072-3300504

ויתרו על החלום להיות פסיכולוג קליני

מה גרם לבוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה להרים ידיים מהתואר השני? ואילו דברים נאלצים היום לעשות צעירים נחושים, כדי להגיע אל היעד הנכסף

אחינועם מזרחי | 10-01-2013 16:50:00

לימודי פסיכולוגיה הם מהתחומים המבוקשים ביותר בארץ. על פי מדד יורם פלוס, בשנת הלימודים האקדמית תשע"ג, היה בראש רשימת המבוקשים באשכול מקצועות הייעוץ והטיפול. הסטודנטים מודעים לתחרות ומוכנים לעבוד קשה - אף אחד לא הסביר להם שבמקרה הזה, המאמץ לא תמיד משתלם.

טובה בדימיון. פסיכולוגיה קלינית
טובה בדימיון. פסיכולוגיה קלינית

מה הסיפור של מבחן המתא"ם?
הסטודנטים לתואר ראשון, צובאים בהמוניהם את הפקולטות לפסיכולוגיה באוניברסיטאות ובשאר מוסדות הלימוד בארץ. "כולם יודעים שהם רוצים להמשיך לתואר שני, אבל לא מכירים את הקריטריונים", אומרת חני ממן מאשדוד. ממן סיימה תואר ראשון בפסיכולוגיה במכללת אחווה, אבל לא הצליחה להמשיך הלאה, אל התואר השני.

"כשסיימתי את השנה השנייה במכללה ניגשתי למבחן שאמור לבחון את היכולות המחקריות שלי ולבדוק האם אני מתאימה לתואר שני בפסיכולוגיה. משלא הצלחתי להוציא ציון מספק, ניגשתי למבחן שוב בסוף השנה השלישית לתואר - אבל גם אז הציון שקיבלתי היה בלתי מספיק.

"הציונים נעים בין 50 ל-150, כשהממוצע הוא 100 ולפיכך על הנייר, מוסדות הלימוד דורשים ציון שנע סביב הממוצע", היא מסבירה, "בפועל מגלים שבשביל פסיכולוגיה קלינית צריך ציון של 120 נקודות ומעלה".

לא די בהשקעה
לא די בהשקעה

"זה צוואר בקבוק"
בכל שנה, מספר המועמדים ללימודי תואר שני בפסיכולוגיה, במיוחד במגמות הקליניות המבוקשות, הוא גדול בהרבה ממספר המתקבלים בפועל. על מנת להיות בעל סיכוי ריאלי להתקבל לתואר שני בפסיכולוגיה, תידרשו להציג ממוצע ציוני תואר ראשון גבוה, לצד ציון מבחן מתא"ם גבוה מאוד, מכתבי המלצה מחבר סגל אקדמי, ראיון אישי או מבחן מיון.

ש', בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בן גוריון, סיימה אותו בממוצע גבוה מאוד, אבל פחדה לגשת למבחן המתא"ם. "יש לי ממוצע 89, שלכאורה, בכל תואר שני אחר,
נחשב מספיק ואפילו טוב, אבל בפסיכולוגיה זה נחשב די נמוך", היא מספרת. "חוץ מהממוצע, ידעתי שאני צריכה לעבור את מבחן המתא"ם ושמעתי שבוגרי תואר עם ממוצעים גבוהים משלי לא עברו אותו, אז זה גרם לי להרים ידיים.

"מבחן המתא"ם מתקיים רק פעם בשנה, באזור חודש אוקטובר, וברוב הפעמים צריך להמתין עוד שנה מרגע ביצוע המבחן עד לתוצאות המיונים של מוסדות הלימוד - זה כמו צוואר בקבוק", היא אומרת.

תהליך קבלה נוקשה וארוך
תהליך קבלה נוקשה וארוך

סוחרים בקורות חיים
לדבריה, הקושי הרב שכרוך בקבלה לתואר שני, גרם לסטודנטים לפעול בדרכים מפוקפקות. "תהליך ההרשמה הוא מאוד יקר - למעט אלפי השקלים שמושקעים בקורס ההכנה למבחן ובבחינה עצמה, כל מוסד גובה מהתלמידים דמי הרשמה.

"אולם הסטטיסטיקה לא מותירה להם ברירה, והם נאלצים להגיש מועמדות למספר מוסדות לימוד במקביל - כי איפה שיקבלו אותם הם יגידו תודה. אני יודעת שהרבה מהם משלמים לאנשי מקצוע שינפחו להם את קורות החיים", היא מוסיפה.

"בדיעבד, אני מניחה שהייתי לומדת משהו אחר במקום פסיכולוגיה, כמו ריפוי בעיסוק - מדובר בארבע שנים לא פשוטות, אבל לפחות בסופן יוצאים עם מקצוע ובלי הכאב ראש של תואר שני", ש' ממשיכה. "כי גם כשאתה כבר כן מתקבל לתואר שני בפסיכולוגיה, המסלול עוד לא נגמר - אחרי זה יש עוד ארבע שנים התמחות".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד