072-3300504

אוקספורד: בנים מצליחים יותר במבחנים

בכיר באוניברסיטת אוקספורד טוען שההבדל בין הצלחתם של גברים ונשים באקדמיה נובע מכך שסטודנטיות לא לוקחות סיכונים. איך מתמודדים? ''לשנות הסטריאוטיפ כבר בגיל בית הספר''

אחינועם מזרחי | 21-08-2013 11:03:00

האם סטודנטיות באוניברסיטת אוקפורד צריכות לחשוש למעמדן? בשבוע שעבר צוטט מי שעומד בראש מדור הקבלה לתואר ראשון במוסד היוקרתי כאומר שתלמידים ממין זכר זוכים לציונים טובים יותר בבחינות מכיוון שהם לא מפחדים לקחת סיכונים.

בזמן שסטודנטיות חוששות להמר ולוקחות לעצמן זמן רב יותר כדי לחשוב על התשובה, אמר מייק ניקולסון לאתר ה"דיילי מייל" הבריטי, סטודנטים מקשיבים לתחושת הבטן שלהם והולכים עליה בלי להסס. "בנות שונאות לקחת סיכונים, ולכן בשאלות רב ברירתיות הן יחשבו על הסבר רציונאלי לתשובה בזמן שבנים פשוט יסמנו אותה".

''לא לוקחת סיכונים''. סטודנטיות
''לא לוקחת סיכונים''. סטודנטיות

חולשות גם על תחומים גבריים
לנוכח הדברים הזדעקה פרופסור אבריל מקדונלד, חברה במועצת המנהלים של 'נשים במדע והנדסה' באוניברסיטת רידינג, והודיעה שההצהרה של ניקולסון "מוטעית עובדתית".

היא הצביעה על כך שבזמן שגברים נחשבים כשולטים יותר מנשים בתחומים מסוימים כמו פיזיקה, דווקא האחרונות מצליחות להראות הישגים גבוהים יותר מבחינה מעשית. "בנות מצליחות להוכיח ביצועים טובים יותר מאשר גברים בכל נושא", היא אמרה. "הן מקבלות ציונים טובים יותר מבנים אפילו בפיזיקה, מקצוע שנתפס מסורתית כחזק יותר אצל גברים".

מקדולנד הסכימה עם ניקולסון שבנים נוטים להצליח יותר בפורמט של בחינה מאשר בנות, אך הוסיפה ש"אם תשאלו כל מורה הוא יגיד לכם שבנות מאורגנות יותר בהגשת עבודות מלאות במועדן".

עוד היא טענה כי בנים אולי עוקבים אחר תחושות בטן, אבל זו לא בהכרח הדרך הנכונה לקבל את התוצאות הכי טובות". עם זאת, "בנים אולי יטו לברור בין מידע רלוונטי ולא רלוונטי יותר במהירות".

תחום גברי? פיזיקה
תחום גברי? פיזיקה

''מונעים מבנות תחומים מדעיים''
בהמשך לדבריו אמר ניקולסון לתקשורת שמאמץ רב הושקע בבחירת התלמידים שהגישו בקשה להתקבל לאוקספורד, עד כדי כך שכמעט לא היה צורך בניפוי. על פי הנתונים, אוניברסיטת אוקספורד קיבלה 17,500 פניות, כשיכלה לקבל לשורותיה מכסה של עד 3,200 תלמידים.

אבל מקדולנד חוששת למגמה רחבה יותר. "התעשייה זועקת ליותר נשים מדעניות ומהנדסות כי זה חשוב שלא תהיה רק פרספקטיבה גברית, וצריך לעשות יותר כדי לשנות את הסטיראוטיפים הרווחים בבתי הספר, שבגללם מורים מונעים מבנות לקחת חלק בנושאים מדעיים", ציינה.

הנתונים השנתיים של האוניברסיטה אמנם מצביעים על ניצחון הטוסטוסטרון - שמונה אחוזים מהבנים השיגו בבחינות ציון מקסימאלי A, לעומת 7.4 אחוז מהבנות. בשנה שעברה המינים נבדלו זה מזה רק ב-0.1 אחוז.

אך האם קיים הבדל ביולוגי בין נשים וגברים, או שמא מדובר באמונה המגשימה את עצמה? נכון להיום נראה שיותר גברים פונים ללמוד פיזיקה באקדמיה, כשארבע מחמש בחינות במקצוע נערכו בידי גברים, שאף היוו 60.7 אחוז מהנבחנים במתמטיקה. נשים, מאידך, תפסו 74.3 אחוז מתחום הפסיכולוגיה באקדמיה ואף עומדות בראש טבלת הציונים.

עם זאת, מומחים טוענים שההסבר יכול להיות אחר. לחץ סביבתי מסוג זה, הם מסבירים, יכול להרתיע את הסטודנטים מלגשת לבחינה במקצוע שמזוהה כחזק יותר אצל בני המין השני.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד