072-3300504

סטודנטים בארץ: פחות ביבי, יותר בנט

מדגמי הבחירות שערכו האוניברסיטאות והמכללות בארץ מעידים על נטייה של הסטודנטים לתמוך בגוש המרכז. אולם בעוד מפלגת השלטון נחלשת, מפלגת הבית היהודי נתפסת כאלטרנטיבה

אחינועם מזרחי | 02-01-2013 10:18:00

לקראת הבחירות לכנסת ב-19, נערכו בחירות דמה במספר אוניברסיטאות ומוסדות לימוד מרכזיים ברחבי הארץ, בניסיון לעורר את ההתעניינות הפוליטית של ציבור הסטודנטים בארץ ולעודד אותם להצביע. הבחירות באוניברסיטאות ובמכללות ביקשו לדמות מערכת בחירות אמיתית, כפי שעתידה להיערך ב-22 לינואר – יום הבחירות הארציות.

תוצאות ההצבעה היו מפתיעות נוכח שתי מגמות. האחת, מפלגת 'הליכוד-ביתנו', העומדת בראש הממשלה הנוכחית, נדחקה למקומות הנמוכים בכל המוסדות בהן התקיימה ההצבעה. אולם, מפלגת 'הבית היהודי' והעומד בראשה נפתלי בנט, קיבלו את תמיכתם של הרבה מהסטודנטים והעפילו למקומות הראשון והשני בטבלת המפלגות.

הסטודנטים בארץ רוצים שינוי
הסטודנטים בארץ רוצים שינוי

"לבנט יש רוח צעירה, שאנשים מתחברים אליה"
מדגמי הבחירות שנערכו באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ובמרכז הבינתחומי בהרצליה, העידו על הנטייה של מרבית הסטודנטים לבחור במפלגות מרכז, אולם, הצביעו במקביל על אהדה רחבה למפלגת 'הבית היהודי'.

באוניברסיטת בן גוריון, מפלגת 'העבודה' ושלי יחימוביץ' בראשה זוכה למספר הגבוה ביותר של בוחרים, עם 21.6 אחוזים מהקולות. את המקום השני העניקו הבוחרים ל'בית היהודי', עם 19.5 אחוזים ואילו 'יש עתיד' מוקמה במקום השלישי עם 15.5 אחוזים מהקולות. מפלגת 'הליכוד ביתנו' קיבלה רק 10.5 אחוזים מכ-5,000 קולות המצביעים.

אלעד היימן השתתף במדגם הבחירות והצביע, כמו רוב הסטודנטים, במפלגת 'העבודה'. הוא מודה שהתמיכה הגדולה של הסטודנטים מבאר שבע במפלגת 'הבית היהודי' הייתה מפתיעה, אבל מציע לה הסבר. "בחרתי בשלי יחימוביץ' בגלל המצע החברתי שלה, ואני חושב שהבוחרים של בנט הושפעו בעיקר מהרוח הצעירה שלו, שאנשים מתחברים אליה".

במדגם הבחירות שנערך במרכז הבינתחומי בהרצליה, קיבלה מפלגת 'יש עתיד' 25.1 אחוזים מקולות הסטודנטים והגיעה למקום הראשון בשורת המפלגות המתמודדות. מפלגת 'הבית היהודי' מוקמה במקום השני, עם 18.3 אחוזים מהקולות, 'הליכוד ביתנו' במקום השלישי עם 16.2 אחוזים, ו'העבודה' ברביעי, עם 11.7 אחוזים.

"גם יאיר לפיד וגם בנט מייצגים באישיות שלהם משהו מאוד ישראלי וציוני, וערכים אלו מאוד מזוהים עם הסטודנטים של הבינתחומי, שלמרות שהרבה פעמים מוגדר כמקום של האליטות, יש בו פעילות חברתית והתנדבותית ענפה", מסביר סטודנט מהמכללה. "מצד שני אני כן מופתע, כי למרות שבנט נראה אדם מרשים, אכפתי ששרת בצבא כקרבי, אני לא בטוח כמה האנשים שבוחרים בו באמת מכירים את המצע שלו".

ההפתעה הגדולה. נפתלי בנט
ההפתעה הגדולה. נפתלי בנט

לליכוד יש סיכוי, אז נצביע הבית היהודי
בבחירות שערכה אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית השתתפו כ-1,200 סטודנטים, שהצביעו באמצעות מערכת ממוחשבת, בפעם הראשונה בתולדות האוניברסיטה.

תוצאות הבחירות מיקמו את מפלגת 'העבודה' במקום הראשון, עם 28.57 אחוזים מהקולות, את 'מרצ' במקום השני, עם 22 אחוזים מהקולות ואת 'הבית היהודי' במקום השלישי, עם 16.42 אחוזים. מפלגת 'הליכוד ביתנו', שמובילה את הסקרים הארציים, הגיעה על ידי הסטודנטים מירושלים למקום הרביעי, עם 8.37 אחוזים מהקולות בלבד.

הסטודנטית שירן לוי, שהשתתפה במדגם, חושבת שצריך לחזק את המפלגות החלשות. "בבחירות לכנסת ה-18 הצבעתי לליכוד, אבל עכשיו המצב שונה, וזה די ברור שביבי הולך להיות ראש הממשלה. מנגד, בבחירות האלו מתמודדת 'הבית היהודי', שזו מפלגה שמורכבת מכמה מפלגות דתיות ושמתוקף כך יש לה את הכוח להשפיע. לכן יש צורך לחזק אותה לדעתי, ואני בהחלט מאמינה בנפתלי בנט".

במדגם בחירות שערכה האוניברסיטה בעלת הציביון הדתי, בר-אילן, בקרב ציבור מצביעים בן כ-4,000 סטודנטים, ניצחה מפלגת 'הבית היהודי' עם 28 מנדטים. אחריה מוקמה מפלגת 'הליכוד ביתנו' עם 18 מנדטים, ואל המקומות השלישי והרביעי הגיעו 'יש עתיד' עם 13 מנדטים ו'מרצ' עם 11 מנדטים.

"אני רוצה שבנימין נתניהו יהיה ראש הממשלה הבא של ישראל, אבל הצבעתי ל'בית היהודי'", אמרה סטודנטית לתקשורת ומדעי המדינה באוניברסיטה. "אם הקרב בין שתי המפלגות היה צמוד יותר, יכול להיות שהייתי נותנת את הקול שלי ל'ליכוד ביתנו', אבל כמו שזה נראה עכשיו אני מעדיפה לתת את הקול שלי למפלגת נישה, שתייצג את האינטרסים שלי ושל הציבור הדתי בכנסת", היא הוסיפה.

גם אוכלוסייה דתית. האוניברסיטה העברית
גם אוכלוסייה דתית. האוניברסיטה העברית
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד