072-3300504

קטסטרופה במועצת אירופה

מה היה בדיוק בישיבת תת הועדה במועצת אירופה לפני שבועיים ? * קבלו את גרסת דוקטור מנחם קליין לסערה * לגבי העתיד, קליין מחכה לתמליל המדויק שיגיע ממועצת אירופה * חבר הכנסת מיכאל איתן לא ממש מתרגש מההסברים וממשיך לכנות את דבריו של קליין כהפקרות

מערכת יורם | 09-02-2004 14:00:00

לפני כשבועיים התעוררה סערה מסביב לדבריו של דוקטור מנחם קליין במועצת אירופה, זאת לאחר שחבר הכנסת מיקי איתן טען כי קליין כינה את הקמת מדינת ישראל בתור קטסטרופה, גינה את מדיניות הממשלה ואת הקמת גדר ההפרדה. קליין שחזר לארץ לפני כשבוע עדיין לא נרגע מהסערה שהתעוררה כתוצאה מדבריו, בראיון עמו הוא מציג את גרסתו לאירועים שהתרחשו:


מתי לראשונה הבנת את עוצמת הסערה שהתחוללה כאן?
רק כשהגעתי מאוחר בערב למלון, פתאום קיבלתי הודעות מהארץ לטלפון, היו גם הודעות במלון.

מה היה שם בדיוק?
הוזמנו כדי להציג בפני תת הועדה לענייני המזרח התיכון את יוזמת ז'נבה. הישיבה היתה כזו שבספסלים האחוריים ישבו יורי שטרן, חיים רמון ומיכאל איתן ואנחנו מקדימה, כשהתחילה הישיבה התבקשתי להציג את עיקרי היוזמה. בתוך הפרק הזה, אחרי שציינתי את קבלת ישראל בתור מדינה יהודית, הצגתי גם את חילופי השטחים, במסגרת חילופי השטחים אמרתי שיש אזור מסוים, שהכוונה היתה לבית ג'וברין ששם יש שרידים של כפרים פלשתינים שנהרסו ב-1948 שעליהם מדינת פלשתין תוכל לשוב ולזכור את הקטסטרופה של 1948 ויאפשרו לפליטים לחזור.

למה התכוונת במילה קטסטרופה?
המילה קטסטרופה באנגלית היא התרגום המדויק של המילה נכבה, דיברתי על פלשתין שמציינת את 1948, מה אני אגיד, שהיא תחגוג את יום העצמאות הישראלי?
בהצעה של ז'נבה דיברנו על העברת שרידים של כפרים פלשתיניים כדי לתת לפליטים לחזור לכפרים האלו שנהרסו. כשאני דיברתי על פליטים ועל שיבה לישראל , אמרתי שאין שיבה לישראל, יש הגירה לישראל והסדרי הגירה רגילים, מי שירצה לחזור לישראל יצטרך לעבור הסדרי הגירה, מבחינת שיבה זו שיבה לפלשתין.

מה היתה פשר ההודעה של מיכאל איתן?
מיכאל איתן, בהודעה שהוא הוציא הוא אמר שהוא סירב ללחוץ לי את היד , אני בכלל לא זוכר את זה, מיכאל איתן הופך את עצמו לגיבור ישראל, על איזה מישהו שסירב ללחוץ לו את היד, שהוא צריך לקבל צל"ש על זה שהוא סירב ללחוץ את ידי ואני בכלל לא הבחנתי בזה, ואז אמרתי לו, אתה לא הבנת את מה שאמרתי והוא בכל זאת הלך לפרסם את זה. אחר כך הרגיז אותו שאמרתי שאנחנו אלטרנטיבה לשרון. לא אמרתי שצריך לבקש סליחה מהערבים, נשאלתי מהם לדעתנו הגורמים שמכבידים על קידום היוזמה, ועניתי שיש ארבעה גורמים: אחד מדיניות ממשלת שרון, שניים חוסר האמון העמוק בין הצדדים,הגורם השלישי בעיית הפליטים, שבישראל לא מאמינים שהפלשתינים ויתרו על זכות השיבה ובצד הפלשתיני כועסים למה הם ויתרו על הזכות הזו, והגורם הרביעי שהוא במקרה שהיוזמה תתקדם ואז מתנחלים רדיקליים וימין קיצוני עלולים לעצור אותה.
במסדרון, לאחר מכן התפתח ויכוח ביני ובין יורי שטרן על מחתרת בת עין והוא אמר לי שזה שולי ואני אמרתי שזה לא כל כך שולי . מיקי איתן צירף בהודעה השקרית שלו דברים שאמרתי בחוץ ליורי שטרן, דברים שאמרתי לחיים רמון, ועשה מהם עיסה אחת בכוונה אחת תחילה.האינטרס שלו היה להכפיש ולעשות דה לגיטימציה ליוזמת ז'נבה.

מה לגבי חיים רמון, שהוא לא ממש איש ימין?
חיים רמון לא פתח את פיו כל הדיון וגם בחוץ ההתנגדות שלו לא היתה חריפה, דיברנו במסדרון הרחק מעיני מיקי איתן ואת חלק מחילופי הדברים שהיו ביני ובינו, איתן הכניס להודעה כאילו אמרתי את זה במועצת אירופה,שטויות והבלים, שקר מתועב. צריך לעשות הבחנה ברורה בין מה שאמרתי במועצת אירופה לשיחה פרטית, צריך לדייק במה שאמרתי במועצת אירופה,מכאן ועד מה שמיקי איתן ניסה לייחס לי הדרך ארוכה.

מה אתה מתכוון לעשות עכשיו?
אני אקבל את התמליל ממועצת אירופה ואני אראה, זה פגע בי באופן אישי. אני חושב שמיכאל איתן עשה כאן סילוף מכוון, אני לא מאשים אותו באי ידיעת אנגלית. איתן במידה מסוימת הצליח לעשות דה לגיטימציה לז'נבה, אני מחכה לקבל את התמליל ואז אני אשקול מה אפשר לעשות

איך הגיבו האנשים באקדמיה?
הם קראו בתדהמה את הדברים, הגיעו אלי כמה טלפונים מהאוניברסיטה, ואמרתי להם את גרסתי, קיבלתי הרבה מאוד אימיילים של שטנה והרבה מאוד ניסיונות להדביק אותי בוירוסים, כל פעם שאני אומר משהו שלא מוצא כן בעיני הימין הקיצוני אני מקבל מתקפת וירוסים למחשב, אני כבר רגיל לזה. בבר אילן קיבלו את ההכחשה שלי לדברים.

קליין הוזכר ביום שישי כאחד מהמזרחנים שהוזמנו לפגישה עם דב וייסגלס מנהל לשכת ראש הממשלה לדון עמו על התוכנית לפינוי הישובים הישראליים ברצועת עזה, קליין אינו מכחיש שהיה בפגישה אך אינו קושר כמובן בין יוזמת ז'נבה להכרזת ראש הממשלה, בנוגע למניעים של שרון, הוא ממלא את פיו מים, הוא מוכן רק לומר את המשפט הבא : "מכיוון שאני מכיר את השיקולים שעומדים מאחורי המהלך של שרון, אני לא חושב שההחלטה שלו נובעת משיקולי חקירה, זה לא ספין, זה ניסיון שלו לתת תשובה לבעיות חריפות וקשות שחלקן לא דווח לציבור"

בתגובה לדברים אומר ח"כ מיכאל איתן כי:" קליין אינו מכחיש כי לא לחצתי את ידו, הוא רק אינו זוכר את זה" לגבי ההודעה שהוציא אומר איתן כי ההתייחסות שלו היתה למה שאמר קליין בתוך המועצה והוא לא מבין כיצד ישראלי קורא למה שהתרחש בשנת 1948 קטסטרופה," זו הפקרות" מוסיף איתן ומציין כי אין קשר בין תגובתו לדברי קליין במועצת אירופה לבין דעתו על יוזמת ז'נבה.

אין תמונה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד