072-3300504

3 דרכים יעילות להגברת מוטיבציה אצל עובדים

מנהלי משאבי אנוש נמדדים בין היתר באיכות העובדים שהם מגייסים, אך מה קורה כשישנה שחיקה ועובדים שהיו מצטיינים, לפתע מתחילים להראות סימנים של חוסר מוטיבציה? כאן נמדד מנהל טוב באמת, קראו כן על הדרכים היעילות ודוגמאות יצירתיות לעידוד ושימור עובדים

נאור קמה | 23-02-2017 09:29:00

ההון האנושי הוא משאב יקר ערך ובעל השפעה רבה על יעילות ותפוקת החברה. אחד התפקידים החשובים של מנהלים בכירים ומנהלי משאבי אנוש בפרט, הוא לדאוג למוטיבציה גבוהה בקרב העובדים ולשמור עליה לאורך זמן. במקרים רבים רווחיות החברה תלויה ביעילות העובדים, הרבה יותר מאשר גורמים אחרים (עלות חומרי גלם, ציוד משרדי/מקצועי, וכו) שלעיתים נראים יותר קריטיים.

אז מה הן הדרכים הטובות ביותר להגברת המוטיבציה? רבים חושבים שהדרך הפשוטה ביותר היא העלאה בשכר, האם הם צודקים? מחקרים מראים שהעלאת שכרם של העובדים אכן מגבירה את המוטיבציה אך לטווח קצר בלבד (כשלושה חודשים), ולכן העלות מול תועלת במקרה הזה היא נמוכה ביותר. מסיבה זו מנהל טוב צריך למצוא דרכים נוספות, כאלו שיעזרו לעובד וגם יטיבו עם רצונות ויכולות החברה. להלן 3 דרכים שנבדקו ונמצאו כיעילות במיוחד.

ההון האנושי. משאב יקר ערך שיש לשמר ולטפח כל הזמן
ההון האנושי. משאב יקר ערך שיש לשמר ולטפח כל הזמן

1. זמן אישי בזמן העבודה
זה אולי מפתיע אבל לעובדים יש חיים גם אחרי שעות העבודה בין אם זה דברים שהם אוהבים לעשות, תחביבים ועיסוקים נוספים שלעיתים קרובות כלל לא קשורים לתחום בו הם עוסקים בזמן העבודה. במחקר שנעשה בקרב מאות חברות ממגוון תחומים נשאלו העובדים מספר שאלות הקשורות לדרכים להעלאת המוטיבציה אצלם.

אחת השאלות שקיבלה את הציונים הגבוהים ביותר הייתה: "האם היכולות והתחביבים האישיים שלכם באים לידי ביטוי בזמן העבודה, ואם לא כמה זמן ביום (על חשבון זמן העבודה) תרצו לקבל כדי לעשות את מה שהם אוהבים?".

והתוצאות? מפתיעות. ניתן לחשוב שהנשאלים ירצו לקבל כמה שיותר זמן כדי לעסוק במה שהם אוהבים בזמן העבודה, אך ממוצע התשובות היה כחצי שעה ביום. נכון, לא בכל מקום עבודה ניתן ליישם את מסקנות המחקר, אך עם מספיק רצון ויצירתיות של הנהלה אפשר להגיע לתוצאות המיוחלות.

לדוגמא: לחברת IBM יחסית היה להם קל ליישם את מסקנות השאלון, משום שרוב העובדים היו מתכנתים שגם ככה עבדו על פרויקטים אישיים, לכן חצי שעה ביום של תכנות על פרויקט אישי היה מאוד קל ליישום. עם זאת אחד העובדים סיפר למנהל שלו שהוא מאוד אוהב לבשל וחצי שעה ביום לא מספיק עבורו. אותו מנהל אמר לו שבמקום חצי שעה, הוא יכול לבחור יום בשבוע בו הוא מגיע "באיחור" של שעתיים וחצי, בתנאי שבשעתיים וחצי האלה הוא אך ורק מבשל. אין צורך להרחיב, רק נציין שלא רק שהעובד נהנה מהפתרון אלא גם כל המחלקה שלו.

2. יצירת תחושת שייכות באמצעות שיתוף ושקיפות
חשוב לשתף את כל העובדים במהלכים גדולים, בחזון ובמשימות החברה ובכך ליצור אצלם תחושת שייכות. זכרו: אף אחד לא אוהב להרגיש שהוא רק "בורג קטן במערכת". מלבד שקיפות, חשוב להזכיר לעובדים את חזון החברה ולהראות להם איך כל אחד תורם את חלקו כדי לעמוד בחזון, ואיך הם עוזרים בהשגת מטרות החברה.

3.תחושת משפחתיות
בסקר אחר שנערך בארה''ב נשאלו העובדים מהם הדברים החשובים להם ביותר במקום עבודה חדש, התשובות היו מגוונות אך תשובה אחת בלטה מעל כולם, בכך שחזרה אצל כ 87 אחוז מהנשאלים. התשובה הייתה תחושת "משפחתיות במקום העבודה", תשובה זו לא מפתיעה במיוחד בהתחשב בעובדה שאת מרבית השעות בהם אנחנו ערים אנחנו "מבלים" בעבודה, אך השאלה המתבקשת היא איך יוצרים תחושה כזאת במקום העבודה? ישנן המון דרכים, החל מעיצוב ועד פעילויות שונות, מה שבטוח זה שאת התשובה הטובה ביותר, יודעים העובדים שלכם.

חשוב לזכור כי כדי להשתלב בתחום יש ללמוד את הבסיס ולקבל את הכלים הנחוצים וזאת כדי להיות טובים במה שאתם עושים. ישנם מספר מקומות אשר מאפשרים למתעניינים לרכוש את ההשכלה הנדרשת בתחום בכדי להשתלב בתעשייה במהרה, הקריה האקדמית אונו היא דוגמא למוסד לימודים המאפשר לסטודנטים לקבל את המידע הרלוונטי ולשלב עבודה מעשית במקביל ללימודי התואר. אחד הדברים החשובים הוא ניסיון ולכן חשוב למצוא מקום שיאפשר לכם לשלב עבודה מעשית בזמן לימודי התואר.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד