072-3300504

מלחמת ראש בראש: איך תנצחו את תופעת הדחיינות?

הרצון לדחות כל מטלה במהלך התואר עד לדקה האחרונה מבקר אצל כולנו על בסיס קבוע, אז איך בכל זאת תלחמו בתופעת הדחיינות ותנהלו את הזמן היקר שלכם בחוכמה?

גל יונגר | 21-12-2015 17:58:00

אתם יושבים מול מאמר ארוך, מטלה בלימודים, או עבודה קשה במיוחד ומרגישים שכל מה שאתם מסוגלים לעשות כרגע הוא להיכנס לפייסבוק, לעבור על מיילים או לצפות את בפרק האחרון בהחלט של הסדרה האהובה עליכם.

ובכן, האם יש דרך להתחמק אחת ולתמיד מהנטייה לדחות כל דבר במהלך התואר ואיך ניתן להתמודד עם התופעה שמצליחה להכשיל את כולנו?

מומחה להתנהגות אנושית ומאסטר בניהול דני וידיסלבסקי, מסביר כי תופעת הדחיינות מצויה בעברנו הרחוק, "המקור של הדחיינות מצוי עוד בהיסטוריה האנושית. מדובר בדחף שהופיע אצל האדם הקדמון רק כאשר היה נתון במצבי סכנה או הופיע חשש להישרדות, רק אז הגיעה ההנעה לפעולה".

וידיסלבסקי מאמין כי דחיינות נחשבת לתכונה אנושית בקרב בני האדם ולא בכדי היא חוזרת על עצמה, "אנשים חושבים שזו בעיה ייחודית משלהם, הם כועסים על עצמם ועל אותה דרך פעולה" מסביר וידיסלבסקי ומוסיף, "כשאדם מרגיש שהוא טועה, יש לו דחף בלתי נשלט להוכיח שהטעות הייתה נכונה, אז הוא חוזר עליה שוב ושוב, במקום להודות בטעות ולהבין מה המקור שלה".

מיומנם של דחיינים: לא מאמין שנשארה לי רק שעה לסיים
מיומנם של דחיינים: לא מאמין שנשארה לי רק שעה לסיים

הדד ליין שיציל אתכם
אז איך זה עובד כשדוחים כל דבר לרגע האחרון בהחלט? אם תודו בטעויות ותבינו מה מקור הדחיינות, רק אז תוכלו לפתור אותה באמצעות מצבים מדומים, "יצירת לחץ או סכנה מדומה, מצליחה לגרום לפעולה להתבצע מבלי לדחות דברים", מציע וידיסלבסקי.

כך למשל, אם קבלתם עבודה בלימודים ומועד ההגשה נקבע לשבוע לאחר מכן, במקום להמתין ולהתחיל אותה יומיים לפני, נסו ליצור לחץ מדומה של דד ליין, מה שיגרום לכם להתחיל לפעול בזמן.

"במצב התניה בו עומדים ביעדים מוקדמים ומקבלים 'פרס' בתמורה כמו מפגש עם חברים, המוטיבציה לעשייה תיהיה רבה יותר", אומר וידיסלבסקי.

אז אם גם אתם מוצאים את עצמכם דוחים כל משימה לימודית לשנייה האחרונה, קבלו חמישה כללי ברזל שיהפכו את החיים שלכם לאפקטיביים וקלים יותר.

דד ליין מדומה: מלחיץ אבל גורם לסיים את העבודה בזמן
דד ליין מדומה: מלחיץ אבל גורם לסיים את העבודה בזמן

עוגנים בלוח הזמנים
הכלל הראשון הוא לייצר עוגנים, כלומר לנעול ביומן פרקי זמן למטלות שונות בצורה מפורטת.

"מומלץ להתייחס לעוגנים אלו כאל בלתי ניתנים לביטול וכך הסיכוי שיתבצעו הגבוה יותר", מסביר וידיסלבסקי, בייחוד אם נצמדים להתחייבויות ומבצעים אותן בזמן המוגדר מראש.

למידה למבחן שנקבעה מראש? אין סיכוי לבטל
למידה למבחן שנקבעה מראש? אין סיכוי לבטל

כל דבר שמתחיל חייב גם להסתיים
כמו בכל דבר בחיים, גם במהלך התואר עליכם לסיים את מה שהתחלתם ולא להשאיר קצוות פתוחים. זה לא באמת משנה אם מדובר בשיאה של למידה למבחן, איסוף חומרים או בחירת קורסים, העובדה שתשאירו משימות פתוחות מאחוריכם, תגרום לכם להיכנס ללחץ מיותר ולתחושה של פספוס והחמצה, שכן הזמן לא שיחק לטובתכם והמשימה לא הושלמה כמו שרציתם.

נטרול הסחות דעת
דאגו לכך שבזמן למידה, לא יהיו הפרעות והסחות דעת שיוכלו לקטוע לכם את חוט המחשבה, "כשאנחנו עובדים על משימה, חשוב לנטרל את כל ההפרעות שמקיפות אותנו. בייחוד בימינו, כל הפרעה קטנה גורמת להיסח דעת וכתוצאה מזה היא מתארכת", מציין וידיסלבסקי.

לדבריו הרחקה פיזית של מסיחי דעת כמו: סלולארי, לפטופ, טלוויזיה או עיתונים מסביבת הלמידה יכולה לסייע במקרים אלו.

הגיע הזמן לחתוך: השאירו את המסיחים מחוץ לסביבת הלמידה
הגיע הזמן לחתוך: השאירו את המסיחים מחוץ לסביבת הלמידה

הצבת יעדים ומטרות
סטודנטים רבים מתחילים את התואר האקדמי ללא מטרות מוגדרות מראש ובמהלך הלימודים מקבלים את התחושה שהם קצת הלכו לאיבוד.

וידיסלבסקי מציין כי חידוד מטרות אישיות במהלך התואר יביא למיקוד והתייעלות של זמן, "חשוב לחדד מטרות אישיות במהלך התואר, כמו למשל: לשמור על ממוצע ציונים מסוים, להקדיש בלימודים איקס שעות, לממן את הלימודים, לחסוך כסף או להשקיע מספר שעות לכל מקצוע בלימודים".

שימוש בניסיון עבר
הקלישאה 'אין חכם כבעל ניסיון' בהחלט תופסת במקרה הזה, שכן בוגרי תואר אקדמי שסיימו את התואר שלכם בהצלחה, יוכלו לייעץ לכם בנוגע לשיטות למידה, למנוע מכם לחזור על טעויות שנעשו ולמקד אתכם בדברים החשובים באמת בתואר.

נסו להבין מהבוגרים היכן להשקיע את המאמצים במהלך התואר
נסו להבין מהבוגרים היכן להשקיע את המאמצים במהלך התואר
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד