072-3300504

לימודים ללא פסיכומטרי – זה אמיתי?

"זה כלום, זה לא מועיל לאף אחד", אומר שר החינוך לשעבר, יוסי שריד, על המתווה החדש לקבלה ללימודים אקדמאיים, שהציג שר החינוך הנוכחי. אז האם באמת לא צריך יותר פסיכומטרי?

22-10-2014 11:33:00

"יש לא מעט סטודנטים שמתקבלים לאוניברסיטאות ולמכללות גם בלי פסיכומטרי, לכן אין בזה חדש, על פי הדרישות שנקבעו מדובר במספר מאוד קטן, זעום - אחד מתוך שלושה, זה קשקוש, הלוואי שהיו כל כך הרבה תלמידים שהיו לומדים 5 יחידות במתמטיקה ואנגלית", כך אומר מי שהיה שר החינוך היחיד שהצליח לרגע לבטל את הפסיכומטרי, יוסי שריד.

שריד, מתייחס למתווה הקבלה החדש ללימודים אקדמאיים שהציג אתמול (ג') שר החינוך שי פירון, לפיו יהיה ניתן להתקבל ללימודים אקדמיים על סמך ציוני הבגרות בלבד.

זה קשקוש
זה קשקוש

אז מה מציע המתווה החדש של שר החינוך הנוכחי?
על פי התוכנית לביטול הפסיכומטרי יוכלו התלמידים להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה רק על סמך ציוני תעודת הבגרות. התוכנית תיכנס לתוקף רק בשנת הלימודים הבאה - תשע"ו, ותתייחס לארבעה תחומי לימוד בלבד - מדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי הטבע והנדסה.

נשמע זוהר ומבטיח - להתקבל רק על בסיס ציוני הבגרות, אבל האם גם באמת רלוונטי ופרקטי עבורכם?

אם בודקים את הפרטים מבינים כי לצורך כך על התלמידים ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, ולהוציא ציונים גבוהים במקצועות אלה. את הרף הסופי של ציוני הקבלה יקבע כל מוסד לעצמו. במכללות צפויים להיות תחומים מסויימים שיאפשרו קבלה גם על בסיס 4 יחידות לימוד של מתמטיקה ואנגלית.

באמת הפסיכומטרי יבוטל?
באמת הפסיכומטרי יבוטל?

ביטול כולל של הפסיכומטרי - עוד רחוק
כבר למעלה מעשור שכל שר חינוך מנסה לעשות סיבוב על הפסיכומטרי ויוצא בהצהרה כי הוא הולך לבטל אותו, אבל פרט לשנת 2002, בה כיהן שריד כשר החינוך, מעולם לא באמת בוטל הפסיכומטרי. וגם הרפורמה של שריד שרדה שנה אחת בלבד, ובוטלה מיד בשנה שלאחר מכן.

התוכנית החדשה, על פניו, מיועדת לאוכלוסיות חזקות במילא, שכן, מרבית תלמידי התיכון בישראל לא לומדים 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, ואלו שכן לומדים, לרוב מתקשים להוציא ציונים גבוהים בתחומים אלה, ועל כן - האם באמת אנחנו צפויים להיפרד מהפסיכומטרי? כנראה שלא.

שר החינוך פירון מאמין כי לפחות שליש מהתלמידים יוכל להתקבל ללימודים על סמך בגרויות, ואלה שלא יתקבלו יוכלו לגשת למבחן הפסיכומטרי, ובכך למעשה תהיה להם הזדמנות נוספת לרכוש השכלה אקדמית.

לדברי שריד, עוד לפני המתווה החדש היו לא מעט סטודנטים שהתקבלו לאוניברסיטאות ולמכללות גם בלי פסיכומטרי, אלא רק על סמך הציונים הגבוהים שהוציאו בבגרות, ולכן רפורמת ביטול הפסיכומטרי החדשה של פירון לא באמת מייצרת שינוי.

"אלה שלומדים 5 יח"ל בכל המקצועות ומקבלים ציונים גבוהים הם האחרונים שצריכים עזרה, הם בלאו הכי מצטייני המצטיינים, אז הם יסתדרו", אומר שריד, "זה כלום, זה לא מועיל לאף אחד".

שריד עדיין סבור כי מבחן הפסיכומטרי לא יכול להיות מסלול הקבלה היחיד ללימודים גבוהים, וכי "צריך לפתוח מסלול אלטרנטיבי וזה בדיוק מה שאני עשיתי לפני כמעט 15 שנה", מדגיש שריד, "צריך לפתח עוד מסלול שבו אפשר להגיע להשכלה גבוהה במנותק ממסלול הפסיכומטרי ומי שחושב שיתרונו זה במבחן הפסיכומטרי אז זה בסדר גמור".

התוכנית החדשה מיטיבה רק עם המצטיינים
התוכנית החדשה מיטיבה רק עם המצטיינים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד