072-3300504

דירה להשכיר?

נכנסתם לדירה, שותפים, לבד, משופצת, חדשה, יש חניה, אין מקום לזוז, השירותים מסריחים? כל מה שצריך לדעת, רגע לפני שחותמים חוזה

מערכת "יורם" | 27-07-2004 09:39:00

פעם זה היה פשוט, ראיתם דירה, אמרתם לבעל הבית שנראה לכם, סגרתם על מחיר והופ, התקבעתם לשנה באיזור. היום העסק הרבה יותר מסובך, ההיצע גדול והאפשרויות נרחבות, רגע לפני שעושים החלטות פזיזות, יורם לימודים בשיתוף עם המד"ס מציעים טיפים חשובים לשוכר (או השוכרת) המתחיל:


אופציה להמשך שכירות

רצוי מאוד להבטיח אופציה להארכת השכירות לתקופה נוספת (בד"כ לתקופה הזהה לתקופת השכירות המקורית), כך שאם לפני תום תקופת השכירות המקורית תרצו להאריך את השכירות, היא תוארך בתנאים זהים לתנאים של תקופת השכירות המקורית או כפי שהוסכם בחוזה. זאת, על מנת שלא יפתיעו אתכם וידרשו שתתפנו שוב תוך שנה אחת. זכרו סעיף זה יבטיח לכם שאין תכנונים עתידיים נסתרים לגבי הנכס (כגון: מכירה או מגורים של בני משפחת בעלי הנכס).

ציוד בסיסי בדירה
רצוי לבדוק אם יש בדירה לפחות ציוד מינימלי (מקרר, כיריים וכדו'), כדי שלא תצטרכו לרכוש אותו. דירות המושכרות ע"י סטודנטים הן בעלות תחלופה די תכופה, ולכן בד"כ כוללות ציוד בסיסי שהנו חלק מההשקעה של בעל הדירה בנכס. אם הובטח לכם שבדירה יהיה ריהוט, ציוד או מכשירים כלשהם (ארונות, שולחנות, כסאות, מקרר, כיריים, תנור, מזגן וכדו'), יש לציין זאת בכתב בהסכם השכירות עצמו או ברשימה שתצורף אליו, תוך בדיקת תקינותם.

ביטוח מבנה
רצוי לבדוק אם הדירה מבוטחת על ידי המשכיר בביטוח מבנה, כנגד נזקים שונים (שריפות, רעידת אדמה, נזקי מים, פגיעות על ידי צדדים שלישיים וכו'). נזקים כאלה בד"כ אינם באחריותכם וגם אם הם לא מבוטחים על ידי המשכיר - רצוי לציין זאת במפורש בחוזה. לידיעתכם, נזקי מים ואש שכיחים הרבה יותר ממה שנדמה.

ערבויות למיניהן
מקובל ששוכרים יתנו למשכיר ערובות כלשהן לקיום ההתחייבויות שלהם (במיוחד לעניין פינוי הדירה במועד). הערובות המקובלות הן ערבות של אדם שלישי להתחייבויות השוכר, שטר או שיק בטחון של השוכר או ערבות בנקאית. ערבות רגילה של צדדים שלישיים מאפשרת למשכיר, בתנאים מסוימים, לתבוע גם את הערבים בגין אי מילוי התחייבויות השוכר. שטר בטחון או שיק בטחון מאפשרים לדלג על שלב התביעה ולגשת ישירות להוצאה לפועל. אם יש ערבות של צדדים שלישיים לשטר בטחון או לשיק בטחון, ניתן לפנות להוצאה לפועל גם כנגדם. לשוכר רצוי ששטר או שיק הביטחון יהיו בלתי סחירים ובלתי ניתנים להעברה. רצוי להקפיד שהם יוחזרו לידיכם בסוף תקופת השכירות. ערבות בנקאית היא הערובה הטובה ביותר מבחינת המשכיר. זו,בעצם, התחייבות של בנק לשלם למשכיר כסף על פי דרישתו, ובהתקיים תנאים מסוימים (במקביל, כמובן, הבנק יחייב את חשבון השוכר). אם הערבות הבנקאית הינה אוטונומית (ללא תנאי), אזי כדי לממש אותה המשכיר לא יהיה חייב להוכיח לבנק שהשוכר הפר את הסכם השכירות. יש לזכור, כי הוצאת ערבות בנקאית כרוכה בתשלומים שונים (עמלה לבנק, מס בולים); לפעמים, במיוחד כאשר אין לשוכר שמבקש להוציא את הערבות חשבון מספיק גדול בבנק, הבנק גם ידרוש שהשוכר ייתן לו ערובות שונות. לכן, לפני שאתם מתחייבים להמציא ערבות בנקאית, בדקו אם יש לכם אפשרות לעשות זאת וכמה זה יעלה לכם.

אופציה ליציאה מחוזה
בהסכמי שכירות רבים קיים סעיף שלא מאפשר העברת השכירות על שם שוכר אחר או הכנסת שוכר נוסף. אם אתם רוצים להשאיר לעצמכם את האופציה ליציאה מהדירה או להכנסת שותף נוסף, כדאי להימנע מחתימה על סעיף שכזה. אם לא כתוב אחרת בחוזה, אתם יכולים לצאת מהדירה בטרם סיומו וזאת בתנאי, שתמצאו שוכר אשר יתחייב לשמור על כל זכויות בעל הדירה, כפי שפורטו בחוזה השכירות.

בלאי סביר
אם בהסכם לא כתוב אחרת, השוכר לא יהיה אחראי לבלאי טבעי וגם לא לפגמים שייגרמו לדירה או לציוד שהושכר ביחד עמה. כאשר נגרם נזק שאינו באחריות השוכר, יש להודיע על כך למשכיר ולדרוש ממנו לתקנו או לתקן לבד במחיר סביר ולדרוש מהמשכיר את החזר ההוצאות.

(הנתונים באדיבות המד"ס)

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד