072-3300504

הקולות האבודים שראשי המפלגות מפספסים

הם אזרחים לכל דבר, משלמים מיסים, ביטוח לאומי, אבל לא ניתנת להם האפשרות לממש את זכות ההצבעה. מה יש לסטודנטים שלומדים בחו"ל להגיד על המצב ואיזו מפלגה מפספסת את קולות הסטודנטים?

הדס נתנאל | 10-03-2015 09:13:00

לומדים בחו"ל אבל נשארים מאחור: ראשי המפלגות נלחמים על כל קול, אך בפועל מפספסים קולות של סטודנטים ששוהים בחו"ל.

בניגוד למקובל במדינות המערב, הדרך היחידה של הסטודנטים הישראלים שלומדים בחו"ל להשפיע, היא לעלות על טיסה לישראל ולהיות פה ביום הבחירות, אבל מה הסיכוי שזה באמת יקרה?

נלחמים על כל קול, אבל מפספסים את הסטודנטים הצעירים
נלחמים על כל קול, אבל מפספסים את הסטודנטים הצעירים

אזרחים אבל בלי יכולת הצבעה
סטודנטים שלומדים בארץ נלחמו כדי שיתנו להם להצביע בקמפוס, סטודנטים שלומדים בחו"ל נלחמים רק כדי שתינתן להם ההזדמנות להצביע במדינה בה הם לומדים. "זה מקומם אותי", אומרת נטע (שם בדוי) שלומדת בליסבון שבפורטוגל, "אני נחשבת אזרחית של המדינה כמו לכל אחד וזה לא הגיוני שאנחנו לא יכולים להצביע".

צעירים שהיו פעילים ובעלי כוח השפעה, לפתע מוצאים את עצמם מאחור. "בבחירות הקודמות הייתי פעילה באחת המפלגות ועכשיו אני נמצאת בקיצון השני", משתפת תום שלי (25), שלומדת בוושינגטון, ארצות הברית, "זה מצב של חוסר אונים".

חלקם נמצאים בחו"ל רק לצורך לימודים, כאשר הם מתכננים לחזור לארץ ולחיות את חייהם בישראל. "בסופו של דבר את המשפחה שלי אגדל בארץ", אומר אוהד בן ארצי (31), שלומד באוניברסיטת אוקספורד באנגליה.

גם כאשר הם חשבו על האפשרות של להגיע לארץ ולהצביע, הסתבר להם שהלימודים לא יחכו להם. "אני לא יכול לפספס פה לימודים", אומר נדב (29, שם בדוי) שלומד בגרמניה, "ואני מאוד הייתי רוצה להצביע, אבל אני בחרתי להיות בחו"ל אז אני יכול לכעוס רק על עצמי".

כולם יכולים לבחור, חוץ מהסטודנטים שבחו"ל
כולם יכולים לבחור, חוץ מהסטודנטים שבחו"ל

משמיעים קול דרך הרשתות החברתיות
לכולם זה ברור שזה על גבול הבלתי אפשרי לתת לאזרחים ישראלים בחו"ל להצביע מרחוק, ולמרות זאת התסכול בקרב הסטודנטים הישראלים הוא רב.

"יש בי תחושה דיכוטומית, מצד אחד זה מכעיס, אבל מצד שני לא הייתי רוצה שתהיה לאזרחים שמעולם לא גרו בארץ את זכות הבחירה", אומרת נטע.

שלי, שמאמינה שאם נערכים לזה בצורה טובה ניתן לאפשר לסטודנטים ישראליים להצביע גם בחו"ל, מסכימה שכרגע זה באמת בלתי אפשרי.

אבל לא כל הסטודנטים נכנעים למצב, "לפני כמה חודשים קבוצה של ישראלים מממזרח גרמניה הריצה יוזמה, וניסתה לארגן מאה איש שיצביעו למלפגות השמאל, כדי להגיע לארץ ולבחור", מספר נדב.

גם בן ארצי לא מרים ידיים ומשמיע את קולו ברשתות החברתיות, "זאת יכולה להיות השפעה גדולה יותר מאשר פתק בקלפי", הוא אומר, "אני משוחח עם אנשים קרובים אלי על הנושא לעיתים קרובות ומביע את דעתי בעניין".

מנסים להשפיע דרך הרשתות החברתיות
מנסים להשפיע דרך הרשתות החברתיות

מי מפספס את קולות הסטודנטים?
בעבר היו ארגונים שסבסדו לאזרחי ישראל השוהים בחו"ל טיסות מוזלות, רק בכדי שיוכלו להשפיע ולהצביע. מאז היו ניסיונות לחקיקות בנושא אך דבר לא קרה, ונראה כי המפלגות מפספסים קהילה של צעירים שיכלה להציל מנדטים אבודים.

בחירות הסטודנטים מציגות עמדות משני צדי המתרס, "אם הייתי יכולה להצביע, הייתי מצביעה למחנה הציוני או למפלגת יש עתיד" מגלה שלי.

גם בן ארצי היה מצביע למחנה הציוני, "לדעתי הנושא המדיני הוא הכי חשוב. ככל שאני נמצא יותר זמן בחו"ל, אני מבין שהנושא הפלשתיני הוא כמו עצם בגרון שמשפיע על מערכת היחסים בין ישראל למדינות ערב. אם היו מנטרלים את הבעיה הזאת, זה היה משפר את רמת החיים בישראל".

נטע הייתה מצביעה למפלגת השמאל, ונדב מנגד, היה שם פתק למפלגת הליכוד, אז לאיזו מפלגה היה כדאי להביא את הסטודנטים הישראלים לארץ?

למי היו אמורים להגיע המנדטים האבודים?
למי היו אמורים להגיע המנדטים האבודים?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד