072-3300504

מי מטפל בסטודנטים עם הפרעות הקשב?

אם זה לא מספיק שסטודנטים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז צריכים להתמודד עם הקושי והאתגר באופן יומיומי, אז הם מגיעים לאקדמיה כדי לגלות שאין מישהו קבוע שיקשיב ויעזור להם להתמודד

גל יונגר | 10-06-2015 12:49:00

יש מקרים שדווקא כשנראה לנו שהצדק יושג והאזרח התמים ינצח, מסתבר אחרת, ממש כמו במקרה של הסטודנטית לפוליטיקה, פילוסופיה וכלכלה מאוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה, סופיה ספקטור.

על פי הדיווח של ה"דיילי מייל", הסטודנטית, שסובלת מהפרעת קשב, OCD ודיסלקציה, טוענת שהועזבה מהאוניברסיטה היוקרתית בטענה שנמנעו ממנה זכויותיה כסטודנטית מאובחנת כמו: מועדים מאוחרים או תוספות זמן שיאפשרו לה להתמודד עם קשיי הלמידה.

ספקטור טענה כי התנהלות האוניברסיטה גרמה לה לפגר בקצב וכי הגישה של האוניברסיטה בעלת ההיסטוריה של 752 השנים בנוגע למוגבלויותיה הייתה קשוחה מדי ולא סבלנית.

הסטודנטית הבריטית היא כמובן לא הסטודנטית היחידה שנאלצת להתמודד עם הפרעות הקשב והריכוז באקדמיה. סטודנטים מכל העולם צריכים להתמודד באופן יומיומי עם הקשיים והאתגרים שמציבה בפניהם הפרעת הקשב והריכוז, בכללם כמובן גם הסטודנטים הישראלים, אך האם האקדמיה בארץ באמת מודעת לקשיים ומסייעת לסטודנטים?

הועזבה מאוניבסיטת אוקספורד לאחר שנמנעו ממנה זכויותיה, ספקטור
הועזבה מאוניבסיטת אוקספורד לאחר שנמנעו ממנה זכויותיה, ספקטור

האם הקלה מספיקה?
מיכל (כל השמות בכתבה בדויים), סטודנטית בשנה ג' לתואר ראשון במנהל עסקים ומשבי אנוש, מהמרכז הלימודים האקדמיים אור יהודה מסבירה כי לאחר שאבחנו אצלה דיסלקציה ובעיות קשב וריכוז, קיבלה את הזכויות שמגיעות לה.

"העברתי לרכזת שמטפלת בנושא לקויות הלמידה את ההקלות שמגיעות לי, כמו: זכאות לתוספת זמן, שימוש במילונית במבחנים באנגלית, הקראת שאלות ובחינות בעל פה".

קרן, סטודנטית בשנה א' לתואר ראשון במדעי ההתנהגות, במכללה למנהל מסבירה כי כשנרשמה ללימודים, הוזמנה למרכז ליקויי הלמידה על מנת לקבל את ההקלות "גילו שיש לי דיסקלקוליה קלה והפרעת קשב וריכוז והמליצו לי על ריטלין בתקופת לימודים".

"קיבלתי הארכת זמן במבחנים, שימוש במחשבון ואישור לדף נוסחאות מותאם. בהמשך המרכז הציע לי חונך שילווה אותי ויסייע לי במהלך התואר".

ורד, בוגרת תואר ראשון בקרימינולוגיה וסוציולוגיה במכללת עמק יזרעאל, סיימה את לימודיה בהצטיינות. "קיבלתי הארכת זמן, דף נוסחאות מורחב, קורס אנגלית ממוחשב, מחשבון והקראת שאלון".

"בנוסף קיבלתי שיעורים פרטיים במהלך השנה וחונכת אישית שליוותה אותי במהלך הלימודים וסייעה לי לסגל מיומנויות למידה משלי", מסבירה ורד.

התמודדות יומיומית קשה
התמודדות יומיומית קשה

'הייתי שמחה שמישהו ילווה אותי בתהליך'
אחת מההפרעות הנפוצות ביותר בקרב האוכלוסייה בכל שכבות החברה, בטווח גילאים שונים היא הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות או בשמה המקוצר: ADHD. מדובר בהפרעה התפתחותית המאופיינת בעיקר בקשיי ריכוז, קשב זיכרון ואימפולסיביות.

ובכן האם מתן הקלות לסטודנטים באקדמיה מקצר את התהליך אליו באמת הסטודנטים נזקקים?

מיכל מסבירה כי מאותו הרגע בו קיבלה את ההקלות המותאמות לה, הקשר בינה לבין הרכזת נותק "מאותו הרגע לא שמעתי ממנה. הייתי שמחה שהיה מישהו שילווה אותי בתהליך ויברר או יתעניין במצב שלי, משהו יותר אישי בסגנון של פגישות אחד על אחד".

במקרה של קרן שהחליטה שלא להיעזר בחונך שילווה אותה במהלך התואר, הסתבר כי זו הייתה טעות מרה "היום אני מצטערת על זה שלא התעקשתי. אם היה מישהו שמלווה אותי ונותן לי הכוונה פעם בשבוע, זה היה עוזר לי מאוד", מספרת קרן.

היא מוסיפה "עשיתי חמישה מועדי ב' מתוך תשעה מבחנים. בהתחשב שמדובר בשנה א' והכל חדש לי, זה קצת מובן אבל עדיין נראה לי לא תקין. אולי בעזרת חונך הדברים היו נראים אחרת".

בשונה מהן, קיבלה ורד בנוסף להקלות הרגילות, ליווי אישי במהלך התואר "היועצת של המכללה הייתה הכתובת לכל ההקלות שהייתי צריכה. כל כמה חודשים במהלך השנתיים הראשונות של התואר, היא ליוותה אותי בתהליך ודאגה לקצב ההתקדמות שלי", מסבירה ורד.

הדבר היחיד עליו לא קיבלה מענה היה נושא הבנת הנקרא בשלב המבחנים "חלק מהמרצים טענו שאם הם יסבירו לי את השאלה, הם עלולים לגלות לי את התשובה ומכיוון שלא הצלחתי להבין את השאלה עצמה, זה היה די מתסכל", נזכרת ורד.

הצורך במעקב וליווי אישי אחר הסטודנטים
הצורך במעקב וליווי אישי אחר הסטודנטים

לא המדינה הכי רגישה לצורכי הפרט
לאור המצב הנוכחי בקרב הסטודנטים בעלי הפרעות הקשב והריכוז נדרש שינוי בתהליך הקיימים, השאלה המתבקשת היא מה ניתן לעשות ומהיכן מתחילים?

"אני מעריכה שיש מקומות שיותר משקיעים בסטודנטים ויש כאלו שפחות ותמיד אפשר לשאוף לטוב יותר", מסבירה מנהלת היחידה לאבחון ולתמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז, יהודית דנן מהאוניברסיטה העברית.

"אנחנו לא המדינה הכי רגישה לצורכי הפרט ולכן אני מאמינה שניתן לעשות יותר אם היו תקציבים ותשתיות". לדבריה של דנן אם התקציב גדול יותר, זה היה מאפשר תמיכה רחבה יותר לסטודנטים.

היא מסבירה כי ברגע שסטודנט בעל הפרעת קשב וריכוז נמצא בחדר אחד עם עוד 300 נבחנים הוא כבר בבעיה. "יש לבחון את הסטודנטים בחדרים שקטים, להקריא להם את הבחינות, לבקש ממרצים להתאים את הבחינות לכולם, כך שהבחינה תהיה נגישה יותר לסטודנטים בעלי הפרעות קשב וריכוז באמצעות כתב גדול ולהרחיב את השיח בין סטודנטים, מרצים ויחידת התמיכה של לקוי הלמידה".

איך אפשר להתחיל מבחן בחדר אחד עם 300 נבחנים?
איך אפשר להתחיל מבחן בחדר אחד עם 300 נבחנים?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד