שנראה זוהר ומרתק לפני תחילת הלימודים, אך בפועל הסטודנטים מגלים שבתואר ראשון אין עוסקים כמעט בתחום הקליני,ועיקר הלימודים ממוקדים בתאוריות בתחומי פסיכולוגיה שונים, ובקורסים מתחום הסטטיסטיקה והמתודולוגיה של המחקר. או למשל, החוג ליחסים בינלאומיים ששמו המבטיח מסתיר מאחוריו הרבה לימודי תיאוריה "אפורים" ופחות תרגולים בדיפלומטיה מעשית".

"סיבה נוספת לעזיבה היא כי סטודנטים רבים בשנתם הראשונה חשים בלחץ ובהלה עקב תהליך ההסתגלות לאופיים השונה של הלימודים במוסדות האקדמיים, יחסית לדפוסי הלימוד מהתיכון. בנוסף, בחוגים רבים נלחצים הסטודנטים מהקושי האקדמי, כמו לדוגמא בחוג למדעי המחשב. בחוג זה סטודנטים רבים נושרים מן השנה הראשונה מאחר ואינם מאמינים כי יעמדו ברמת הלימודים הגבוהה, אף על פי שאותם סטודנטים עמדו בדרישות קבלה מחמירות מלכתחילה ולכן הסיכויים כי הם יצליחו גבוהים מאוד", מוסיף ד"ר גרתי.

"עוד מתברר", מפרט ד"ר גרתי, "כי רבים מן הסטודנטים שמתחילים ללמוד אינם יודעים כי תואר ראשון בתחום בו בחרו, כמו לדוגמא גיאוגרפיה, אינו מספק כדי למצוא עבודה בתחום ספציפי זה. למעשה, הם מגלים כי כדי לעבוד יש צורך בתואר שני, מתייאשים מכך ועוברים ללמוד בחוג הנחשב פרקטי יותר".

לסיכום אומר ד"ר גרתי: "מובן מאליו כי הנדידה בין החוגים הנה מיותרת עבור כל הצדדים. לסטודנט, אשר "מבזבז" שנת לימודים אקדמית, עובר חוויה מאכזבת ומפסיד את כספו. לאוניברסיטאות, אשר משלמות קנסות על כל תלמיד שעובר מחוג לחוג, כפי שמטילה עליהן המועצה להשכלה גבוהה. אך ניתן לשנות מצב זה אם מחד האוניברסיטאות יספקו מידע מפורט יותר לגבי תוכניות הלימוד ואופי המקצועות, וישקיעו יותר בפרסום מידע זה. מאידך חשוב שסטודנטים יערכו בדיקה מעמיקה ושיטתית של מכלול האפשרויות. בעידן האינטרנט הרבה מאד מידע זמין. בנוסף, מכון הדסה מקיים פורום בפורטל וואלה ובפורטל תפוז בהם שאלות של מתלבטים בבחירה, נענות בהרחבה וללא תשלום כמובן".

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד