072-3300504

בדיקה: לאן הולכים כספי הסטודנטים?

מדי שנה משלמים הסטודנטים מאות שקלים לאגודת הסטודנטים של המוסד, עד שבסופו של דבר מצטברים בקופה מליוני שקלים, אבל מה בעצם האגודות עושות עם כל הכסף הזה? ואילו מוסדות העדיפו שלא לענות?

הדס נתנאל | 27-01-2015 14:43:00

עם ההרשמה לכל שנת לימודים מתבקשים הסטודנטים לאשר את חברותיהם באגודת הסטודנטים ולשלם מאות שקלים תמורת מעמד החבר.

במרבית המקרים, דמי התשלום עבור חברות באגודת הסטודנטים כלולים בטופס שכר הלימוד, כאשר מי שלא מעוניין להיות חבר אגודה, צריך לציין זאת. במפורש.

לכאורה, הסכום שנגבה מכל סטודנט תמורת החברות אינו גבוה במיוחד, אך כשמסתכלים על המספרים לעומק ונזכרים שבפעם האחרונה שבה שמעתם מהאגודה שלכם היתה כשקיבלתם תיק ועט עם פתיחת השנה, אי אפשר שלא לתהות מה בעצם עושות האגודות עם מליוני השקלים שבקופותיהן.

אז מה באמת מקבלים בתמורה לדמי החבר באגודה ומי גובה הכי הרבה כסף? קבלו את המספרים ואת ההסברים של אלה שלא התביישו והעבירו תגובות.

מה באמת עושים עם הכסף שלכם?
מה באמת עושים עם הכסף שלכם?

כמה עולה להיות חבר אגודה?
בכדי להעריך מה גובה הכסף שנצבר מכספי הסטודנטים בקופת כל אגודה, בדקנו כמה סטודנטים לומדים בכל מוסד וכמה כסף נדרש כל סטודנט לשלם עבור דמי חברות באגודה.

נתוני הסטודנטים והעלויות נלקחו ממאגרי מידע החשופים לציבור ומאתרי המוסדות. ועכשיו למספרים.

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן גובה 261.6 ש"ח בשנה עבור דמי חבר, כאשר לומדים באוניברסיטה כ-34,000 סטודנטים. חישוב מהיר מוביל לסכום של כ-9 מיליון שקלים.

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב גובה 240.2 ש"ח מכל סטודנט, עבור חברות באגודה. על פי אתר אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטה לומדים כ- 29,000 סטודנטים, כלומר בכספי האגודה יש כמעט 7 מיליון שקלים.

סטודנטים שלומדים באוניברסיטת בן גוריון משלמים 355 שקלים עבור דמי רווחה, הכוללים בתוכם את התשלום לאגודת הסטודנטים, כאשר אין אפשרות להפריד את דמי הרווחה ודמי אגודת הסטודנטים. על פי תשובת דובר אגודת הסטודנטים, כשני שליש מסכום זה מגיעים לכספי האגודה, כלומר כ-237 שקלים. באוניברסיטה לומדים כ-19,000 סטודנטים ומכאן כי בקופת האגודה יש כ-4 וחצי מיליון שקלים.

אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית גובה מסטודנטים שרוצים להיות חברים באגודה כ-224 שקלים לשנה. על פי אתר האוניברסיטה העברית, לומדים בה כ-23,000 סטודנטים, אז כמה כסף יש בקופה? מעל ל-5 מיליון שקלים.

ומי לדעתכם גובה מהסטודנטים הכי מעט כסף? אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה, כאשר דמי חבר באגודה השנה עומדים על 122 שקלים, כמחצית מהסכום שגובות האוניברסיטאות האחרות. על פי אתר אוניברסיטת חיפה, לומדים בה למעלה מ-18,000 סטודנטים לכל התארים ומכאן כי האגודה מסתפקת בכ-2 מיליון שקלים.

כפי שניתן לראות, החישובים הובילו למליוני שקלים הנמצאים בקופת האגודות, והמספר נשאר גבוה גם אם יש מצב בו מחצית מהסטודנטים בוחר שלא להיות חבר אגודה. עכשיו נשאלת השאלה מה הם עושים איתם.

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה גובה הכי מעט כסף
אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת חיפה גובה הכי מעט כסף

כמה זה עולה במכללות?
לצורך השוואת המחירים, בדקנו כמה כסף גובות מספר מכללות, עבור חברות שנתית באגודת הסטודנטים. המכללות נבחרו באופן מדגמי.

אגודת הסטודנטים של המסלול האקדמי המכללה למנהל גובה 180 שקלים לשנה, כאשר לומדים בה כ-12,000 סטודנטים, כלומר למעלה מ-2 מיליון שקלים.

גם אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל חי בצפון גובה סכום זהה העומד על כ-179 שקלים לשנה. במכללה לומדים כ-5,000 סטודנטים ומכאן כי בכספי האגודה כ-900,000 שקלים.

חישוב מהיר מוביל לכמה מיליונים
חישוב מהיר מוביל לכמה מיליונים

אז מי לא ענה לשאלה מה עושים עם הכסף?
אז כפי שניתן להיווכח, בכל המוסדות שנבחנו אגודות הסטודנטים משלשלות לכיסן מליוני שקלים, אולם נשאלת השאלה מה הן עושות עם סכומים הגבוהים הללו ואיך הסטודנטים נהנים מהם?

ביקשנו את תגובתיהם של כל אגודות הסטודנטים המופיעות בכתבה, אולם לא כולם טרחו לענות והעדיפו להשאיר את הנושא מעורפל ולא שקוף, ולכן אין לדעת מה הם עושים עם הכסף שלכם.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר שהמייל נשלח, אך הוא עדיין תקוע ב'טיוטות'. ככל הנראה האינטרנט באגודת אוניברסיטת תל אביב קרס, כי עד לרגע זה הוא לא הגיע אלינו ולא התקבלה התגובה.

גם אגודות הסטודנטים של מהמסלול האקדמי ושל מכללת תל-חי העדיפו לוותר על השקיפות ולא העבירו תגובה במשך ימים ארוכים.

ומה עושים כל השאר? לפניכם התגובות. ספרו לנו גם אתם, כאן בתגובות לכתבה, האם אתם נהנים מהשירותים שמציעות האגודות במוסד הלימודים שלכם.

באונ' ת"א עדיין מחכים שהאינטרנט יעבוד
באונ' ת"א עדיין מחכים שהאינטרנט יעבוד

אוניברסיטת בן גוריון בנגב
מאוניברסיטת בן גוריון בנגב נמסר בתגובה כי "דמי הרווחה משמשים למגוון רחב של שירותים המיועדים לסטודנטים בקמפוס:

מנוי חינם לבריכת השחייה ומרכז הספורט, מתנת פתיחת שנה, סבסוד כניסה/ מנוי לסטודיו POSITIVE של אגודת הסטודנטים– מערך אימוני אירובי, ספינינג וחוגים, סבסוד כניסה/ מנוי לקולנוע "נגטיב" של אגודת הסטודנטים המקרין 12 סרטים חדשים בשבוע, סבסוד כרטיסי כניסה לאירועי שיא דוגמת יום הסטודנט ומופע פתיחת שנה ומערך נרחב של סיוע אקדמי.

"משרד מילואים המספק שירות מלא ומעניק צ'ופרים למשרתי ומשרתות המילואים אשר זכה ב'אות מגן המילואים' לשנת 2014; מאגר בחינות וסיכומים חינמי; כ-10 כיתות אמן חינמיות במהלך השנה (ליין "שלישי בשש" הייחודי לבן גוריון, המארח מוזיקאים ישראליים מוכרים); קרנבל פורים חגיגי ברחבי הקמפוס - חינם לסטודנטים ; סבסוד וארגון טיולים וסיורים חווייתיים בנגב; הרצאות חינמיות במגוון רחב של נושאים;

"מנגנון פיקוח על מחירים ושירות הזכיינים בקמפוס; טורנירי ספורט רבים בשלל ענפים; סיוע ליוזמות סטודנטיאליות, ארגונים חברתיים ותאים פוליטיים ועוד אירועים ושירותים רבים נוספים".

מגלים מה באמת עושים עם כספי הסטודנטים
מגלים מה באמת עושים עם כספי הסטודנטים

האוניברסיטה העברית
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "הכנסות האגודה מתחלקות באופן שונה בין מחלקות האגודה. פעילות מחלקות האגודה השונות מבטיחה את השמירה על זכויות הסטודנטים וכן את טיפוח חיי החברה והתרבות בקמפוס ובעיר. חלוקת התקציב בין המחלקות מתבצעת כך:

"עשרה אחוזים למחלקת תרבות-פאבים במעונות השונים, הפסקות פעילות, נבחרות ספורט, קשר עם תלמידי חו"ל ועוד.
עשרה אחוזים למחלקת אקדמיה - ייצוג אקדמי, הטבות והקלות המגיעות למילאומניקים ויולדות, הפעלת ספריית השאלה לסטודנטים, יריד אקדמי קורסי עזר ועוד.

"עשרה אחוזים למחלקת רווחה - עיסוק בנושא התחבורה, פיקוח מחירים על קפטריות, קבוצות רכישה, תווי קנייה ועוד.
שבעה אחוזים למחלקת חברה וקהילה - פרויקטים חברתיים, מחזור וקיימות, גינה קהילתית, קשר לשכונות ועוד.

"עשרה אחוזים למחלקת הסברה - הנגשת השירותים המגוונים הניתנים על ידי האגודה באמצעות פרסום ותפעול דף הפייסבוק כחלק ממענה רציף וישיר לפניות הסטודנטים. פירסום יוזמות ופעילות האגודה מיועד לכך שכל סטודנט יוכל לקחת חלק ולהתוודע לפעילות.

"בנוסף, כרבע מהסכום מיועד לחשבות, רו"ח, עו"ד ביטוח, הנהלה ולוגיסטיקה. חמישה אחוזים הולכים למימון מועדוני סטודנטים בקמפוסים, השונים, חמישה אחוזים למימון מרתוני לימודים, ושמונה אחוזים על אירועי פתיחת שנה. יום הסטודנט מתוקצב אף הוא ב-5 אחוזים".

אוניברסיטת חיפה
מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "אגודת הסטודנטים באוניברסיטת חיפה מעניקה לאורך השנה שירותים שונים מגוונים בתחומים אקדמי, תרבות, חברה, רווחה ועוד, מהם נהנים כלל חברי האגודה.

"התחום האקדמי מטבעו מהווה את לב לבה של האגודה, ובתוך כך חבריה נהנים משירות טיפול פרט בבעיות אקדמיות הזמין מדי יום עד שעות הלילה, תגבורים ושיעורי עזר, ייצוג בוועדות משמעת, ספריית השאלה, בנק בחינות וחנות מקראות מסובסדת. כמו כן, מעניקה אגודת הסטודנטים הטבות שונות לסטודנטים משרתי מילואים, יולדות ואוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

"בתחום הרווחה, אגודת הסטודנטים מפעילה את עמדת השימושון המאפשרת השאלה של מילוניות, מחשבים ניידים, מטענים ואף כירבוליות בשביל ימי החורף הקרים בקמפוס.

"כמו כן, אגודת הסטודנטים מקיימת מיזמים נוספים בתחום הרווחה עבור חבריה כגון ערב ההוקרה השנתי למילואימניקים, הצבה ותפעול של מיקרוגלים / תמי 4/ חוות מחשבים בכל רחבי הקמפוס, חדר מנוחה מאובזר, קפה אמון, ופרויקט דיור במספר מוקדים במטרופולין חיפה.

"במהלך השבוע האגודה אף מנגישה שירותים שונים כדי להקל על הטודנטים "בביורוקרטיה" כדוגמת ייעוץ משפטי וייעוץ מס בחינם, לצד תיאומי מס/ ארנונה/ תגמולי מילואים החוסכים נסיעות וזמן.

"בין השיעורים והמבחנים חשוב גם לחיות וליהנות ולכן אגודת הסטודנטים מקיימת מדי יום רביעי הפנינג בדשא המרכזי הכולל הופעות, תקליטנים, יריד בזארים, וחלוקה בחינם של בירה, פופקורן וצמר גפן מתוק עבור חברי אגודה. בשעות הצהריים מקיימת אגודת הסטודנטים טורנירי ספורט בכלל הענפים השונים, הרצאות אורח, טיולים, ומעמידה גם קבלות שבת, מיונים לתגלית, מועדוני סטודנטים ותוכניות חברתיות שונות עבור הסטודנטים חברי האגודה".

מה עושים עם הכסף שלי
מה עושים עם הכסף שלי

אוניברסיטת בר אילן
מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה כי "תקציב אגודת הסטודנטים מתחלק בין התחום האקדמי, מיזמי הרווחה והמעורבות החברתית והפקות האירועים לסטודנטים. ניתן למצוא את תקציב האגודה באתר האינטרנט שלנו, שם הוא פתוח לעיני כל". טרם נמצא העמוד אינטרנט המדובר המתייחס למה שקורה עכשיו בתגובה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד