072-3300504

בקבוקי תבערה בדרך לאוניברסיטה העברית

סטודנטים מגיעים לאוניברסיטה העברית באוטובוסים, כי הם חוששים להגיע ברגל. בנות מסתובבות עם גז מדמיע, וסטודנטים עם רכבים מקווים שלא יסקלו את רכבם באבנים, כשהם בדרכם לאוניברסיטה

הדס נתנאל | 18-12-2014 17:02:00

הגבעה הצרפתית, שכונה יהודית בצפון מזרח ירושלים, הפכה בשנים האחרונות למוקד אלימות, כאשר המתיחות בין השכונה לעיסאוויה, הנמצאת לידה רק עולה ומחמירה.

בעקבות המצב, סטודנטים שלומדים בקמפוס הר הצופים, הסמוך לגבעה הצרפתית, צריכים להתמודד עם המתחים הללו מדי יום, כך גם מי שמשתכן במעונות הסטודנטים שבאזור.

לדברי האוניברסיטה, ישנה ירידה במספר האירועים, ועדיין, התלמידים באוניברסיטה העברית צריכים להתמודד עם בקבוקי תבערה, השחתת רכבים והערות סקסיסטיות כלפי נשים.

חווים אלימות בדרך לקמפוס
חווים אלימות בדרך לקמפוס

החשש עולה כבר בדרך לקמפוס
האירועים האלימים בירושלים, משפיעים על הסטודנטים שלומדים באוניברסיטה העברית. זה מתחיל כבר מהרגע שהם יוצאים לכיוון האוניברסיטה עם בקבוקי תבערה שנזרקים משכונת עיסאוויה, פגיעה ברכבים וכיוצא באלו.

"בזמן האחרון יש פה הסלמה עם בקבוקי התבערה, אני פה שנתיים וזה לא נרגע", מספרת תמי חנוכייב (20), שלומדת כלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטה העברית.

דנה (25), סטודנטית ללימודי סוציולוגיה ויחסים בינלאומיים, מגיעה לקמפוס רק באוטובוס. "מדובר בעשר דקות הליכה", היא מסבירה, ולמרות זאת היא בוחרת להמתין בתחנת האוטובוס כדי להגיע לכותלי הקמפוס בבטחה, "אני מעדיפה להסתובב כאן כמה שפחות".

הסטודנטיות מסתובבות לרוב עם גז מדמיע, בכדי שבמקרה הצורך, הן תוכלנה להגן על עצמן. "סטודנטיות הבינו שלא צריך לקחת את הסיכון וכדאי להגן על עצמך", אומרת דנה, "יש פה סיכונים ואי אפשר להסתיר את זה".

הטרדות מיניות כלפי סטודנטיות יהודיות
הטרדות מיניות כלפי סטודנטיות יהודיות

המתח משתלט גם על החניון
סטודנטים שבוחרים להגיע לקמפוס ברכבם, לוקחים סיכון גם כשהם מחנים את רכבם בחניון הר הצופים. "פעם אחת ראיתי ילדים זורקים אבנים לעבר המכוניות", מספרת חנוכייב על המתרחש, "ילדים, לא מעל גיל 15 זורקים שם אבנים, נפגעות שם מכוניות על ימין ועל שמאל".

רק לפני שבועיים שברו לשרון, סטודנטית ללימודי עבודה סוציאלית, את המראה של האוטו, כאשר היא החנתה את רכבה בצמוד לאוניברסיטה.

"ככל הנראה זה קשור לכל האירועים שהתרחשו באותו השבוע", היא מסבירה, "זה נראה בזדון, מישהו בא ופוצץ לי את המראה. הגשתי תלונה במשטרה, אבל לא הצלחתי לבדוק מי עשה זאת".

אור שקד (25), סטודנט ליחסים בינלאומיים ומנהל עסקים, היה עד למקרה שקרה לאחרונה, "בחורה נעלה ידנית את רכבה, לפתע עבר רכב עם בחורים ששרקו לעברה וזרקו לעברה אמירות פוגעניות. הוא הטריד אותה מינית וגם הפחיד אותה כי היא חששה שהולכים לדרוס אותה".

זורקים הערות סקסיסטיות מהרכבים
זורקים הערות סקסיסטיות מהרכבים

"מישהו יצא מהאוטו והתחיל ללכת אחרי"
עבור סטודנטיות, המצב חמור עוד יותר, כאשר חלקן חוות סוגים שונים של הטרדה מינית. לדעתה של חנוכייב, מדובר בתופעה מוכרת, "המכוונת כלפי סטודנטיות, בעיקר יהודיות".

"יש קשר ישיר בין מה שקורה בירושלים, לבין האינטנסיביות שמתרחשת בגבעה. אין ספק שיש הטרדות מרובות כלפי סטודנטיות יהודיות, ואני מסתכל על זה כפשע לאומני לכל דבר", מציין שקד.

חנוכייב מתגוררת במעונות הסטודנטים וחוותה מקרים של הטרדות מיניות. רק ביום שלישי האחרון, כאשר הייתה בדרכה למעונות בכפר הסטודנטים, מישהו עצר לידה, "הוא שאל אותי 'רוצה טרמפ?', עניתי שלא ולמרות זאת הוא ניסה לשכנע אותי להיכנס. זה לא נעים וזה קורה פה כל הזמן".

בשנה שעברה, חוותה מקרה חמור מכך, "מישהו יצא מהאוטו והתחיל ללכת אחרי, ריססתי אותו בגז מדמיע וברחתי", היא משתפת.

ההטרדות המיניות הן אומנם מילוליות, אך גם איתן הן צריכות לדעת להתמודד. "בהתחלה לא ידעתי מה לעשות, אבל עכשיו אני בטוחה יותר בעצמי ויותר תקיפה", היא משתפת.

תגובות
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "שמירה על הביטחון של קהילת האוניברסיטה היא מחויבות עליונה של הנהלת המוסד. לאור זאת, האוניברסיטה משקיעה מאמצים רבים, סמויים וגלויים, להבטיח את שלומם של כל הסטודנטים בתוך הקמפוס ובסמיכות אליו. בין היתר אגף הביטחון מפעיל מערך אבטחה גדול הכולל אמצעים אלקטרוניים וקציני ביטחון שסורקים את האזור ברגל וברכב.

"ביטחון הסטודנטים ובכלל ביטחון הקהילה באזורים הסמוכים לקמפוס הר הצופים הוא באחריות משטרת ישראל והיא הסמכות הבלעדית לפעילות השיטור באזור זה. עם זאת רשויות הביטחון של האוניברסיטה פועלות בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל, וזו אף נענתה בחיוב לבקשת האוניברסיטה לתגבר את נוכחותה באזור.

"בשבועות האחרונים ישנה ירידה דרמטית במספר האירועים האלימים באיזור קמפוס הר הצופים".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד