072-3300504

היו''רים יצליחו לבטל המשלחת לרמאללה?

אחרי שהוחלט על מפגש סטודנטים ישראלים עם ההנהגה הפלסטינית, התעורר גל התנגדויות מצד ראשי האגודות, שקורא לבטל את היוזמה שכונתה ''פוליטית''. התומכים: ''עצם ההתנגדות היא אקט פוליטי''

אחינועם מזרחי, אן לאני | 02-12-2013 09:58:00

לצד המגעים המתחדשים בין ישראל לפלסטינים, החליטה התאחדות הסטודנטים לארגן מפגש עם אבו מאזן, בו יוכלו נציגי מוסדות הלימוד הישראלים להציג שאלות לראש הרשות.

המשלחת הסטודניאלית, שאמורה לצאת לביקור ברמאללה היא פרי יוזמה משותפת של ההתאחדות והשדולה לסיום הסכסוך וההחלטה עליה התקבלה בדיון בישיבה של הוועד המנהל של ההתאחדות.

באותה ישיבה אף הוחלט לאפשר לסטודנטים מכל מוסד לימודים להגיש מועמדות, כשכלל הפניות וההכרעה הסופית יעשו דרך ההתאחדות ולא דרך מוסדות הלימוד באופן פרטני. על פי ההתאחדות, היוזמה סחפה מספר הרבה יותר גדול של סטודנטים מן המצופה, אך מנגד, עוררה את התנגדותם של יושבי ראש אגודות הסטודנטים מטעמים פוליטיים.

למען השיח. המשלחת
למען השיח. המשלחת

''הפייסבוק הוצף קריאות גזעניות''
"לפני כשבוע פרסמו במכללה שיוצאת משלחת של אגודת הסטודנטים הארצית לפגוש את אבו מאזן ושיש מקום לשלושה סטודנטים. מאוד התלהבנו, חשבנו שזו יוזמה נהדרת והזדמנות טובה לשמוע ולהיות חלק", מספרת תמנע בן, סטודנטית שנה שלישית למדע המדינה במכללת עמק יזרעאל. אך ברגע שהידיעה התפרסמה בפייסבוק, ההתרגשות התחלפה בתחושות מועקה.

"הפוסט שפרסמה האגודה בפייסבוק הוצף תגובות גזעניות שאומרות למה לא צריך לנסוע ומשתמשות במושגים כמו 'מחבל', 'עוכרי ישראל' ועוד דברים שפשוט לא התאימו. במקום לגנות את הדברים, יו"ר האגודה, דני צפניה, רק הודיע שהוא היה נגד ההשתתפות של המכללה מלכתחילה ולמחרת פרסם שוב פוסט שמודיע כי המכללה מגנה את הנסיעה וביטלה את ההשתתפות".

בן מציינת שפגשה את צפניה ועימתה אותו עם הביטול. "אמרתי לו שזו התחנפות לחבר'ה שכעסו על היוזמה. הוא הסביר שמפלגת העבודה לקחה על זה קרדיט ושהיו פוליטיקות קטנות בהתאחדות הסטודנטים הארצית ובגלל זה המכללה מגנה את זה", היא אומרת. "אבל אני לא מבינה, מה זה משנה מי לוקח קרדיט? זו הזדמנות מצוינת להגיע ולהציף דעות".

סטודנטים מתלוננים, היו''רים מגבים
סטודנטים מתלוננים, היו''רים מגבים

במכללת ספיר ההתנגדות הגיעה מלמעלה, מיו"ר האגודה עמית חזן, אך המדיניות השתנתה בעקבות לחץ כבד. "מועצת המחלקות במכללה הפכה למעשה את ההחלטה של האגודה והחליטה להצטרף למשלחת", מסביר פלג אשש, סטודנט שנה שנייה לתקשורת בספיר. "יש ליו"ר האגודה תפיסה שרואה את מכללת ספיר כניטראלית וגם ככזו שלא לוקחת צד פוליטי, למרות שעצם ההתנגדות שלו היא לקיחת צד פוליטי די ברור", הוא מוסיף. "אבל עם כל הכבוד לאגודה, אם ההתאחדות מארגנת מפגש עם אבו מאזן, בתור יו"ר הוא צריך להגיד כן. בעמוד הפייסבוק של האגודה יש דיונים מטורפים על העניין הזה".

מעדיפים ללכת עם הזרם
למרות זאת, חזן לא ממש לבד. אל היו"רים המסתייגים מהמפגש עם ראש הרשות הצטרפו במהלך סוף השבוע עוד כמה אגודות, שקוראות לבטל את משלחת התאחדות הסטודנטים לרמאללה בשל "התערבות בוטה באורח החיים הפוליטי של הציבור אותו היא מבקשת לייצג".

לדברי דור חיים, יו"ר אגודת הסטודנטים של המסלול האקדמי המכללה למינהל, שלקח חלק פעיל במהלך שמגנה את הפעילות, יציאת המשלחת היא בגדר פעילות פוליטית, ואין זה ראוי שההתאחדות תתערב בהליך מדיני.

באופן כללי, נראה שהמגמה הנוכחית של אגודות הסטודנטים השונות היא לא לצאת באופן פומבי בעד המשלחת, כל עוד עולים קולות שמתנגדים לה מקרב הסטודנטים עצמם. יושב ראש אגודת הסטודנטים של מוסד הלימודים הדתי, אוניברסיטת בר אילן, הביע תחילה תמיכה במפגש בלתי אמצעי עם ההנהגה הפלסטינית, אך סרב להתראיין בנושא. כמוהו גם אגודת הסטודנטים במכללת רופין, שלא השיבה לפנייה.

את התייחסות המרכז הבינתחומי בהרצליה לסוגיה נביא כלשונה: "אגודת הסטודנטים של המרכז הבינתחומי היא גוף א-מפלגתי. הדבר היחיד העומד בבסיס הפעילות שלנו הוא טובת הסטודנטים. לגופו של עניין, אנחנו תומכים ביוזמות של התאחדות הסטודנטים, גם כאלו שעוסקות בתחומים חברתיים שמחוץ למסגרת הסטודנטיאלית גרידא, ובלבד שהתקבלה החלטה במוסדות ההתאחדות כפי שהתקבלה במקרה הנ"ל".

האוניברסיטה העברית בחרה שלא לענות ישירות ומסרה שהנושא נידון כעת בוועד המנהל ותתקבל תשובה בקרוב.

יקבעו את עתיד המשלחת. הסטודנטים
יקבעו את עתיד המשלחת. הסטודנטים

תגובת התאחדות הסטודנטים
תגובת התאחדות הסטודנטים בעניין המשלחת: "אנחנו שומרים מקומות לארגונים סטודנטיאליים ופוליטיים מקמפוסים שונים כדי שהביקור יהיה מאוזן וייתן מקום לכמה שיותר דעות וסטודנטים וזה לא ביקור שמותנה באיזה שהם תנאים מוקדמים כאלה ואחרים. אנחנו מצפים מסטודנטים מכל המוסדות להגיע, חשוב לנו שזה יהיה ביקור א-מפלגתי ושיוקצה זמן מראש לסטודנטים לשאול שאלות ואנחנו מצפים מסטודנטים לשאול שאלות נוקבות ולא מגבילים את השאלות. כל הסטודנטים נרשמים למשלחת דרך ההתאחדות כדי לישר קו עם כלל הסטודנטים".

בנושא מחאת היור"ים, מסרה ההתאחדות: "קיבלנו מכתב מחלק מראשי האגודה שהם מבקשים ישיבת נשיאות נוספת שם ידונו בביקור. כרגע המשלחת הזאת יוצאת לפועל, כשההרשמה נסגרה אתמול בלילה (א'). ביום שלישי יהיה דיון פתוח שכל ראשי האגודה מוזמנים אליו ויוכלו להביע את עמדתם. מלכתחילה הייתה הצבעה בוועד המנהל של ההתאחדות, בו חברות כמה אגודות כמו תל אביב, העברית, בר אילן, והיא הסתיימה ברוב שהכריע בעד קיום המשלחת, כך שההחלטה עברה ברוב דמוקרטי".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד