072-3300504

למה כל כך יקר בקפיטריות של הקמפוס?

לפעמים זה פשוט לא נתפס שסטודנטים, הידועים כמגזר די עני רוב התואר, צריכים לשלם יותר על הכל. בעוד רשת 'קופיקס' חוללה שינוי במחירי הקפה, הקפיטריות בקמפוסים ממשיכות לגבות מחירים גבוהים והסטודנטים נאבקים

22-12-2014 16:55:00

כבר תקופה ארוכה שסטודנטים מרחבי הארץ נלחמים להוריד את מחירי המוצרים בקפיטריות, בטענה כי מחירי הקפה והכריכים הם גבוהים למדי.

המהפכה החברתית במחירים התחילה עם כניסתה של רשת 'קופיקס' לשוק, שמציעה מחירים נמוכים לקפה, כריכים, מאפים ועוד, אולם במוסדות רבים המהפכה לא התחוללה והמחירים נשארו גבוהים במיוחד.

פרסומת: סטודנטים, בואו למצוא אהבה באתר היכרויות חדש - אינבוקס קיופיד בפייסבוק

מתי יוזילו את מחירי הקפיטריות?
מתי יוזילו את מחירי הקפיטריות?

מתקוממים, נאבקים ומורידים מחירים
בתקופה האחרונה, נאבקים הסטודנטים במוסדות האקדמיים השונים על מחירי המזון והשתייה שנמכרים להם בקפיטריות, במטרה להוזיל עלויות. האם הולכת להיות מהפכה צרכנית בקמפוסים?

זיו שלגי (26), סטודנט ללימודי מדע המדינה ומזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים, לקח את המושכות לידיים שלו והתחיל מאבק כנגד מחירי הקפיטריה היקרים. בתחילת החודש, פתח שלגי עמוד פייסבוק העונה לשם 'מחאת הסנדוויצ'ים בעברית', במטרה להכניס דוכני מזון מוזלים לכותלי הקמפוס. "אנחנו רוצים לעודד קפיטריות מוזלות, סטודנטים דורשים מוצרים במחירים מפוקחים", הוא אומר.

שלגי, הוא לא הסטודנט היחיד שפועל במטרה להוריד עלויות. לפני כחודשיים הכריזה 'הגילדה', אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר אילן, על חרם צרכנים. לאחר ניסיונות רבים הם הצליחו להשיג את מבוקשם, כאשר נודע להם כי עד סוף הסמסטר הראשון ללימודים, מחירי הקפה ירדו ל-5.5 שקלים.

ועדיין, במוסדות אקדמיים רבים המחירים נותרו גבוהים, בעוד הסטודנטים נאלצים לשלם ממיטב כספם, כי אין ברירה אחרת.

רוצים להכניס מוצרים מוזלים לקפיטריות
רוצים להכניס מוצרים מוזלים לקפיטריות

איפה הסטודנטים משלמים הכי הרבה?
אז כמה משלמים הסטודנטים עבור כריך במוסדות הלימוד השונים? ובכן, בעוד המחיר המפוקח באוניברסיטה העברית הוא 6 שקלים, כריך בקפיטריית 'עלית' באוניברסיטה העברית עולה 11 שקלים, כמעט כפול מהמחיר המפוקח.

ברשת 'קפה גרג', באוניברסיטת בר אילן, מתבקשים הסטודנטים לשלם מינימום 19 שקלים עבור כריך בריאות, בעוד כריכים אחרים הם אפילו יקרים עוד יותר, למשל, כריך חביתה עולה 28 שקלים.

בקפיטריית 'דיילי' באוניברסיטת בן גוריון, כריך ג'בטה משודרג עולה 15.8 שקלים, ובקפה 'פלפלת', באוניברסיטת תל אביב, מחיר בגט טוסט נמכר ב-18 שקלים.

למרות שבחלק ממוסדות הלימוד אפשר למצוא מחירון מפוקח, בפועל המחירים לא בהכרח מפוקחים. לטענת שלגי, באוניברסיטה העברית כלל אי אפשר למצוא את כל המוצרים הללו בקפיטריה.

שלגי הגיע לקפיטריית 'ויטמין', שבאוניברסיטה העברית, בכדי לרכוש כריך ב-6 שקלים, אך לא קיבל את מבוקשו. לטענתו, לא רק שהכריכים הללו ממוקמים במקרר אחורי, אליו יש גישה רק למוכר, הם גם לא במלאי, "המוכר ניגש למטבחון וחזר ואמר שנגמרו הכריכים במחיר הזה", הוא מספר.

פרסומת: מוצאים אהבה חדשה לחורף באתר היכרויות חדש וחינמי

מחיר כריך באוניברסיטה העברית
מחיר כריך באוניברסיטה העברית

לא ינוחו עד שישיגו את מבוקשם
ומה עם מחירי הקפה? ובכן, בעוד רשת 'קופיקס' מציעה מגוון סוגים קפה ב-5 שקלים, מחירי הקפיטריות במוסדות האקדמיים גובים מחירים גבוהים יותר.

קפיטריית 'דיילי' באוניברסיטת בן גוריון מציעה קפה הפוך קטן, ב-6.3 שקלים, קפוצ'ינו קטן בקפיטריית 'קרנף' במרכז הבינתחומי, עולה 7 שקלים. מחיר קפה הפוך בקפיטריית 'רחל' באוניברסיטה העברית נמכרת ב-6 שקלים ואילו ברשת 'קפה גרג', באוניברסיטת בר אילן, קפה הפוך קטן נמכר ב-9 שקלים.

המחירים הנמוכים של המוצרים ברשת 'קופיקס', גרמו לבתי קפה רבים להוריד את העלויות, אך בקפיטריות של מוסדות הלימוד האקדמיים, יש עוד לאן לשאוף. חלק מהמחירים המפוקחים, גבוהים יותר ממחירי 'קופיקס', כך לדוגמא המחירון המפוקח של אוניברסיטת תל אביב מציע קפה הפוך (250 מ"ל), ב-6.5 שקלים.

שלגי, בדומה לסטודנטים אחרים במוסדות האקדמיים השונים, לא ינוח עד שישיג את מבוקשו לרווחת הכלל. "סטודנטים לא צריכים להרגיש מסכנים שהם מבקשים מה שמגיע להם", הוא אומר, "אנחנו מתכננים לעודד קפיטריות מוזלות, ולהבין מדוע לא נותנים למשתתפים אחרים חיצוניים להיכנס למכרז?".

מחירי הקפה ברשת גרג באוניברסיטת בר אילן
מחירי הקפה ברשת גרג באוניברסיטת בר אילן

תגובות
מאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית נמסר כי "העירנות של פותח דף הפייסבוק מבורכת ואנו מעודדים מעורבות ואקטיביזם סטודנטיאלי. יחד עם זאת חשוב לציין שטענותיו כלפי התנהלות האגודה בנושא אינן מדויקות ואף מוטעות.

"החל מתחילת השנה האחרונה אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית מפעילה מאמצים רציפים ואינטנסיביים על מנת לשמור על אכיפת המחירים בקפיטריות. השנה לראשונה הוצבו המחירונים בקפטריות השונות. כמו כן, האגודה עורכת סבב בקפיטריות השונות בערך שלוש פעמים בשבוע. ביכולתו של נציג האגודה להעביר דו"ח לחברת הנכסים האחראית על האכיפה. במידת הצורך, חברת הנכסים נותנת דו"ח לבעלי הקפיטריות שלא עומדים בתנאי פיקוח המחירים.

"אנחנו מכירים בכך שקיימות סטיות מהמחירון לעיתים ולכן מקיימים סבבי פיקוח מחיריים. בנוסף לכך, המחירונים מוצבים על מנת שסטודנטים ידעו את זכויותיהם".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד