072-3300504

ההשכלה הגבוהה לאן?

הועדה לתכנון ותקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה: "הקיצוצים בתקציב - פגיעה קשה במשאב העיקרי של המדינה – ההון האנושי שלה"

| 21-10-2003 16:35:00

שנת הלימודים האקדמית הקרובה נפתחת בסימן קיצוצי תקציבים דרמטיים. על כך מגיבים בכירים בות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב): "הקיצוצים בתקציב ההשכלה הגבוהה בישראל כפי שהחליטה הממשלה בדיון האחרון בנושא משפיעים כבר על שנת הלימודים תשס"ד שנפתחת בימים אלה. המשמעות וההשלכות של הקיצוץ, הם פגיעה קשה במשאב העיקרי של המדינה – ההון האנושי שלה".
הקיצוצים הכבדים שהושתו על מערכת ההשכלה הגבוהה בשנים האחרונות מסתכמים בכ – 800 מיליוני ¤ שקוצצו מבסיס תקציבה.

נתוני פתיחת השנה
שנת הלימודים האקדמית תשס"ד צפויה להיפתח ביום ראשון הקרוב ב – 57 המוסדות להשכלה גבוהה הפזורים ברחבי הארץ. על סמך הערכותיה של הועדה לתכנון ולתקצוב שבמועצה להשכלה גבוהה, כ – 235,900 סטודנטים יפקדו את 8 האוניברסיטאות, 23 המכללות האקדמיות, 26 המכללות להכשרת מורים ואת עשרות מרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה.

אין תמונה

משמעות הקיצוץ
לקיצוצים אלה השלכות רחבות ביותר, הן בטווח הקרוב והן בעתיד על מימוש יעדיה המרכזיים של מערכת ההשכלה הגבוהה כפי שהותוו על-ידי הועדה לתכנון ותקצוב והמועצה להשכלה גבוהה.
יו"ר ות"ת פרופ' שלמה גרוסמן מסר כי: "קיצוץ כה משמעותי בתקציבי ההשכלה הגבוהה פירושו, בין היתר, פגיעה בשמירה וקידום המצוינות המדעית, בפיתוח העתודה המדעית והאקדמית של ישראל, בהכשרת אנשי מפתח ברמה גבוהה ביותר בתחומי ההנדסה, הרפואה, המשפט והניהול ובחיזוק העילית המובילה במחקר ובפיתוח".
מנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) וות"ת, רו"ח שוש ברלינסקי מסרה כי: "לצמצומים בתקציבי המערכת השלכה ישירה על הרחבת הנגישות להשכלה גבוהה ומתוך כך גם על התפקיד שנטלה על עצמה מערכת ההשכלה הגבוהה בצמצום הפערים החברתיים בישראל. במצב זה, ספק אם יתאפשר המשך שילובן של אוכלוסיות שעד השנים האחרונות לא יכלו לבוא בשערי ההשכלה הגבוהה והרחבת המערכת וגיוונה איפשרו להן ואף לדורות הבאים את היציאה ממעגל המצוקה".

אנחנו והעולם
מקומה של מדינת ישראל בין המדינות המובילות בעולם במחקר המדעי, כפי שנמדדים בין היתר במספר הפרסומים המדעיים בעולם, הוא מעבר לגודלה היחסי באוכלוסית העולם. גם מספר הציטוטים לנפש, להם זוכים מאמרים שנכתבו על-ידי חוקרים ישראלים, לא היה מתאפשר אלמלא הופנו המשאבים המתאימים לעיבוי המחקר באוניברסיטאות ולפיתוח המשאב העיקרי של המדינה – הוא ההון האנושי שלה. פגיעה במשאבים אלה פירושה פגיעה ביכולתינו ליצר ידע ברמה מדעית עולמית היכול להתחרות במוקדי הידע והמחקר העולמיים".

באדיבות המל"ג.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד