072-3300504

40% מההורים מעונינים שילדיהם ילמדו רפואה, משפטים ומחשבים

וזאת ע"פ סקר שערכה מכללת רעננה לקראת תחילת שנת הלימודים האקדמית בשיתוף מכון "גיאוקרטוגרפיה"; הילדים עצמם ניהול וכלכלה

חנית נוה | 05-08-2004 10:58:00

מסתבר כי המשפט "הבן שלי יהיה רופא" הוא עדיין המשפט הממלא גאווה בקרב ההורים בישראל. כך עולה מסקר שערכה מכללת רעננה בשיתוף מכון "גיאוקרטוגרפיה", שבדק את המגמות, העדפות, והמאפיינים של הסטודנטים והוריהם לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית.

בסקר נמצא כי פער המינים בכל הקשור ללימודי תואר BA או MBA ממשיך לגדול לטובת הנשים ועומד כיום על 16% (58% מול 42%). לעומת זאת, המקצועות המועדפים על הנשים והגברים לא השתנו בהשוואה לשנת 2004, כשהמקצוע המועדף על הנשים הוא עדיין "פסיכולוגיה" (82% ) מבין הסטודנטים במסלול זה הן נשים ועל הגברים מדעי המחשב ( 95%) מן הסטודנטים במסלול זה הם גברים.

מהסקר עולה כי בקרב הגברים 24 הינו הגיל השכיח ביותר לתחילת לימודי התואר הראשון לעומת 23 בקרב הנשים ולגבי תחילת לימודי התואר השני הגיל השכיח בקרב הגברים הוא 29 ובקרב הנשים 28 . נתון מעניין נוסף העולה מן הסקר הוא כי הורים לילדים בני 35 ומעלה מעדיפים שילדיהם ילמדו משפטים (12%) רפואה (14.5%), מחשבים (12.3%) והנדסה (8.3%). הילדים, לעומת זאת, ממשיכים להעדיף כלכלה וניהול (28%) ניהול (20%) תקשורת (20%) שעברה השנה את לימודי הפסיכולוגיה (18%).
הרפואה הינו המקצוע המועדף על האמהות 23% (רק 5% מהאבות) ואילו משפטים והנדסה הינם המקצועות המועדפים על האבות עם 12%. הורים ממוצא מזרחי מעדיפים שילדיהם ילמדו רפואה/סיעוד (20%), הורים ממוצא מערבי מעדיפים משפטים (17%) והורים לעולים חדשים מעדיפים שילדיהם ילמדו הנדסה/אלקטרוניקה (19%). בכל הקשור לאזור המגורים, אזי אם הוריך תושבי חיפה והצפון הם לבטח לא יעדיפו שתלמד משפטים (3%),ואם הוריך תושבי ת"א והסביבה הם לא יעדיפו שתלמד הנדסה ואלקטרוניקה (2.6%).

לדברי רחל הורוביץ, מנהלת מכללת רעננה, "ההורים מעדיפים מקצוע שיקנה לילדיהם ביטחון תעסוקתי. לדור ההורים ביטחון תעסוקתי הינו שיקול וערך מרכזי בתכנון הקרירה, עובדה הבאה לידי ביטוי גם במשך הזמן הרב בו הם נשארים לעבוד באותו מקום עבודה". הורביץ מוסיפה כי "לרוב, מקצועות פרופסיונלים טומנים בחובם, לדעתם של ההורים גם ביטחון כלכלי - ביטחון שהם רוצים להקנות לילדיהם. הילדים לעומתם, מעדיפים לרכוש השכלה רחבה ככל שניתן (כגון מנהל עסקים) שלא תכבול אותם לעיסוק אחד מסויים ותאפשר להם להתנסות בשוק העבודה ולהגיע לבחירה כתוצאה מניסיון תעסוקתי שירכשו".

גורם נוסף אותו מציינת רחל הורביץ הינו משך גיל ההתבגרות. "גיל ההתבגרות התארך והוא כיום מגיע לגיל 25 - בגילאים הללו התלבטויות והתנסויות הן לגיטמיות בעיני הסטודנטים ובעיני החברה, ורבים מן הסטודנטים מעוצבים יותר מבחינת החלטות קריירה רק בלימודי התואר השני. כמו כן, בקרב הדור הצעיר נפוצה הרבה יותר הקריירה הספירלית - שהיא התקדמות הקריירה תוך מעבר מקומות עבודה רבים יותר , או מעבר בין עיסוקים שונים במהלך הקריירה- עובדה המאפשרת להם חופש רב יותר בבחירת תחום הלימודים לתואר ראשון".

המחקר נערך באמצעות סקר אומניבוס טלפוני בקרב 310 משיבים, גברים ונשים, בגיל 35 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה בגילאים הנ"ל בישובים היהודים בישראל.
טווח השגיאה הסטטיסטי המרבי בנסיבות דגימה זו הינו 5.6%+, ברמת מובהקות סטטיסטית של 95%.

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד