072-3300504

נחיתות נשית בבחינה הפסיכומטרית

מבחן הפסיכומטרי הוא כרטיס הכניסה של כל אדם בישראל ללימודים גבוהים, אבל לא לכולם סיכויים שווים להצליח בו, במיוחד אם אתם ערבים או גרים בעיירת פיתוח

אחינועם מזרחי | 12-08-2013 17:42:00

מנסים לשער את הציון שלכם בפסיכומטרי? על פי הסטטיסטיקה, לגברים, צברים ובעלי תעודת בגרות מלאה, יש סיכוי לקבל ציון גבוה יותר מנשים, בעלות בגרות חלקית, החיות בעיירות פיתוח.

דו"ח שפורסם על ידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, הכותב ומנהל את בחינות הפסיכומטרי בארץ, חושף את תמונת המצב הארצית הנוגעת למבחן. על פי הדו"ח, סיכויי ההצלחה בבחינה מושפעים מהבדלי מין, מעמד וגזע – ומוטים לטובת גברים, אשכנזים, משכילים ואמידים ממרכז הארץ.

מבחן המבחין בין גזע ומין. הפסיכומטרי
מבחן המבחין בין גזע ומין. הפסיכומטרי

הטובים לפסיכומטרי
במהלך 2011 ניגשו למבחן הפסיכומטרי - מבחן הכניסה לאוניברסיטאות - 76,395 איש, שנבחנו בלא פחות משש שפות וקיבלו ציון כללי ממוצע העומד על 534.

בעוד הציון הממוצע לנבחנים ממין זכר היה 561, הציון הממוצע לנבחנות היה נמוך משמעותית ועמד על 518 בלבד. אז האם יש תחום שנשים חלשות בו במיוחד? הנתונים מדווחים על נחיתות רב תחומית – בממוצע, נשים קיבלו ציונים נמוכים מגברים בשלושה תחומים: חשיבה מילולית, חשיבה כמותית ואנגלית.

אם כן, הפער המגדרי קיים. מה לגבי פרמטרים נוספים? כגון השכלה, אזור מגורים ומוצא עדתי. גם שם, הנתונים מצביעים על מגמה עגומה, כזו שאפיינה את החברה הישראלית כבר לפני עשרים שנה. השוואה בין נבחנים דוברי עברית לערבית (שניגשים לבחינה פסיכומטרית שכתובה בשפה העברית), חושפת פער של 100 נקודות: ציון הבחינה הממוצע של נבחנים דוברי עברית הוא 566 ושל דוברי הערבית הינו 466.

מבין דוברי העברית, נבחנים בעלי בגרות מלאה סיימו בציון ממוצע של 558, ונבחנים ללא בגרות כלל עברו את הבחינה בציון סופי ממוצע של 499.

ציון נמוך יותר בכל תחום. נשים
ציון נמוך יותר בכל תחום. נשים
הכסף אמר להרים ידיים
הכסף אמר להרים ידיים

השד העדתי מכה שוב
יתרה מכך, פערים בין מזרח ומערב מקבלים במסגרת חינוכית זו אישור נוסף, כשזכרים ונקבות ממוצא מזרחי השיגו ציון ממוצע נמוך מזה של זכרים ונקבות ממוצא אשכנזי. ואם נבחנים תושבי העיר, המושב והקיבוץ עומדים בראש טבלת הציונים, נבחנים שמגיעים מעיירות פיתוח עוברים את הבחינה בציון ממוצע נמוך בהרבה (518 בעיירות פיתוח, לעומת 597 בקיבוץ).

נבחנים שמוצא הוריהם מאירופה, אמריקה ודרום אפריקה קיבלו ציון ממוצע של 579, לעומת הציון הממוצע של נבחנים שמוצא הוריהם מאסיה וצפון אפריקה, שעמד על 556.

הדו"ח אף מציין את התפלגות הציונים בהסתמך על המצב הסוציו אקונומי עליו הצהירו הנבחנים במעמד הבחינה, כאשר ניתן לראות הבדל ניכר בין נבחנים שמצבם הכלכלי הוגדר כגבוה (עם ציון ממוצע של 591), לעומת נבחנים שמצבם הכלכלי ירוד (עם ציון ממוצע של 483).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד