072-3300504

מתגייסים להעלאת ערכי נשים בויקיפדיה

מכירים את מרים ברץ? מה לגבי חווקה פולמן רבן? פרויקט ראשון מסוגו נרתם להחזרת דמויות נשיות מדפי ההיסטוריה, על ידי העלאת ערכים עליהן במאגר המידע הנפוץ - ויקיפדיה

גל יונגר | 24-06-2014 17:11:00

פרויקט אקדמי חדש "מעלים ערך - מחזירות נשים להיסטוריה", מכיר בויקיפדיה כאחד ממקורות הידע הגדולים והמשמעותיים של דורנו ומחליט להשתמש בו לצורכי קידום הנשים הגדולות של ההיסטוריה.

במסגרת הפרויקט, שיזמה ד"ר שרון גבע, מרצה בחוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים, התבקשו הסטודנטים בעבודת סוף השנה להעלות לויקיפדיה ערכים על נשים, ובכך לשמר אותן בהיסטוריה.

"הסיפור התחיל לפני כשלוש שנים, במהלך סמסטר א' בקורס שהעברתי הנקרא: 'בלי הבדל מין? נשים בישראל בשנות המדינה הראשונות'. וכמו בכל שיעור נוסף למקורות היסטוריים ולספרות המחקרית, ביקשתי מהסטודנטים לפני כל שיעור לקרוא על הנושא של שיעור הבא", מספרת גבע.

אך במציאות הקיימת המצב פחות מזהיר וכך בהרבה מאוד מקרים בהם הסטודנטים חיפשו אחר הנשים המדוברות כחלק מהחומר הנלמד, מנוע חיפוש 'גוגל' לא הכיר אותן ולא סיפק את המידע הנדרש. "מכאן בעצם צמח הפרויקט, אם המידע על אותן נשים אינו קיים, הסטודנטים יהיו אלה שייצרו אותו", מסבירה גבע.

לדבריה התגובות וההתלהבות בקרב הסטודנטים הייתה גדולה ומשם הפרויקט יצא לדרך. בשנה הראשונה נכתבו 12 ערכי ויקיפדיה והמגמה רק הלכה וגדלה.

"מטלת הסיום של הקורס הייתה ליצור ערך חדש או להרחיב ערך מצומצם של הנשים מתוך הרשימה שניתנה. מדובר בעצם בחיפוש אחר אותו חומר, מציאתו, אימותו וכן בדיקת מהימנות. האחריות של הסטודנט במקרה הזה היא גדולה יותר, מעבר לאחריות רגילה של הגשת עבודה אקדמאית, שכן אחת המטרות של הפרויקט הייתה להנחיל הלאה את ערכי הויקיפדיה וסיפורן של הנשים", מסבירה גבע.

גירל פאואר חזק ברשת
גירל פאואר חזק ברשת

מקימים את הסיפור לתחייה
רוני מנט (24), סטודנטית לחינוך מיוחד והוראת ההיסטוריה בסמינר הקיבוצים, ומי שמשמשת גם כעוזרת הוראה בפרויקט, מחדדת כי מדובר בפרויקט הראשון בו היא הרגישה מגויסת ומחויבת באופן משמעותי ומלא, "אני חושבת שזו הייתה עבודת הגמר הכי מעניינת ומשמעותית שעשיתי במהלך התואר. כשאני נגשת לכתוב עבודה, כמו רוב הסטודנטים, אני מחפשת את המקורות הדרושים לי באינטרנט. אך במקרה הזה - לא היה אינטרנט ולא נמצאו מקורות ברשת ולכן היה עלי לחפש מאגרי מידע במקומות שונים".

לדבריה, ההתגייסות לפרויקט מצד הסטודנטים הייתה גדולה וחיובית, "זו זכות גדולה להחזיר סיפורה של אישה מהנרטיב ההיסטורי שלא נשמע עד היום, מסבירה מנט.

"צריך להבין כי ישנן נשים שהודרו מדפי ההיסטוריה ומכאן עלה הצורך לכתוב עליהן, להזכיר את פועלן, לחדד את העובדה כי מדובר בגיבורות ולתת להן את הזכות לערך ויקיפדי משלהן", מסביר רז טייב (26), סטודנט לחינוך דמוקרטי על יסודי בהיסטוריה ומקרא, שלקח אף הוא חלק בפרויקט.

"ראינו את המטלה הזו כדבר מאוד חיובי, זה כיף שיש לך משהו אישי שאתה חוקר ולומד עליו. הרגשתי שרקמתי ויצרתי זיכרון של אדם מאפס. יש לפרויקט הזה ערך ציבורי". עוד מוסיף טייב כי קיים יתרון נוסף לעבודת גמר מהסוג הזה, "כאשר אני מגיש עבודת גמר או סמינריון למרצה מסוים העבודה תזכה לקריאה מזוג עיניים אחד ובמידה ותהיה ממש טובה, תזכה לשבת על המדף בספריה, בניגוד לפרויקט הנוכחי בו הערכים אותם העלנו לרשת, זוכים גם להכרה של אותן נשים וכמובן ליותר חשיפה של הציבור".

טייב מספר על הדרך הארוכה שעשה עד לאותו הרגע בו הערך הויקיפדי הועלה לרשת, "בחרתי להתמקד בבתיה טמקין ברמן, ספרנית יהודיה וממקימי מחתרת הספרייה הציבורית בגטו ורשה. הרגשתי שמדובר במטלת הסיום שונה משאר הקורסים האחרים. הייתי צריך לצאת מאזור הנוחות שלי ולחפש את המידע בארכיון יד ושם ובקיבוץ לוחמי הגטאות".

מנט מאמינה כי הפרויקט היווה עבורה גירוי אינטלקטואלי שכמעט ולא נתקלים בו בתואר ראשון, "ההתנסות בעבודת החקר וגם המאמץ שעשיתי כדי להשיג את המידע היה קשה ואמיתי.

"מצאתי את עצמי נקשרת אל הדמות עליה כתבתי את הערך הויקיפדי. בחרתי להתמקד בחווקה פולמן רבן, שהייתה מחברי הארגון היהודי הלוחם בו שימשה כקשרית ולוחמת בזמן השואה, וגם אותה כחלק מהפרויקט זכיתי להכיר ולראיין", מסבירה מנט.

מרחיבים את המאגר בערכים נשיים
מרחיבים את המאגר בערכים נשיים

לא קלה דרכיהן
שלושה שבועות לאחר שפולמן רבן נפטרה והערך הויקיפדי שלה כבר היה באוויר, נתקלה מנט בנציג מקהילת הויקיפדים (קבוצת עורכים באנציקלופדיה החופשית, בעלי וותק וזכויות הצבעה), אשר הביע פקפוק בחשיבות הערך וטען כי הוא אינו חשוב מספיק כדי להיכנס לאינציקלופדיה החופשית.
לטענתו, עצם העובדה שאינו מכיר אותה או לחלופין שמע עליה (פולמן רבן) גורם להורדת החשיבות של הופעת הערך.

לאחר מסכת ויכוחים ותגובות בין מנט לקהילת הויקיפדים בזירת הויקיפדית, הוחלט כי הערך יישאר במתכונת של תבנית עריכה, כלומר יישאר בניסוח המקורי שלו לאחר קיצורים".

מנט מחדדת כי חשוב לדעת שגם אם מחפשים ערך מסוים ואינו מופיע במאגר הויקפדיה, אין זה אומר שהוא אינו קיים כלל, "יש לעודד את הביקורתיות במובן הזה, המאגר צריך לעמוד על הגדרתו כאנציקלופדיה חופשית וכך עליו לתת לגיטימציה לערכים נוספים לעלות".

מתחילת הקמת הפרויקט לפני כשלוש שנים הועלו כ-47 ערכים של נשים חזקות מתקופות ההיסטוריה על ידי סטודנטים וסטודנטיות במאגר ויקיפדיה, במסגרת הפרויקט "מעלים ערך -מחזירות נשים להיסטוריה".

הערך שישאר גם אחרי סיום התואר
הערך שישאר גם אחרי סיום התואר
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד