072-3300504

מדעי הרוח בירידה: ''חייבים לצמצם מרצים''

כ-8 אחוזים מהקורסים בפקולטה למדעי הרוח באוניברסיטה העברית יקוצצו בשנת הלימודים הבאה. ארגון המורים במוסד: "אנשים בגיל 60 יפוטרו בצורה מבישה''

אחינועם מזרחי | 30-07-2013 16:15:00

הרוחות באוניברסיטה העברית סוערות, בעקבות הודעה שנמסרה מטעם הנהלת האוניברסיטה על קיצוצים קרובים בכוח האדם. אתמול (ב') הגיש ארגון המורים והחוקרים באוניברסיטה (מו"ח) צו מניעה לבית הדין לעבודה בירושלים במטרה למנוע את הפיטורים. אך בפקולטה למדעי הרוח, בה יערכו הקיצוצים כבר בשנה הלימודים הקרובה, מסתייגים ממהלך אותו הם מגדירים "כוחני", וקובעים כי אין מנוס מההחלטה.

סוגרים קורסים - מקצצים מרצים
סוגרים קורסים - מקצצים מרצים

''למה על חשבון העובדים?''
"קיבלנו הודעה מהאוניברסיטה שמקצצים מאה קורסים בשנת הלימודים הבאה, משום שהפקולטה למדעי הרוח נתקלה בברוך תקציבי של שלושה מיליון שקל", אומרת יו"ר ארגון ארגון המורים והחוקרים באוניברסיטה, דוקטור אסתר סרוק, "הדרך הקלה ביותר לגייס את הכסף זה לפטר את הסגל זוטר - העובדים הזמניים. מדובר בצעד נמהר ולא מוסרי, שמנוגד להסכמים שנחתמו בין ארגון המרצים לאוניברסיטה - אנחנו כאוניברסיטה צריכים להיות המגדלור של הצוות החברתי בחברה, אנחנו בונים את האתוס ואם המוסד לא מכבד הסכמים איך אפשר להלין על גופים אחרים בארץ?".

סורק מוחה כנגד "כפיות טובה של האוניברסיטה", להגדרתה, לאחר שעובדיה שירתו אותה במשך עשרות שנים. "אפשר לגייס שלושה מילון שקל דרך קרנות או בדרכי התייעלות אחרות, למה זה צריך להיות על חשבון אנשים שעובדים 15 שנה במערכת, שהגיעו לגילאי 50 או 60 וכעת יפוטרו בצורה מבישה?", היא מוסיפה. "אתמול הגשנו תביעה שמטרתה לפעול למען יישום ההסכמים שמגנים על אותם עובדים, כי המערכת עוד לא הפנימה את התפיסה של הענקת ביטחון תעסוקתי לעובדיה".

''הדרך הכי קלה''. פיטורים
''הדרך הכי קלה''. פיטורים

מנסים לייעל את התנהלות הפקולטה
אבל עמדתו של דיקן הפקולטה למדעי הרוח מזה שלוש שנים, ראובן עמיתי, היא ברורה ונחרצת. "אנחנו עושים קיצוצים בכל החוגים בפקולטה, משום שהגענו למסקנה שאי אפשר להתעלם ממצוקה תקציבית. בפקולטה יש כיום יותר מ-1,100 קורסים ואין לזה אח ורע בישראל. אנחנו מדברים על קיצוץ של 7-8 אחוז מהקורסים, ומבחינת מערך ההוראה ומדעי הרוח השמים לא נופלים ואין שום רעידת אדמה".

לדבריו, הפקולטה למדעי הרוח שורדת בעזרת ארבעה חוגים גדולים ומבוקשים, ביניהם היסטוריה כללית, מזרח תיכון, לימודי אסיה ופילוסופיה. לעומתם, חוגים בספרות, בשפות, במקרא ובארכיאולוגיה לא מתרוממים.

"אנחנו מלמדים כחמש שפות הודיות שונות. בשנה שעברה היו רשומים לאחד החוגים, שעולים למוסד 45,000 שקל, רק שני תלמידים. אני מצטער, אבל האוניברסיטה לא תוציא סכומים כאלו על שיעור של שני אנשים", הוא מתאר. "הבעיה קיימת גם בקורסים אחרים - ספרות עברית עם 15 תלמידים בשנה, ארכיאולוגיה וחוגים במדעי היהדות, כמו לשון עברית ומקרא, בסדר גודל דומה".

עמיתי מסביר שההחלטה היא בעיקר אקדמית ולא תקציבית. "הגענו למסקנה שמערכים מסוימים לא מועילים ואנחנו מנסים לשנות. במסגרת השינויים העברנו לארגון מו"ח רשימה וציפינו לקבל מהם התייחסות קונקרטית למספר מסוים של אנשי סגל שלא ניתן לוותר עליהם, אבל במקום דיון לגיטימי קיבלנו התנהלות כוחנית וצו מניעה", הוא מציין. "זה כואב ולא נעים, רוב האנשים הם חוקרים ומורים טובים, אבל אין מנוס אלא לקצץ".

לדברי סרוק, אנשי הסגל מגיבים בזעם נוראי, שהתבטא בהפגנות מול לשכת הנשיא וחתימה על עצומות. "אנשים נאבקים, זה החיים שלהם והבית שלהם והפרנסה שלהם. אני קוראת לאוניברסיטה להתעשת, למשוך חזרה את הרעיון הזה ולקצץ במקומות אחרים".

מקצוע הולך ונעלם. ארכיאולוגיה
מקצוע הולך ונעלם. ארכיאולוגיה

תגובת האוניברסיטה העברית
"הפסקת העבודה של המרצים נעשית על פי דין ובהתאם לצרכי ההוראה של האוניברסיטה ואינה מפרה הסכמי עבודה קיבוציים כלשהם. בניגוד לנתונים שנמסרו על ידי ארגון מו"ח, צפויים לסיים את עבודתם 60 מרצים ועוד 30 מרצים נוספים התכוונו בלאו הכי לעזוב את האוניברסיטה לטובת לימודי פוסט דוקטורט בחו"ל, הצטרפות למוסדות אקדמיים אחרים וכדומה. כמו כן, בניגוד לנתוני ארגון מו"ח, לא יבוטלו 100 קורסים כי אם 70.

"חבל שהארגון בוחר בפנייה לערכאות משפטיות במקום בהידברות מול הגורמים הרלוונטיים באוניברסיטה", מוסיפים דוברי האוניברסיטה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד