072-3300504

דירה להחריד: מצוקת השכירות מכה שוב

סטודנטית מתל אביב החליטה לתעל את התסכול שלה משוק הדירות הקשוח לאתנחתא קומית. עמוד הפייסבוק החדש "דירות בתל אביב שמדכאות אותי" כובש את הרשת ומצית מחדש את השיח הנושן

14-08-2013 14:43:00

חודש אוגוסט הוא שיאה של עונת המלפפונים, המטקות, הביקיני והאח הגדול, אבל מעל לכל זהו שיא עונת הציד. אלפי סטודנטים מנצלים את התקופה בשביל למצוא דירה רגע לפני תחילת שנת הלימודים, כאשר מדובר במסע ציד אכזרי לכל דבר. בשל הביקוש הגובר וההיצע הדל, מחפש הדירה הממוצע נאלץ להתמודד כיום מול עשרות מחפשים נוספים שמוכנים להילחם על כל מרצפת. בתל אביב, העיר שידועה בשל שוק השכירות הקיצוני שבה, נראה כי משנה לשנה המצב רק מחמיר.

בדיוק מהמקום הזה נולד לפני שבוע עמוד הפייסבוק "דירות בתל אביב שמדכאות אותי". בעמוד שכבר מונה למעלה מ-12,000 עוקבים, מועלות מודעות מרחבי הרשת שמפרסמות דירות סוריאליסטיות במיוחד. בין הפנינים נצפתה דירת חדר אצל משפחה חד הורית אשר המחיר שלה משתנה בהתאם להחלטת הדייר הנכנס האם להתגורר בה במשך כל השבוע או ללא סופי שבוע. במודעה אחרת פורסמה דירת 3 חדרים ב-6,000 שקלים אשר בעל הדירה מגיע להתגורר בה מספר ימים בשנה. כניסה לדירה אחרת שפורסמה בעמוד מותנית ברכישת הריהוט של הדייר היוצא בעלות של לא פחות מ-24,000 שקלים, בעוד דירה אחרת בכלל מיועדת לשכירות רק ליומיים-שלושה בשבוע.

על רקע כל אלו נראה כי המקום הראשון במצעד הדירות ההזויות שמור ללא ספק לדירה הזו – דירה ללא שירותים שמושכרת כרגע ב-3,500 שקלים, השוס: לאחר שיושלם השיפוץ ויתווספו שירותים יוקפץ מחיר השכירות ל-4,500 שקלים.

"יצא לי להיתקל הרבה במודעות כאלה וזה נורא הצחיק אותי, הייתי מפרסמת אותן אצלי בפייסבוק ובאיזה שלב פשוט החלטתי לפתוח עמוד פייסבוק. תוך שעתיים זה נהיה ויראלי. בהתחלה אני העליתי דברים שנתקלתי בהם, ועכשיו אני מקבלת שתיים-שלוש הודעות ביום על דירות, וגם אחרים מדביקים מודעות על הוול. אחד הפוסטים הופיע ב"סטאטוסים מצייצים" (עמוד פייסבוק פופולארי שאוסף תכנים מרחבי הרשת – ר.ו) וזה הפך לכדור שלג שצבר תאוצה", משחזרת ג'ודי בת ה-22, סטודנטית לפסיכולוגיה ביום והמוח שעומד מאחורי העמוד בלילה.

"חשבתי שזה יהיה מעגל החברים פלוס עוד כמה אנשים ואולי קצת סטודנטים שמכירים את התסכול", מתוודה ג'ודי שלא תיארה לעצמה שהעמוד יהפוך לכל כך פופולארי תוך זמן קצר, "אני חושבת שפשוט זה נושא שקרוב ללבם של הרבה אנשים בתל אביב".

עד שמגיעים למנוחה והנחלה

"פשוט התחלתי לחפש דירה ונשברתי"
כמו קורבנות אחרים של זירת הדירות השכורות בישראל, ג'ודי שבמקור מרחובות, קפצה גם היא ראש אל המים העמוקים והחלה לחפש דירה בעיר לימודיה תל אביב. "פשוט התחלתי לחפש דירה ונשברתי. הרבה דירות הן פשוט מגעילות, ובלי קשר לדירות המזעזעות פשוט נורא יקר פה.

"במשך שלושה חודשים חיפשנו דירה לשלושה שותפים בפחות מ-6,000 שקלים וזה פשוט היה כמעט בלתי אפשרי. התפשרנו על דירה של 3.5 חדרים בלי סלון שיותר מתאימה לשני אנשים, ומצאנו אותה יומיים לפני שהדיירים היו צריכים לפנות אותה".

אז למה להתעקש כל כך על תל אביב אתם שואלים? הנה התשובה: "אם אני אגור בגבעתיים או ברמת גן יקח לי לא פחות זמן ממה שהיה לוקח לי להגיע ברכבת מרחובות. יש המון פקקים. אני ממש לא מהאנשים שחושבים שרק תל אביב קיימת וכל השאר זה פריפריה, זה פשוט נגיש יותר. הרבה חברים שלי נשארו אצל ההורים או גרים ברמת גן-גבעתיים. ברמת אביב אין הרבה סטודנטים למרות שיש פה אוניברסיטה".

העמוד אולי נולד מתוך זווית קומית, קצב הגדילה ההיסטרי שלו מצביע על כך שנושא השכירות עדיין רלוונטי מתמיד. "כל עוד יהיו דירות להמשיך לצחוק עליהם אני חושבת שאנשים יצטרפו, העמוד הזה לא צריך להיות פוליטי. יש בו מן המחאה אבל זו בסך הכל סאטירה, וצריך לשים איפשהו את הגבול – הסטנדרטים כל הזמן יורדים. אני מקווה שאנשים שאולי שלא יודעים שהדברים האלה לא בסדר יקבלו פרספקטיבה חדשה. לאנשים אין מושג איך נראה חוזה סטרנדרטי ומה נחשב לא סטנדרטי".

איפה עובר הגבול?

לא רק בתל אביב
סטודנט נוסף ששרד בשביל לספר הוא נבות (שם בדוי), סטודנט למשפטים בבינתחומי הרצליה המתגורר בתל אביב, שחיפש עם בת זוגו דירה במשך שלושה חודשים. "ראינו למעלה מ-30 דירות וכל אחת פשוט הייתה יותר מחרידה מהשנייה. בעלי הדירות בתל אביב פשוט חיים בסרט. באחת הדירות שראינו השירותים היו בתוך המטבח, ובדירה אחרת התקרה הייתה כל כך נמוכה שבכלל לא יכולתי לעמוד בה זקוף. היום בכלל כל דייר שיוצא מהדירה מרשה לעצמו לסחוט את הדיירים הנכנסים בשביל שהוא יעביר את השמות שלהם לבעל הדירה, כבר פסלנו דירה שרצינו להיכנס אליה כי התנאי של הדיירים היה לקנות את כל הריהוט הנוראי שלהם בעשרת אלפים שקל".

אם אתם מגחכים למשמע כל אותם פראיירים כביכול שמוכנים להתבזות בשביל דירה בתל אביב, אז תופתעו לגלות כי גם בירושלים המצב לא כל כך שונה.

"עברנו מהמרכז לירושלים בגלל הלימודים וחיפשנו דירת שני חדרים במחיר שאנחנו יכולים לעמוד בו, עד 3,800 שקל גג. ראינו מלא מלא דירות, משהו כמו עשרים ולבסוף מצאנו דירה פיצית של פחות מ-40 מ"ר אבל היא הייתה משופצת אז לקחנו אותה", מספרת אלונה, סטודנטית בבצלאל בירושלים, שעברה תלאות רבות כשחיפשה דירה עם בן זוגה בעיר".

"במהלך השנה שגרנו שם התקלקלו לנו מלא דברים, כל הזמן נפל החשמל ובחורף אי אפשר היה להדליק את הדוד ולא ממש היה אפשר לדבר עם בעל הבית. היה לנו ברור שאנחנו עוזבים כי זה ממש לא היה שווה את זה, ואז התחלנו שוב בחיפושים. היה לנו כבר יותר ידע ונסיון, חיפשנו בכל האתרים של הומלס ויד2 וגם דרך קבוצות בפייסבוק – זאת ממש הייתה עבודה. כל הזמן ישבנו על המחשב ועשינו רפרש וראינו מלא דירות".

בין מה שהתיימרו בעלי דירות לכנות בשם הגנרי 'דירה', ראו אלונה ובן זוגה "דירת מרתף מחרידה ומאובקת עם חלון עלוב ופצפון שרצו עליה 4,000 שקל" בשכונת נחלאות שמחיריה עוד נחשבים יחסית אטרקטיביים לעומת שכונות אחרות בעיר. עוד בשלל – "דירה מחולקת שראינו במרכז העיר בגודל 35 מטר שבעל הדירה רצה עליה 3,500 שקל". לאחרונה נכנסו אלונה ובן זוגה לדירה בשכונת רחביה בעיר, לאחר שהצליחו לגבור על עשרות דיירים פוטנציאליים ועל שלושה זוגות שהדירה הובטחה להם מראש. לאחר 'אודישן' מול בעל הדירה כפי שמגדירה זאת אלונה, בו היו צריכים למעשה לשווק את עצמם, הם הצליחו להעפיל לסוף ו'לזכות' בדירה המיוחלת.