072-3300504

בשם האמנות או הפוליטיקה?

תלוי איך תסתכךו על זה, אך התערוכה האמנותית או האנטי יהודית שהוצגה השבוע במכללת ספיר, עוררה הדים רבים ברשתות החברתיות ובתקשורת. האם מדובר בהסטה או בסך הכל במה שמאפשרת עוד דעות במסגרת חופש הביטוי?

גל יונגר | 01-01-2015 16:27:00

סערה חריפה סביב התערוכה שהוצגה במכללת ספיר הנושאת את השם 'כוחה של מילה', בה מוצגים מייצגים נפיצים בניהם חמסות עם הכיתוב "בדם ואש נפדה את פלסטין", "דאעש", "אטבח אל יהוד" של האמן גל ווליניץ, הצליחה לעורר תגובות רבות בקרב הסטודנטים של המכללה וכן יצרה הדים ברשתות החברתיות.

בתערוכה שנבחרה להיות מוצגת בספריה של בית הספר לתרבות ואמנות מכללת ספיר, מציגים אמנים ישראלים מוכרים בניהם: דוד טרטקובר, יורם קופרמינץ, ישראל רבינוביץ, טובה לוטן, משה גרשוני ועוד. עבודותיהם האמנותיות נעשו ברוח הקונפליקטים האקטואליים האזרחיים בישראל עם התייחסות מכוונת למילה, לאות, לכוח שלה ולכוח הטקסט.

מיכל שמיר, ראש בית הספר לאמנות, חברה ותרבות במכללת ספיר שבשדרות, מסבירה כי " המלחמה האחרונה הייתה כל כך קשה ובעקבותיה הגיעה מלחמה נוראית של מילים ברשתות החברתיות, אני מדברת על מלחמה חזקה בנוגע לחופש הביטוי. במכללת ספיר ראינו לנכון שהתערוכה הראשונה בגלריה שנפתחה, תעסוק דווקא בחופש הביטוי".

לדבריה, היו שני שיקולים על הפרק לפתיחת התערוכה, "סיבה אחת כי באופן פלא, שכחו את הדרום ברגע שנגמרה המלחמה. שנית, כמכללה אקדמית ציבורית, נראה לנו מאוד נכון וחשוב לעסוק בחופש הביטוי ובכוח שיש למילה כתובה. זה נושא שהוא מעניין בפני עצמו, מאחר ולעם היהודי אין כמעט מסורות ציוריות ומכן המילה הכתובה היא מאוד משמעותית".

עבודתו של גל ווליניץ המוצגת בבתערוכה
עבודתו של גל ווליניץ המוצגת בבתערוכה

לא ימין או שמאל – חופש ביטוי
התעסקות בנושאים כמו: חופש ביטוי וכוחן של מילים זה אכן נושא טעון, אך לא לשמיר או לאף אחד ממארגני התערוכה, היה איזשהו צפי לסערה שנוצרה בעקבותיה, "אמנות מטבעה, מחוברת לחיים ועליה לעורר נושאים לדיון, היא המראה של החברה וצריך להתמודד איתה, כמו שצריך להתמודד עם המציאות. אך האופן חסר הפרופורציות בו התערוכה נתפשה, היא לא משהו שצפינו. כחברה אנחנו צריכים לבדוק את עצמינו טוב טוב, וכך גם התקשורת", מחדדת שמיר.

לדבריה, כשעיתון 'ישראל היום' יוצא עם כותרת בסגנון "במכללת ספיר קוראים לרצח יהודים", הוא דבר מנותק מהמציאות. "מי שכתב את זה, כנראה שלא הגיע לתערוכה, או ראה את הדברים. גם השימוש במילה הסתה, מהי הסתה? דמות פוליטית מפלגתית שעומדת מול ציבור רחב ומטיפה לו, אך עבודת פימו קטנה, שמוצגת בגלריה ומגחכת את עניין הברכות והקללות על חמסות או נותנת מקום למשמעות למילים? לזה התקשורת בחרה לקרוא הסתה מתוך בורות גדולה מאוד".

היא מחדדת כי המכללה נתנה הזדמנות לאמנות ושיח, "הצד שבחרנו בו הוא חופש הביטוי והדיבור ולא ימין או שמאל".

שמיר מאמינה כי "התערוכה אכן הצליחה, היא ייצרה שיח מרתק ומעניין בכל הארץ כי זה מה שאמנות צריכה לעשות. לא להניע לפעולה אלא לעורר, לבקר ולשאול שאלות. כמו למשל 'שירת הסטיקר' של להקת הדג נחש".

האם ניתן להפריד בין פוליטיקה לאמנות?
האם ניתן להפריד בין פוליטיקה לאמנות?

כוחה של חמסה
אולם לא כולם חיבקו את התערוכה 'כוחה של מילה' בזרועות פתוחות, הסטודנט למנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר, דביר קלי, לא נשאר אדיש למייצגים ואף הוריד את החמסה המדוברת בעלת הכיתוב 'אטבח אל יהוד' מקיר התערוכה.

בסטטוס בפייסבוק כתב, "אני בהחלט הורדתי אותו מהקיר בבוז. אני בהחלט קרעתי אותו לחלקים קטנים ואני בהחלט שלם עם המעשה של עצירת ההסתה בפומבי כנגד העם היהודי".

קלי, שמציג את עצמו כנשוי פלוס אחד, לוחם שייטת בעברו, מציין בסטטוס המפורסם כי "לא האמנתי למראה עיניי, יהודים, במדינת ישראל, במוסד אקדמי נתמך על ידי המדינה, הולכים שפופי ראש אל מול כתובת הסתה, אלימות ורצח כנגדם. הגנה על עם ישראל לא מסתיימת ברגע השחרור מצה"ל".

המעשה של קלי זכה לאלפי לייקים ותגובות תמיכה ברוח הנגד לתערוכה. אולם בתגובה למעשה, כתב גל ווליניץ, ססטוס בפייסבוק "פעולתו האלימה של דביר, מסכמת באופן מדויק את כל העליהום שלא לצורך שמלובה על ידי קיצוניים. כבר בכותרתה של התערוכה, בהיר לכולם שהעיסוק הוא בכוחן של המילים ואכן דביר הוכיח שחמסה עשויה מפימו, שעליה מקושקש גיבוב גזעני יכולה להוציא מדעתו לוחם משייטת 13. אני מאמין בדיון ציבורי, בדיאלוג ומכבד דעות שונות משלי".

מסרים סמויים או אמנות גלויה?
מסרים סמויים או אמנות גלויה?

האם מוסדות אקדמיים נותנת יד חופשית לחופש הביטוי?
לא רק מכללת ספיר גרמה לסערה בקרב הרשתות והסטודנטים. במהלך חודש דצמבר הוצגה תערוכה באוניברסיטת תל אביב בשם 'שבעת הקנים' שיצרה גם היא מחלוקות בקרב המרצים והמציגים בתערוכה, בטענה כי מדובר בתערוכה בעלת הקשר פוליטי ימני, שהמציגים בה מגיעים מהר חברון.

לאחר מכתבים ופניות מצד המרצים באוניברסיטה, הוסר מידע בנוגע לתערוכה מאתר האינטרנט וכן שלט להפניה לתערוכה הוסר גם הוא.

אוניברסיטת תל אביב בתגובה למקרה, מסרה כי:"בפניית הבקשה להצבת התערוכה לא נכלל ולא צוין כל היבט פוליטי אלא רק אומנותי-מקומי. מבואת הספרייה משמשת במה לתצוגות מגוונות וזאת לאחר פניות כמקובל".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד