072-3300504

הדו קיום בקנטים

עוד ניסיון ליצור הדברות בין יהודים לערבים שקע במצולות. מדוע למפגשים האחרונים של "אי של שפיות" במכללת סמינר הקיבוצים לא הגיע אף סטודנט?

ליאב שמש ואביגיל גרין | 30-06-2004 16:26:00

יום שני בצהריים ארבעה אנשים נפגשים באחת הכיתות של סמינר הקיבוצים. במבט ראשון זה לא נראה מבטיח. הם הגיעו לכאן כדי להשתתף ב"אי של שפיות", מפגש בין סטודנטים ערבים ויהודים שמתקיים פעם בשבוע במשך חצי שעה. כותרת המפגשים היא "דו-קיום", ובמסגרתם ניתן להעלות הכל. "אנשים מביאים כתבות מעיתונים, דברים שראו בטלוויזיה ועוסקים בקשיים שעולים מדו הקיום בין שני העמים", אומרת נגה ניב, דיקנית הסטודנטים, שמלווה את המפגשים באופן קבוע. הפגישות מתנהלות על ידי הסטודנטים באופן עצמאי, והם אומרים שבדרך כלל יש יותר אנשים. נשמע כבר יותר מבטיח? אל תהיו בטוחים.
מי שהיה מעוניין להשתתף במפגשים בשבועות האחרונים של שנת הלימודים, מצא את עצמו בחדר ריק. אף סטודנט לא הגיע. אפילו הדיקנית ניב לא כאן. פתאום ארבעה אנשים נשמע הרבה. האם מדובר בסוף השנה שמראה את אותותיו, או שמא עוד כישלון ביכולת ליצור הדברות? איך קרה שגם האי הקטן הזה כבר נעלם?

ההתחלה המבטיחה
ננסה להיות אופטימיים ונתרפק על העבר. בימים טובים יותר היו במפגשי "אי של שפיות" מספר לא מבוטל של סטודנטים משני המגזרים. ההצלחה היתה כה גדולה עד שהנהלת הסמינר החליטה לפתוח קורס מסודר לסטודנטים הנושא את אותו השם. הסיבה: חצי השעה של ההפסקה קצרה מדי לדיון רציני ומעמיק. האידיליה היתה בשיאה - במקביל לפגישות המוצלחות שהתקיימו מדי יום שני, נפגשו סטודנטים ערבים ויהודים בקורס "אי של שפיות", אותו העבירה ד"ר ליאורה גביעון בסגנונה החריף והאופייני.

היוזמה להדברות בין יהודים לערבים החלה לפני כשנתיים על-ידי סטודנטים מתוכנית המצטיינים של הסמינר. באותה תקופה נערכו עימותים בין סטודנטים יהודים לערבים במספר מכללות בארץ, והם החליטו לעשות מעשה.
הקורס שנבנה בעקבות המפגשים נחשב לקורס מתקדם בחינוך, וכל סטודנט יכול להירשם אליו . "רמת הדיון בכיתה די מאופקת", מעידה ד"ר גביעון. "אנשים חושבים פעמיים על מה שהם אומרים, כי הם ערים לעובדה שההערות שלהם יכולות להיות מובנות באופן אחר על ידי הצד השני". גם ההיענות לקורס נמוכה. מספר הנרשמים עמד השנה על כעשרה סטודנטים בלבד, שליש מתוכם ערבים (מספר הסטודנטים הערבים בשנים א'-ב' עומד על כ - 5% מכלל הסטודנטים).

ההידרדרות המהירה
המפגשים השבועיים והקורס נועדו לאפשר קיום דיאלוג קבוע על דו קיום והחיים זה לצד זה, אך מספר המשתתפים המועט משאיר את המתרחש שם לנחלת מיעוט קטן ביותר , המספר הנמוך של משתתפי הקורס מעמיד את המשך קיומו בשנה הבאה בסימן שאלה. לטענת ד"ר גביעון פרסום הקורס היה בעייתי: "יחסי הציבור לא היו באחריותי. הרעיון היה שמי שמשתתף במפגשים השבועיים ירשם. החלטתי שאישית אני לא נכנסת לקטעים הבירוקרטים, כי מבחינתי הקורס פתוח לכל מי שרוצה". אי חובת הנוכחות רק פיתתה משתתפים נוספים להדיר את רגליהם מהכיתה. המספר הנמוך של המשתתפים פגע בתוכניות הגדולות. "היה תכנון לקיים סדנה שבה יהיו מרצים אורחים", מספרת ד"ר גביעון. "בגלל מיעוט האנשים, אף אחד מהאורחים שהיו אמורים להגיע לא הסכים לבוא. הדרישה של המרצים האורחים הייתה שיהיו לפחות 15 אנשים כדי שלתרגילים שהם מציעים תהיה איזושהי משמעות. מהבחינה הזאת הרגשתי פספוס".

אופטימיות זהירה לעתיד
בחיפוש אחר הסיבות לכישלון הפרויקט עלתה האפשרות – אולי הנושא אינו בוער כפי שהיה בעבר? הדיקנית ניב חושבת שאם סיבה זו נכונה, מדובר במצב בעייתי: "אין היום חיכוכים באופן גלוי כי יש רגיעה מסביב – במדינה, בתקשורת, בעיתונים. נראה לי שחלק מהתפקיד הוא לא לפעול רק בזמן עימות, אלא לדאוג ששני הצבורים במדינה ידברו גם כיום". וכשניב מדברת על הדברות, היא מתכוונת גם לפחדים ולויכוחים שעולים במפגשים. רק כך, היא אומרת, כל צד יוכל להבין את הצד השני: "במפגשים שומעים שכל צד מפחד. אנחנו לא מכירים ממש וגם הם לא מכירים. אנחנו לא חושבים שאנחנו מושלמים וגם הם לא חושבים שהם מושלמים".
בינתיים עוד יש סיכוי להדברות. מבדיקה שערכנו עולה שהקורס של ד"ר גביעון מוצע לסטודנטים הנרשמים לשנת הלימודים הבאה. המשובים שמולאו לגבי הקורס השנה היו טובים מאד, וההנהלה טוענת כי שתשמח לקיימו גם בשנה הבאה.

נדמה כי ישנו גרעין של אנשים המאמינים בהידברות וחושבים שיש לה מקום, לבטח במכללה להוראה. מספר המשתתפים ההולך וקטן מעיד כי אילוצי הזמן והלימודים גובים את המחיר, ומה שמוגדר כ"אי של שפיות" נותר בפועל "אי נטוש". הנפשות הפועלות מקוות באופטימיות זהירה שבשנה הבאה ימשיכו להתקיים המפגשים והקורס. ובפועל? אם מספר הנרשמים לקורס לא יהיה מעל 30, הוא כנראה לא ייפתח. את המפגשים השבועיים מבטיחים לנסות ולחדש, ואפילו מדברים על צהרי דיון. אך כל זה לא מצליח לטשטש את התמונה העגומה: עד כמה אנו מעוניינים באמת להקשיב לצד השני ולהביע את השקפת עולמנו? עד כמה באמת מתכוונת ההנהלה להמשיך ולדבוק בהעלאת נושא הדו קיום על סדר יומה ויומנו? מה בעצם השתנה בשנתיים האחרונות מאז שהוקם "אי של שפיות"? כנראה לא הרבה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד