072-3300504

כאן גרים בכיף: קשיש וסטודנט

פרויקט דיור חדש המשלב סטודנטים במגוריהם של אזרחים וותיקים, מצליח לענות על שני צרכים במקביל: דיור במחיר מוזל עבור הסטודנט והפגת בדידותו של הקשיש, מוכנים למעבר?

גל יונגר | 27-07-2014 15:36:00

שידוך לשותפים הוא תמיד מאתגר ומבטיח כניסה אל עולם ומלואו, עכשיו דמיינו שהשותף שלכם הוא בעצם אזרח ותיק.

פרויקט הדיור 'כאן גרים' ביוזמתו של מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, עו"ד שלמה בן אליהו, בא להפיג את בדידותם של רבים מהאזרחים הותיקים שחיים לבדם ובמקביל לספק פתרון לסטודנטים הסובלים מיוקר המחיה והדיור.

מאסתם בשותפים המשעממים שלכם ובא לכם לגוון? זה הזמן להתאהב בשותף החדש, לגשר על פער הגילאים ולהפוך אותו ל-BFF החדש.

הפרויקט שיוליד שותפים לחיים
הפרויקט שיוליד שותפים לחיים

דיור חברתי: על מה ולמה?
שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, השר לאזרחים ותיקים, אורי אורבך, ויו"ר התאחדות הסטודנטים אורי רשטיק הודיעו כי חברו יחדיו על מנת ליזום שינוי חברתי וכלכלי תוך שילוב סטודנטים במגורים עם אזרחים ותיקים.

על פי התוכנית, המיועדת להתחיל עם פתיחת שנת הלימודים, יינתן מענה למגורים נוחים ונגישים לסטודנטים וכך גם הקלה על בדידות האוכלוסייה הבוגרת.

בשלב הראשוני התכנית תחל כפיילוט ותאפשר לאזרח הוותיק להישאר באזור מגוריו לצד סיוע הסטודנטים. סטודנט שייקח חלק בפרויקט יקבל מלגה שנתית בסך 8,000 שקלים, כאשר התנאי לקבלתה הוא פעילות עם האזרח הוותיק בהיקף של ארבע שעות שבועיות. כמו כן, הסטודנט ידרש לשלם תשלום סמלי של כ-250 שקלים בחודש לכיסוי חשבונות חודשיים.

קורת גג בעד חברה
רוני (27), סטודנטית לתואר ראשון בחוג לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, מסבירה מה עמד מאחורי החלטתה כאשר הגישה מועמדות לפרויקט, "שמעתי על הפרויקט כבר לפני שנה וזה היה נראה לי הדבר הכי הגיוני לעשות, תמיד הייתי פעילה בזמני הפנוי ותרמתי למען הקהילה. סבא שלי לדוגמא, בן 91 היה שמח מאוד אם היה גר איתו סטודנט צעיר שמכניס לו עוד עניין לשגרת חיים".

היא מוסיפה כי הפעילות עם אותה אזרחית וותיקה יכולה לתרום לה המון בחיי היום יום, "אני מחויבת לעשות איתה פעילויות חברתיות במהלך החודש ומאחר ואני טובה במחשבים, אני מתכננת להכיר לה את הדברים הבסיסיים כמו פתיחת מייל, ניהול סידורים קריטיים וקבלת מרשמים דרך אתרי קופת החולים.

"אפילו חשבתי לפתוח לה דף בפייסבוק. אני מאוד מתחברת לקהילת המבוגרים וחושבת ששתינו נצליח ליהנות מהתכנית".

מוכנה ומזומנה לקראת השותפה החדשה
מוכנה ומזומנה לקראת השותפה החדשה

כולם יוצאים זוכים
ישראל (23), סטודנט לתואר ראשון למדעי המחשב באוניברסיטה העברית, מסביר כי הדרישה לקחת חלק בפרויקט מתאימה בדיוק בשבילו, "עצם המגורים של קשיש וסטודנט יחד, נותן את ההרגשה שאתה לא לבד.

"לאזרח וותיק יש את האפשרות לדבר, לשתף ולהעביר איתי יחד את היום. הדרישה ממני של 'להיות שם' מתאימה לי ולא מצריכה ממני יותר מדי זמן או מאמץ, בייחוד לאור העובדה שתמיד חיפשתי דרך להתנדב ולתרום לקהילה".

לדבריו, מדובר בהקלה כלכלית עצומה היות ושכר הדירה בירושלים עולה מרגע לרגע, "זו הוצאה ממש קשה לסטודנט בייחוד בתואר מורכב כמו שלי, אין לי זמן מיותר לעבוד ואני משקיע את כל כולי בלמידה".

ישראל מאמין כי חוויית המגורים עם קשיש עשויה לתרום לו הרבה יותר מאשר מגורים משותפים עם בני גילו, "אפשר להפיק הרבה יותר ממגורים עם אזרח ויתיק, יש לו ניסיון חיים והוא מבין בהמון תחומים. בנוסף מתבצע גם תהליך הפוך כשהסטונדט יכול להעניק וללמד אותו דברים חדשניים".

אז יוצאים להליכה אחרי המבחן שלך?
אז יוצאים להליכה אחרי המבחן שלך?

אז למי הפרויקט מתאים?
סטודנטים המעוניינים לקחת חלק בתכנית, יצטרכו לעבור מיונים בהם יבחן הקשר בינם לבין האזרחים הוותיקים. יש לציין כי הקשישים המשתתפים בפרויקט מתפקדים באופן עצמאי לחלוטין ואינם זקוקים לתמיכה סיעודית.

הפרויקט בהגדרתו הוא חד מיני וכל ציוות של סטודנט וקשיש יסווגו לפי מגדר.

עד כה מיועדים לתכנית כ-400 סטודנטים ואזרחים ותיקים אשר ייקחו חלק בפרויקט שיתקיים בפריסה ארצית.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד