האיזור האישי שלי
כאן נרכז עבורך באופן אוטומטי את כל תחומי הלימוד שהתעניינת בהם בעת ביקורך באתר
הבחירות שלי
להכוונה מקצועית חינם השאר פרטים ונציגנו יחזרו אליך

עם המבחן בא התיאבון: מה עושים?

פוחד להפוך מסטודנט דק גזרה לדוב עבה במערה? ובכן, כדי שזה לא יקרה, כדאי מאוד להישמר מהתקופה הכי מסוכנת בשנת הלימודים - תקופת המבחנים, שמביאה איתה הרבה פיתויים מגרים

19-05-2014 15:42:00

בתקופת המבחנים האינטנסיבית, כשהראש נמצא עמוק בספרים, הגוף בטרנינג וכל עולם התוכן שלכם מתרכז במאמרים ושינונים, נקודות האור הן בדרך כלל ההפסקות היזומות. בימים כאלה, הנטייה לפרגן לעצמך גדולה מגדר הרגיל, וכל פאוזה מהספרים הופכת לביקור קבוע בארון הממתקים.

מדוע התיאבון שלנו גדל דווקא בתקופת המבחנים ואיך אפשר להתרכז מבלי לנשנש במבה וביסלי ברגעים קשים?

מפרגנים בזמן המבחנים (צ'- shutterstock)
מפרגנים בזמן המבחנים (צ'- shutterstock)

תחת לחץ
מנחת קבוצות התמיכה וההרזיה, מירי בלקין, מסבירה כי בתקופת המבחנים, הסטודנטים מתחלקים בדרך כלל לשתי קבוצות, "קבוצת הסטודנטים ששוכחים לאכול ומרוב מתח נסתם להם הלוע. יש להם את היכולת לשכוח לאכול והם יעשו זאת רק אם מישהו יזכיר להם".

הקבוצה השנייה עליה מדברת בלקין נקראת קבוצת השמנמודים, "הסטודנטים שטיול לכיוון המטבח והמקרר מהווה עבורםמקור להסחת דעת ורענון. אליהם לעיתים מצטרפים ההורים שבכוונתם להקל בנושא האוכל ובלי לשים לב, מאביסים את ילדיהם בתקופת המבחנים".

בלקין מחדדת כי תקופת המבחנים בהגדרתה, היא תמיד כזו שמלווה בתחושות מתח וסטרס, "בכל מצב של לחץ או חרדה, החיפוש אחר הפחמימות והאנרגיה הזמינה הוא טבעי. אך לא כל רענון או תחושת רוגע הוא בהכרח ארוחה".

לדבריה, הבריחה לאוכל עלולה רק להגביר את הלחץ ולכן יש לנתב תחושות אלה להסחות דעת אחרות כמו פעילות גופנית קצרה, עליה וירידה במדרגות, או הליכה מחוץ לבית.

הכי חשוב זה להישאר רגוע (צ'- shutterstock)
הכי חשוב זה להישאר רגוע (צ'- shutterstock)

הכנה מראש
אחד הדברים היותר מורגשים בזמן תקופת המבחנים היא האינטנסיביות והלחץ. ברגע שנוספת מטלה ללו"ז הצפוף שלכם, הסיכוי לקריסה הוא גבוה מתמיד.

לכן התכוננו מראש למועד עמוס זה ובחרו יום בישולים מרוכז במהלך השבוע והכינו כמות אוכל בריאה שתספיק לכם למהלך השבוע. עצה נוספת שנותנת בלקין היא, "להתמקד בסדר היום שלכם, לשים לב לאכול ארוחות מסודרות, לשמור על זמני שינה קבועים והכי חשוב להישאר רגועים".

במידה והינכם מתקשים להיפטר מהרגל הנשנוש המגונה, חיתכו הרבה ירקות צבעוניים, או נשנשו קרקרים מחיטה מלאה. מכורים למתוק? מלאו את המקרר בקרטיבים או ארטיקים דלי שומן ונסו לאכול רק אחד ביום. בנוסף הרבו בשתייה חמה, קרה, תה צמחים וקפה שישמרו על הרעננות שלכם במהלך הלמידה השוטפת.

שוברת מיתוס
לא צריך להיות סטודנט לרפואה כדי לדעת שאכילת שוקולד בזמן המבחן (או בזמן הלמידה אליו) מעלה את רמת הסוכר בדם, דבר המסייע לערנות ולהגברת הריכוז. אך מה לגבי ירידת הסוכר?

בלקין מחדדת כי, "אפקט הסוכר הוא דבר מיידי, אך יש לזכור כי אחרי עליית הסוכר מגיעה הנפילה והגוף מבקש עוד. ברגע שהתחלת עם חבילת שוקולד הרצון הוא לסיים. זה לא כמו החטיף היומי המומלץ אותו נהוג לאכול בשליטה ובקביעות, הבעיה בתקופת המבחנים מתחילה מהבולמוסים 'כי אם כבר אז כבר', ובמקרה כזו חשוב לזכור כי אויבים לא מכניסים הביתה".

ביום המבחן הקפידו לאכול ארוחה שמכילה פחמימות חלבונים וירקות, הצטיידו בחבילת מסטיקים בטעם מנטה שירעננו אתכם בזמן המבחן והקפידו על שתיית מים מינרלים. במידה ועליתם קצת בתקופת המבחנים, מרגיעה בלקין ומסבירה כי, "אם נרשמה עלייה מהירה במשקל, הירידה שלה תגיעה מהר. עם סיום תקופת המבחנים כולם חוזרים לשגרה, למסגרת האכילה הרגילה וגם למשמעת כושר".

אחרי כל עליה, מגיעה הירידה (צ'- shutterstock)
אחרי כל עליה, מגיעה הירידה (צ'- shutterstock)
כלים שיעזרו לך לבחור מה ללמוד
המבדק
מחשבן סיכויי קבלה
מחשבון בגרויות
X
שירות אישי חינם
מחפש את מוסד הלימודים שהכי מתאים לך? השאר פרטים
באנר פירסומי