072-3300504

בר ליד הבית? כדאי שתיזהרו

סטודנט בעיר זרה? שים לב היטב היכן אתה בוחר להתגורר. מחקר חדש מגלה כי אנשים שגרים ליד ברים הם אלכוהוליסטים יותר מאחרים

אחינועם מזרחי | 04-11-2012 16:37:00

סטודנטים, האם מאז שעברתם לעיר זרה התחלתם לשתות אלכוהול בכמויות? מחקר חדש שנערך בפינלנד מצא שאנשים שגרים ליד ברים הם בעלי נטייה גבוהה יותר לאלכוהוליזם מאשר אחרים. המחקר עקב אחר 55,000 פינים במשך שבע שנים, וחקר את הקשר בין נורמות השתייה שלהם לאזור בו הם מתגוררים.

מבחינה מספרית, הממצאים מעידים כי אדם שגר במרחק של קילומטר אחד מבר, מעלה ב-17 אחוזים את סיכוייו להפוך לשתיין כבד. אבל, לדברי החוקרים, קרבה לבר לא הופכת אנשים לצרכני אלכוהול מופרזים בהכרח.

"גורמים נוספים עשויים להסביר את הקשר. אפשרות נוספת, שמפריכה הממצאים, היא ששתיינים בוחרים לגור ליד ברים", אמרה החוקרת ג'נה ל. הלונן לרויטרס. אולם, הלונן והקולגות שלה למחקר בחנו גם קבוצת אנשים שלא שינתה את מיקומה הגיאוגרפי. לדבריה, הממצאים היו דומים גם בקרב נחקרים אלו. הכיצד? משום שברים נפתחו ככל הנראה באזור מגוריהם.

החוקרים בחנו גם את רמת העוני של השכונה כפקטור (בפינלנד, אנשים בעלי הכנסה נמוכה נוטים לשתות יותר מאשר אנשים עשירים), אולם 'מרחק מהבר' נותר הגורם בעל הסיכויים הגבוהים להפוך אדם לשתיין כבד.

בר מתחת לבית? אסון לסטודנט
בר מתחת לבית? אסון לסטודנט

שתיין כבד: למעלה מ-2 משקאות ביום
בתחילת המחקר, היה דפוס של שתייה כבדה נפוץ יותר כאשר אנשים חיו קרוב לברים, מסעדות או בתי מלון שלהם בר: בקרב אנשים שחיו 120 מטר (400 רגל) ממקום השתייה הקרוב ביותר, היו קצת יותר מתשעה אחוזים שתיינים כבדים, בעוד מבין מי שהתגורר במרחק 2.4 קילומטר, נמצאו 7.5 אחוזים שתיינים כבדים.

אולם, ככל שהתקדם המחקר התגלה לחוקרים שמבין כל אותם המקומות, מגורים בקרבת בר הגדילו את הסיכויים של אנשים להפוך לשתיינים כבדים באופן המשמעותי ביותר.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, מחשיב שתייה כבדה ליותר מ-2 משקאות ביום בממוצא לגבר, ומשקה אחד ביום לאישה. "הסיכון להפוך להיות שתיין פרובלמטי תלוי בטווח רב של פקטורים", הלונן מצביעה. "אבל הגבלת שעות הפתיחה של ברים, או קמעונאי אלכוהול אחרים, יכולה להפחית את הסיכון בשתייה מופרזת בקרב תושבים".

עד כמה הממצאים רלוונטיים גם למדינות אחרות? לדבריה, "מאחר שהרגלי השתייה והנורמות משתנים ממדינה למדינה, לא ניתן לקבוע בברור. בבריטניה ובאוסטרליה למשל, שתיית אלכוהול היא מקובלת יותר מאשר בפינלנד, בעוד שבארצות הברית היא פופולארית פחות".

סערה בכוס בירה
סערה בכוס בירה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד