072-3300504

מכון לנדר קורס והסטודנטים נשארים ללא תואר

למעלה משלוש שנים שמכון לנדר סובל ממצב כלכלי קשה, אבל הדבר הוסתר מהסטודנטים והמרצים. כיום, כשהמוסד עומד בפני קריסה מוחלטת, מבינים הסטודנטים שהם הולכים להישאר ללא תואר וללא כסף

02-06-2014 16:50:00

המרכז האקדמי 'מכון לנדר' בירושלים עומד בפני סגירה, לאחר שלאורך שלוש השנים האחרונות הוא צבר חובות וגרעונות בסך של כ-22.5 מיליון שקלים. המצב הכלכלי הקשה לא גרם לבכירי המוסד להפסיק את הרישום והקבלה של סטודנטים חדשים, אלא להפך - במשך השנים, בהן היה ברור לבכיריו כי הקריסה כבר בפתח, המשיך המוסד להעמיד פנים שהוא איתן כלכלית וכי ניתן לצאת ממנו עם תואר.

בעקבות חובות הענק, צפויים כעת כ- 1,200 סטודנטים במסלולים האקדמאיים השונים וכ- 3,500 סטודנטים מהיחידה ללימודי חוץ, להישאר ללא תעודה ותואר.

אז איך קרה שמוסד שבמשך שנים רק צבר חובות עתק המשיך לקבל סטודנטים חדשים? ואיפה היתה המועצה להשכלה גבוהה, שאמורה להגן על הסטודנטים והמועמדים ללימודים?

הסטודנטים במכון מפגינים בשל המצב
הסטודנטים במכון מפגינים בשל המצב

חלומות בלי עתיד
סטודנטים במכון מפגינים, זועמים ונלחמים על הזכות שלהם ללמוד ולהצליח. הם הבינו כי כנראה כבר לא יצליחו לסיים את הלימודים במכון לנדר ולא יצאו עם תעודה, וכדי להציל את מצבם הם חייבים לקחת את המושכות לידיהם ולא לסמוך על אנשי המוסד.

גלי (32), אמא לחמישה ילדים, סטודנטית שנה שנייה בלימודי חינוך במכון לנדר. חלומה היה לסיים את הלימודים ולפנות לאפיקי תעסוקה בהם תוכל לסייע לנוער ולילדים במצוקה, אך כעת היא לא יודעת אם בכלל תוכל לסיים את התואר.

"ירדתי לחצי משרה וויתרתי על החוגים של הילדים שלי, רק כדאי שאוכל ללמוד", מספרת גלי, "בעלי עבר לעבודה במשמרות כדי שיוכל להיות עם הילדים", היא הוסיפה, אך כעת כל המאמץ וההשקעה כנראה ילכו לטמיון.

גלי לא הסטודנטית היחידה שנמצאת במצב הזה, אלעד שורתי (24) לומד שנה ראשונה בלימודי חינוך וחברה, ומקווה שתינתן לו ההזדמנות לסיים את השנה הזאת. "בכל יום יכולים לסגור לנו את המכללה ואנחנו נשאר בלי גיליון ציונים, בלי תואר ובלי תמיכה", אומר שורתי.

המרצים מצידם גם לא מקבלים משכורת כבר מזה חודשיים, אבל רובם ממשיכים להגיע כדי לעזור לסטודנטים. "הם עושים עבודת קודש ללא כל תגמול כספי ומעודדים אותנו למרות המצב", מספר שורתי.

מכון לנדר מציג: הכל כאילו בסדר
כבר כמה שנים שהמכללה נמצאת בגירעון של מיליונים, אולם לא רק שהסטודנטים לא ידעו על כך דבר, אלא גם תוחזקה אצלם תחושת השווא כי העסקים כרגיל.

"היו שמועות אך כל הזמן שלחו לנו מיילים שהכל בסדר. רק לפני חודש הבנו שהמצב לא טוב, בהתחלה דאגנו אם נסיים את התואר, עכשיו אנחנו דואגים אם נסיים את השנה", מספר שורתי.

השיעורים בוטלו והמרצים לא תמיד הגיעו, ועדיין לסטודנטים לא סיפרו את האמת. עד השנה המשיכו לקבל סטודנטים למכללה אך החל מסמסטר ב', החליטו לעצור את ההרשמה. "אמרו לנו שהשיעור בוטל כי המרצה בחו"ל או כי הוא חולה, היו הרבה תירוצים, מה שהיה חסר זה את האמת", מוסיפה גלי, "השאירו אותנו באוויר עד הרגע האחרון".

ד"ר עמנואל גרופר, דיקן בית הספר לחינוך וחברה במוסד, מסביר, "ביקשנו מההנהלה להיות יותר מעורבים אבל זה לא התקבל ברצון, אז התרכזנו בצד האקדמי כדי לעזור לסטודנטים".

המרצים כמו הסטודנטים, לא ידעו מה קורה עד הרגע האחרון, "היו דיבורים על גורמים חיצוניים שרוצים להשקיע במכון", אומר גרופר, אבל זה כמובן עדיין לא קרה.

אם היו אומרים להם קודם, התמונה הייתה נראית אחרת
אם היו אומרים להם קודם, התמונה הייתה נראית אחרת

"המל"ג נוהג באופן חסר אחריות"
אחד הגופים שסופג את מרבית התלונות והאכזבה הוא המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), על כך שלא התריע ולא מנע מהמכון להמשיך ולקבל סטודנטים, למרות שידעו כי יש סיכוי סביר שעד סוף התואר שלהם, המוסד כבר לא יהיה קיים.

אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים מציין כי "המל"ג מאשר פתיחה של מוסדות לימוד פרטיים באופן חסר אחריות, שלא נותן לסטודנטים רשת ביטחון למצב בו המוסד מגיע לקריסה. זהו המוסד הפרטי השני שנסגר בשל קשיים כלכליים רק השנה.

"אנחנו דורשים מהמל"ג שישלים תוך 60 ימים מהיום בדיקת איתנות פיננסית לכל המוסדות הלא מתוקצבים - כדי שתהליך זה לא ישעתק את עצמו במוסדות נוספים ויפגע באלפי סטודנטים נוספים", אומר רשטיק.

הסטודנטים מבקשים לסיים את ה לימודים
הסטודנטים מבקשים לסיים את ה לימודים

תגובות
מהמועצה להשכלה גבוהה (המל"ג) נמסר: "מכון לנדר הינו מוסד מוכר להשכלה גבוהה שאינו מתוקצב על ידי המדינה. ככזה, האחריות והחובה להבטחת איתנותו הפיננסית הינה של הנהלת המוסד ובפרט למציאת פתרון לסטודנטים במקרה של הפסקת פעילותו.

עוד מוסיפים במל"ג: "המועצה רואה חשיבות רבה לסייע במציאת פתרון אקדמי הולם עבור הסטודנטים"

ממכון לנדר טרם נמסר תגובה לטענות.

* גילוי נאות: חברת "יורם לימודים" נמצאת בהליכים משפטיים מול "מכון לנדר", עקב אי תשלום המוסד על השירותים שניתנו לו.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד