072-3300504

איך לנצח את הפסיכומטרי

הפסיכומטרי הוא מבחן מאיים, אבל אחרי שסיימתם ללמוד יש רק עוד כמה דברים קטנים שתוכלו לעשות כדי להקל עליכם את הבחינה. אז איך בכל זאת שורדים את זה?

אורן אונגר, יואל גבע | 01-07-2013 11:34:00

כבר למדתם בעל פה שני מילונים, כתבתם חיבורים, שיננתם עשרות נוסחאות ומשפטים בגיאומטריה ואפילו קראתם בשלושה חודשים יותר ספרים באנגלית מאי פעם. אז מה עוד נשאר? כלום. רק לעשות את הבחינה. לקראת הבחינה הפסיכומטרית, שתתקיים ביום חמישי הקרוב, הנה כמה טיפים שכדאי לכם לשנן.

הגיע הזמן לגשת למבחן
הגיע הזמן לגשת למבחן

הכירו את הכיתה מראש
חוסר הוודאות לגבי יום הבחינה גדול. לכן, מבחינה פסיכולוגית, רצוי להפחית במידת חוסר הוודאות איפה שרק ניתן. אי לכך, מומלץ לפנות את אחד הבקרים בימים שלפני הבחינה ולהגיע לכיתה בה נבחנים. כדאי להקפיד שההגעה תהיה באותן השעות ובאותו אמצעי התחבורה שבו צפויים להגיע ביום הבחינה עצמו.

להתכונן מראש
להתכונן מראש

לא נרדמים? לא נורא
הלכתם לישון מוקדם ואתם מתהפכים במיטה במקום להירדם? אל חשש, ברגע שהבוחנים יאמרו "התחילו ובהצלחה" אתם צפויים לחוש את האדרנלין זורם בעורקים. אחת מהשפעותיו של האדרנלין היא חיסול העייפות ולכן בזכותו אין שום סיכוי שתפהקו בזמן הבחינה.

לא כמו נבחרת ישראל בכדורגל
צלחתם פרק כלשהו בהצלחה גדולה? זו לא סיבה לאופוריה וזלזול. לא הצליח פרק כלשהו? זו לא סיבה לייאוש. יש לזכור שהמבחן מורכב משמונה פרקים וחיבור. המשקל היחסי של כל פרק (ובטח של כל שאלה) הוא קטן מאוד. לכן, חשוב להבין שחמישה תרגילים, טובים או רעים במיוחד, הם כמעט חסרי משמעות ומותר לטעות. גם מי שמקבל 700 טעה ביותר מ-10 אחוז מהשאלות.

אל תאבד את עצמך
אל תאבד את עצמך

אל תמציאו את הגלגל בזמן הבחינה
שדה הניסויים של הנבחן הם אותם שבועיים-שלושה שלפני הבחינה. בבחינה עצמה לא מנסים דברים חדשים - לא רגיעון, לא ריטלין ובטח שלא טקטיקה חדשה לפתרון פרק.

התרחקו ממשקאות אנרגיה בזמן הבחינה
משקאות האנרגיה באמת מייצרים אנרגיה, אבל אין בהם צורך, משום שאותו אדרנלין שיעטוף אתכם בזמן הבחינה כבר דואג לזה ובהצלחה יתרה. שנית, משקאות האנרגיה מכילים המון קפאין, שהוא חומר משתן. כלומר, במקום לענות על השאלות, אתם צפויים לרוץ לשירותים ולבזבז את זמנכם.

בלי יציאות מיותרות
בלי יציאות מיותרות

החיבור: דעה היא עדיין לא עובדה
בזמן כתיבת החיבור יש להתרחק משתי טעויות שעלולות לפגוע בציון: ראשית, אין להציג דעה כעובדה. מה שאינו אמת ידועה לכל הוא בגדר דעה אישית ויש לסייגו תוך שימוש במילים כמו "לדעתי, יש להניח, סביר ש.." וכדומה. בנוסף, אין להסתמך על ידע מוקדם של הבודק, או על כך שהוא יבצע עבור הנבחנים את הקישורים וההנחות הנכונות. כל דבר בחיבור צריך להיות מוסבר ביסודיות מקסימלית.

החיבור: הכי חשוב להיות ברורים
הנשיא האמריקאי הארי טרומן טען ש- "If you can't convince them- confuse them". כלומר, אם אי אפשר לשכנע יש לדאוג לבלבל, והצד השני כבר יאשים את עצמו בחוסר ההבנה. ובכן, בכל הקשור לחיבור הפסיכומטרי ההפך הגמור הוא הנכון. אין לרשום כל מחשבה שצצה בראש, יש לתכנן את תפקידו של כל משפט בקפידה, ולדאוג שיהיה קוהרנטי עם שאר החיבור. לא רק שחזרות מיותרות אינן תורמות להערכת החיבור, הן פוגעות בו נואשות.

למה לרוץ אם אפשר ללכת
אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב הנבחנים היא תופעת "הריצה המהירה", שנובעת מהרצון לסיים את כל השאלות. ריצה זו עלולה לגרום לציון הפסיכומטרי שלך להראות רע מאוד - הרבה פחות מהציון אליו היית יכול להגיע. מדוע? משום שהבחינה הפסיכומטרית נועדה לבחון חשיבה מעמיקה וחשיבה שכזו דורשת קודם כל הבנה מלאה של הנתונים, ניתוחם, יכולת חיזוי הסיבוכים שצפויים לצוץ בפתרונות השונים ובחירה בפתרון המשתלם ביותר. כל זה דורש זמן. כלומר, עדיף לפתור פחות שאלות, אך להיות בטוחים בתשובות עליהן עונים.

* אורן אונגר הוא מורה לפסיכומטרי בבית הספר של יואל גבע

לאט יותר, נכון יותר
לאט יותר, נכון יותר
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד