072-3300504

הסטודנטים שחיים בקומונה בדרום

אחד עשר סטודנטים חיים יחד כקומונה במצפה רמון. הם מבשלים זה לזה, חוגגים יחד את חגי ישראל וצופים בצוותא בטלוויזיה שבמועדון. כדורגל או מאסטרשף? על זה הם עוד מתווכחים

אחינועם מזרחי | 18-12-2012 18:10:00

כיצד חיים במבנה משותף חמישה סטודנטים ושש סטודנטיות, ועוד במצפה רמון? אחד עשר חברים, בוגרי הנוער העובד והלומד, מרכיבים יחד קבוצה גרעינית, אידיאולוגית וצנועה של צעירים, המתגוררים ביישוב הדרומי, אבל כלל לא מודאגים מהמחסור בתעסוקה.

"כמו כל תושבי מצפה רמון, גם אנחנו מבלים את הערבים שלנו בבתים, כי מאוד קר בחוץ", אומרת יעל גולדברג, סטודנטית במסלול מיוחד לתואר ראשון בחינוך, בבית ברל. גולדברג היא אחת מבין אחד עשר צעירים בגילאי 27-28, המרכיבים את 'גרעין שובב', והינם חברים בפרויקט הקרוי 'קיבוץ מחנכים' של התנועה החינוכית והחברתית 'דרור ישראל'.

קר בחוץ, חם בפנים. גרעין שובב
קר בחוץ, חם בפנים. גרעין שובב
מייצרים תרבות
מייצרים תרבות

לכל אחד יש פלאפון על פי צרכיו
"אין הרבה תרבות בישוב מצפה רמון, אז אנחנו מייצרים את התרבות שלנו. אנחנו מבשלים ארוחות כל ערב, בונים סוכה, מנגנים במועדון או מתווכחים יחד על צפייה בכדורגל, במאסטר שף או באחת מסדרות הריאליטי שרצות על המסך", מתארת גולדברג. החברים מתפרנסים מעבודה במערכת החינוך וכמו בקיבוץ, תורמים מכספם לכלכלת הגרעין באופן שוויוני.

"בעניין הכלכלי אנחנו עובדים כמו בקיבוץ – את המשכורת שלי ממשרד החינוך אני מכניסה לקופה הקבוצתית. חשבון הגרעין נמצא בבנק הפועלים ויש סכום מסוים של כסף שאנחנו מנתבים לקניות, פלאפונים ועוד. כל אחד מקבל לפי הצרכים שלו ולפיכך יחזיק פלאפון שדרוש לו בעבודתו. אני בתור מורה לא הרגשתי צורך עז בפלאפון מאוד משוכלל, שרק ישבר לי בטיולים", היא מוסיפה.

כשהם מתעסקים בעיקר בחינוך של בני כיתות י'-י"א, בני הגרעין מקווים להתרחב ולהשפיע על התפיסות הכלכליות והחינוכיות ברמה המדינית. "כולנו עוסקים בחינוך בכל מיני פורמטים ועושים כל מיני פרויקטים שנועדו לחנך את הילדים לעבודה חקלאית", מסביר עמר בראט, חבר בקומונה.

"בכל כיתה בפנימייה בה אנחנו מלמדים נמצאים שני מורים, כדי להעניק יחס טוב יותר לכל תלמיד. מעבר לזה, אנחנו מנסים לפנות לכמה אינטליגנציות ולא רק לאחת וללמד את הילדים לקחת אחריות זה על זה", הוא אומר.

כל אחד מקבל לצרכיו
כל אחד מקבל לצרכיו

קרן יק"א: שיפרה את איכות החיים
מה עתיד לקרות בעוד עשר שנים במצפה רמון? "הייתי רוצה לראות חינוך איכותי, כלכלה הוגנת, קואופרטיבים במגוון תחומים ואנשים שיכולים להשתכר בכבוד. המטרה שלנו זה לקחת מקום פריפריאלי כמו מצפה רמון ולהפוך אותו למודל שאנשים רוצים לחקות", בראט מסביר.

הפעילות החינוכית של גרעין שובב נתמכת בידי המועצה האזורית מצפה רמון וקרן יק"א. "אנחנו חיים בבניין של המועצה, אותו שיפצנו יחד עם התרומה של קרן יק"א, כדי להתאים את המבנה לקיבוץ המחנכים ולצרכים של החברים בו", הוא מציין.

קרן יק"א, הפועלת בישראל כבר למעלה ממאה שנה, תומכת במאות פרויקטיים חדשניים וייחודים בתחומי ההתיישבות, החינוך, התיירות והחקלאות. כחלק מפעילותה מציעה הקרן מלגת לימודים בשווי 35 אלף שקל, למי שיצליח לפתור את חידת חמיצר. "די לעבור על כל הפרויקטים, שנמצאים באתר הקרן, ולהשתמש ברמזים שמתווספים בכל שבוע לאתר, כדי להצליח לפתור את החידה. אדם שיושב שעה עד שעתיים יצליח לפתור אותה", אומר דן חמיצר, שחיבר את החידה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד