072-3300504

כמו כולם: פסיכומטרי ללקויי למידה

בעבר תלמידים בעלי לקות למידה חששו לגשת לבחינה הפסיכומטרית, אפילו אם זה עלה להם באי הגשמת שאיפותיהם. היום תקרת הזכוכית נשברה וישנם קורסים מותאמים והקלות לנבחנים

אהוד צלטנר | 21-11-2012 12:53:00

במשך שנים תלמידים עם לקות למידה פחדו מהמבחן הפסיכומטרי ובחרו תחומי לימודי שאינם מחייבים אותם להתמודד עם המבחן שאותו חשבו שלא יוכלו לצלוח. כיום, אותם תלמידים נבחנים הן בבחינות הבגרות והן בבחינה הפסיכומטרית, בתנאים מותאמים שכוללים בין היתר הארכת זמן, מחשבון, הקראה באנגלית, הפסקה בין פרק לפרק והתאמות נוספות בהתאם ללקות הרלוונטית ומגיעים להישגים מרשימים.

מהמילה הקלות עלול להשתמע כי מישהו יקל עבורם את המבחן, אך זה בהחלט לא המקרה והכוונה היא למעשה התאמות, כלומר לאפשר לכל נבחן פסיכומטרי להיבחן בתנאים הייחודיים המותאמים לו.

לדוגמא, אדם שמרכיב משקפיים זקוק להן כדי לקרוא, לנהוג וכמובן כדי להיבחן. עכשיו דמיינו שאסור היה להיבחן במבחן פסיכומטרי עם משקפיים. אתם חושבים שהיה לו סיכוי להוציא את הציון הגבוה לו הוא מסוגל? וודאי שלא כי בלי משקפיים, פרט לקושי הטבעי של הבחינה מתווסף קושי לא רלוונטי שהבחינה לא מיועדת ולא מחפשת לבחון.

דוגמא נוספת הינה תלמיד עם בעיות קשב חמורות (ADHD) שאינו מסוגל לשבת במקום יותר משעה ברצף. אותו אדם, מוכשר ככל שיהיה, לא יוכל לקבל את הציון המשקף את יכולתו אילולא יתאפשר לו להיבחן בתנאים המתאימים לו. מטרת ההתאמות אם כן הינה לעקוף עד כמה שניתן את הלקות או המגבלה, כדי שהמבחן יוכל לשמש מדד להערכת התחום שנועד להיבדק במבחן הפסיכומטרי. כלומר, המבחן יהיה אותו מבחן, אבל בדרך שתאפשר לתלמידים למצות את היכולות האמיתיות שלהם ולהתמודד מול אחרים בצורה הוגנת.

נגמרו הימים הלחוצים
נגמרו הימים הלחוצים

כיצד מתאימים את אופי הלימודים לבעלי לקויות למידה?
בשנים האחרונות, ביחד עם עליית המודעות ללקויות הלמידה השונות, הבינו את החשיבות העצומה בהתאמת שיטות הלימוד ודרכי העבודה בעבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. כלומר, בשיטות הלימוד האמורות לא רק נבחנים בתנאים מותאמים, אלא גם לומדים את החומר באופן שנכון לצרכי התלמיד.

קורסים אלו מתקיימים בפריסה ארצית החל משנת 2003 וכוללים איש מקצוע שעוזר לתלמידים לקבל התאמות בבחינה וכן השעורים עצמם מתנהלים בצורה שגם תלמידים שבעבר סלדו מלמידה, יוכלו ליהנות מחוויה מתקנת.

כל השיעור מלווה במצגות מולטימדיה חווייתיות ובמשחקי למידה ממכרים, הכיתות מתנהלות באינטימיות עם 16 תלמידים בלבד, השיעורים קצרים יותר וכך מקלים על ספיגת החומר.

בנוסף, שיטות הלימוד עצמן הן שונות ומתאפיינות בלמידה הכוללת שימוש בכל החושים על ידי מגוון שיטות המחשה, בייחוד לאור העובדה כי במסלול הלימוד הזה כל המורים עברו הכשרה להוראה ללקויי למידה. ואם כל זה לא מספיק, אז בחלק מהקורסים הללו יש גם סימולציות שמדמות את המבחן ללקויי למידה שקיבלו התאמות ומאמן פרטי צמוד לכל תלמיד ותלמיד.

אם כן, מסלול הלימודים הנכון ובחינה מותאמת מאפשרים לתלמידים עם לקויות למידה התמודדות הוגנת ומוצלחת עם הבחינה ובכך גם נשברת תקרת הזכוכית והיום גם לתלמידים בעלי לקויות למידה קיימת האופציה להתבלט ולהצטיין בבחינה.

*המאמר נכתב על ידי עו"ד אהוד צלטנר, מנהל בית ספר EZWay אשר עורך קורסי פסיכומטרי ייעודיים ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב.

ללמוד בצורה שבאמת מתאימה לכם
ללמוד בצורה שבאמת מתאימה לכם
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד