072-3300504

לומדים ועובדים ועדיין תלויים בהורים

מרוויחים פחות, מוציאים יותר: סקר סטודנטים ארצי חדש מראה כי קיימים פערים של אלפי שקלים בין ההכנסה להוצאות של הסטודנט הישראלי, כך שהתלות בהורים רק הולכת וגדלה

הדס נתנאל | 27-10-2014 14:13:00

למרות ש-80 אחוזים מהסטודנטים עובדים למחייתם במהלך התואר, הם עדיין צריכים להיעזר בהוריהם, בסכום ממוצע של 16,497 שקלים בשנה - כך עולה מסקר הסטודנטים הארצי שנערך על ידי מכון 'מאגר המוחות', עבור התאחדות הסטודנטים.

בסקר השתתפו 12,228 סטודנטים וסטודנטיות כאשר נמצא כי מספר שעות העבודה החודשיות עלה ב-4 שעות בממוצע ביחס לשנה שעברה. למרות זאת, התמיכה הכלכלית מצד ההורים עלתה גם היא.

עובדים, לומדים ועדיין צריכים את הכסף של ההורים
עובדים, לומדים ועדיין צריכים את הכסף של ההורים

לימודים לעשירים בלבד
מלבד הסיוע הכלכלי, נמצא כי ישנם הורים המסייעים גם בעשיית כביסה, בהכנת אוכל למהלך השבוע ואף עוזרים במימון הטלפון החודשי. למרות כל העזרה, ישנן הוצאות נוספות שצריך לכסות כגון: שכר לימוד, שכר דירה, נסיעות, תשלומים חודשיים, בריאות, הוצאות לפנאי, ביגוד, היגיינה, מזון ועוד צרכים בלתי צפויים נוספים.

אבל איך אפשר לכסות את כל ההוצאות הללו כשהשכר החודשי הממוצע של הסטודנטים (לשנת 2014), עומד על 3,191 ש"ח?

מהנתונים עולה כי בהתחשב בסך ההוצאות מועמדים ללימודים שהוריהם אינם ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, אינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש השכלה אקדמית.

נתון נוסף שהובא במחקר מתייחס לעובדה כי לא כולם מצליחים לעבוד במקביל ללימודים, כאשר קרוב למחצית מהסטודנטים העובדים מרוויחים שכר נמוך של עד 2,000 ש"ח בחודש, ורק 14 אחוזים מהסטודנטים העובדים מרוויחים שכר של למעלה 5,000 ש"ח בחודש.

מבזבזים כסף על בגדים ונעלים
אם בוחנים את ההוצאות השנתיות של הסטודנטים ומנסים להבין לאן הולך כל הכסף, מבחינים כי הוצאות על הלבשה והנעלה נמצאות בין המקומות הראשונים.

על פי נתוני המחקר סטודנטים מבזבזים בממוצע כ-1,971 ש"ח בשנה על ביגוד והלבשה, 13,253 ש"ח על הוצאות שכר לימוד וכ-1,272 ש"ח על הוצאות לימוד נלוות.

לתקציב הסופי יש להכליל גם כ-1,705 על הוצאות שכר דירה חודשיות. אם לא די בכך, מדי חודש מוציאים בממוצע 765 ש"ח על מזון לצריכה יומית, 554 ש"ח על נסיעות ו-403 ש"ח על אחזקת דירה הכולל חשמל, מים, גז או וועד בית.

במקביל ללימודים, נהנים הסטודנטים מההווי הסטודנטיאלי ומבזבזים בממוצע 429 ש"ח כל חודש על בילויים כמו מסעדות, פאבים, מופעים, ספורט ועוד. להוצאות הסופיות יש להוסיף כל חודש כ-282 ש"ח עבור ארנונה, 161 ש"ח בממוצע עבור הוצאות תקשורת ו-156 ש"ח עבור טיפולי בריאות.

"יוקר המחיה משפיע על כל הציבור הישראל, אך ציבור הסטודנטים נאלץ לעשות ויתורים שיעלו לכלל המשק, ולהם באופן אישי, ביוקר", אומר יושב ראש התאחדות הסטודנטים, אורי רשטיק, בעקבות נתוני הסקר, "אם המצב ימשך, הוא עלול לפגוע בנגישותה של ההשכלה הגבוהה וכתוצאה מכך, ביכולת של כלל בוגרי המערכת התיכונית לדמיין ולבנות עתיד טוב יותר להם ולידיהם".

לא מוותרים על ההווי הסטודנטיאלי
לא מוותרים על ההווי הסטודנטיאלי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד