072-3300504

מה המרצים חושבים על הלפטופים בשיעורים?

היום ניתן למצוא כמעט בכל תיק של סטודנט לפטופ וסמארטפון, בהם הוא משתמש בשיעור. מה המרצים חושבים על שימוש היתר בטכנולוגיה? ואיך מתמודדים עם התופעה שרק הולכת ומתרבה?

יסמין לידסקי | 20-03-2013 10:38:00

יד ביד עם התפתחות עידן הטכנולוגיה יותר ויותר סטודנטים ממלאים את אולמות ההרצאות במוסדות האקדמיים בלפטופים שמסתירים את פניהם וטלפונים סלולאריים שמסיטים אותם מהעיקר – הלימודים. רגע לפני תחילת הלימודים, בדקנו עד כמה זה באמת מפריע למרצים?

"חלק מהסטודנטים משתמשים בלפטופ כדי לגלוש באינטרנט, אחרים משתמשים בזה להצליב מידע שאני מעביר בשעורים, אבל דבר אחד בטוח זה נורא מפריע", אומר מרצה למחשבים במכללה במרכז הארץ. "זה כמו לשבת עם עיתון בתוך הכיתה, לכאורה זה לא מפריע לניהול שעור תקין אבל לא נעים לראות את זה".

לדבריו, הוא יכול לזהות בקלות אם הסטודנט גולש באתרים שונים או לחלופין הוא מרוכז בשיעור. "אם יש צחקוקים אז זה בדרך כלל מהפייסבוק, אבל לפעמים סטודנטים שואלים שאלות שנובעות מהאינטרט אז זה תורם לשעור. עם זאת, גם עודף ידע עלול להיות בעייתי כי לפעמים הסטודנטים קוראים פסקה קטנה וצדדית מחומר מקצועי ומגיעים למסקנה שגויה".

ולמרות העובדה שזה מפריע לניהול השיעור, המרצה מתעקש שהתופעה הזאת כל כך מושרשת כבר בתרבות הסטודנטיאלית שפשוט אי אפשר למגר אותה. "אני לא מתכוון להתחיל לבדוק כל סטודנט מה הוא עושה עם המחשב שלו ועל מה הוא מסתכל. לי חשוב שיהיה שקט ושלא יפריעו למי שכן רוצה להקשיב", הוא אומר.

"בסופו של יום זה נורא אישי יש כאלו שמצליחים למנף את זה ולהשתמש בטכנולוגיה כיתרון ויש כאלו שלא עושים כלום. זה תלוי בסטודנט ולא בחומר הרקע שעומד לרשותו כי מי שרוצה לקדם את עצמו יימצא את הדרך לעשות את זה באינטרנט או לא וסטודנט שלא רואה באקדמיה את פסגת השאיפות שלו יסתפק במינימום האפשרי".

כמו לשבת עם עיתון בשיעור
כמו לשבת עם עיתון בשיעור

"זה פשוט קצת מעליב"
"היתרונות של הטכנולוגיה, גם בפן הלימודי וגם בכלל עולים בהרבה על החסרונות", אומרת עו"ד דנה פאר, מרצה בפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ועסקים שמצדדת גם היא בגישה כי התופעה הזאת הפכה כבר מזמן לשגרת יומם של הסטודנטים ועל כן לא ניתן להתמודד עמה. "זוהי פשוט עובדה קיימת שאנחנו חיים כיום בעולם מאוד מאוד טכנולוגי, ולכן להוציא לגמרי את הטכנולוגיה מהכיתה תהיה טעות", אומרת פאר.

לדבריה, היא יכולה לזהות בקלות מי מהסטודנטים משחק ומי עובד. " דרך הטובה ביותר לזהות את זה היא אם מסתכלים על הסטודנט ורואים שהוא בכלל לא מרים את העיניים מהמסך אפילו לרגע - במקרה כזה אני מבינה שהוא לא טורח להסתכל עליי ועל המצגות מכיוון שהוא עסוק במשהו אחר".

עם זאת, היא מדגישה שהלפטופים כלל אינם מפריעים לה לנהל שעור ולהפך היא מוצאת בהם יתרונות רבים כמו העשרת השיעור, העברת חומר בין הסטודנטים וחיפוש באינטרנט.

אך כמובן שלא ניתן להתעלם לחלוטין מהחסרונות. "החיסרון העיקרי הוא בכך שהזמינות הטכנולוגית פוגעת ביכולת להתרכז, אבל היות שכל הדור הזה מתמודד עם זה כל הזמן, ולא רק במהלך הלימודים אלא גם במהלך העבודה, אני חושבת שזה פשוט משהו שאנשים לומדים לאט לאט לחיות איתו ולהתמודד איתו", היא מסבירה.

לעומת הלפטופים, פאר אומרת שהסמרטפונים מפריעים הרבה יותר. "העיסוק בסמארטפון, בניגוד ללפטופ, הוא משהו שהרבה יותר קופץ לעין במובן שבו ברור שהסטודנט אינו מרוכז בשיעור, וזה מטריד במובן שזה פשוט קצת מעליב".

ד"ר זהבי עמוס, מרצה בפקולטה למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב חושב שהסטודנטים הם אנשים בוגרים ויש להתייחס אליהם ככה ולכן למרות שהוא חושב שזה אכן יכול להפריע לסטודנט, הוא מאמין שההחלטה צריכה להיות שלו. "זה עניינם של הסטודנטים ויכול מאוד להיות שזה מפריע להם להפנים את החומר הלימודי אבל זו בחירה שלהם ובעיה שלהם", הוא אומר.

לדברי עמוס, הטכנולוגיה דווקא מסייעת לסטודנטים בדרכים שונות ומגוונות. "מאוד מצא חן בעיניי שהתלמידים עם הלפטופ עושים 'פקט צ'קינג', כלומר בדיקת עובדות, אני חושב שזה מאוד תורם למהלך השיעור ולמהימנותו".

מרצה מתעלם מההפרעות
מרצה מתעלם מההפרעות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד