072-3300504

האתגר הגדול של בני ה-30

אף פעם לא מאוחר להתחיל מחדש: מה מביא אותנו להתעורר בגיל שלושים ולהחליט לשנות כיוון? ועל איזה מקצוע סביר שנתחרט בשלב מאוחר של חיינו?

אחינועם מזרחי | 29-08-2012 14:18:00

זה יכול לקרות לכל אחד: פתאום לא מוכנים לספוג יותר את הקריזות של הבוס, חושבים יותר על טובת המשפחה והילדים, או פשוט רוצים להיוולד מחדש. בעולם בו אנו חיים היום לא צריך להתבייש לעשות הסבה מקצועית. כל מה שצריך לעשות זה לקבל החלטה, להתחיל בשינויים קטנים ולא לפחד מהפחד.

הסבה מקצועית היא החלטה של אדם לשנות את תחום ההתמקצעות שלו. בגיל 20 קוראים לזה 'לימודים גבוהים', בגילאי ה-30 זה כבר הופך ל'הסבת מקצוע'. "הרבה פעמים, הבחירות שקובעות את עצמאותו המקצועית של אדם, ונעשות בגילאי ה-20-30 לחייו, מונעות מסמל סטטוס, רצון ברווחה כלכלית והשפעה של ההורים", מסבירה גוני יצחקי ינאי, יועצת מקצועות במרכז לתכנון ופיתוח קריירה 'לכל אדם יש שביל'.

"זו הסיבה שמגיעים אלינו הרבה אנשים שמעוניינים לעשות הסבה מעריכת דין, היי-טק או מקצועות ההנדסה. פתאום בגיל 30 הם מרשים לעצמם לצאת מהתפיסות המקובעות שליוו אותם לאורך השנים, ושהובילו אותם לבחירות שכליות יותר ורגשיות פחות".

לא מוכנים לשמוע יותר
לא מוכנים לשמוע יותר

"גברים פחות מרשים לעצמם"
לא רק שהסביבה משפיעה על קבלת ההחלטות שלנו, גם למגדר אליו אנו משתייכים יש השפעה על הדרך המקצועית בה נבחר. "בגיל 30, גם גברים וגם נשים נמצאים בענייני הורות. השוני הוא באופן בו הם תופסים את המחויבות שלהם כלפי הילדים", מתארת יצחקי.

"נשים שמות על הכף את האהבה לילדים, וזו מניעה בהן את ההבנה שצריך להקדיש זמן לדברים החשובים באמת ולא לבזבז זמן על עיסוקים שלא גורמים להן לחוש אושר ושמחה יומיומיים. גברים בשלב זה של החיים מרגישים את חובת הפרנסה המשפחתית, ולכן ירשו לעצמם פחות לעשות הסבה מקצועית".

ההבדל בין גברים ונשים מתבטא באופי הבחירה ובמהות המקצוע. "נשים עושות מעבר למקצועות שקרובים יותר ללב, כמו מקצועות טיפוליים וחינוכיים. עם זאת, הלב לפעמים בוחר בילדים, ואז רוצים להיות בבית מוקדם והקריירה הופכת להיות רק דרך להתפרנס. במקרים כאלו הן מחפשות משהו פחות מרגש, שייתן להן את האפשרות להיות אמהות", היא מוסיפה.

הילדים מכניסים לפרופורציה
הילדים מכניסים לפרופורציה

הכי מבוקשים: מכירות והיי-טק
הסבה מקצועית יכולה להיעשות בכל מקצוע, החל באלו הדורשים הכשרה אקדמאית מוכחת כגון רפואה ועריכת דין, ועד כאלה בתחום האומנות והמשחק.

על פי נתונים שהתפרסמו באתרי משרות באינטרנט, רוב האנשים רוצים לעבור לתחום המכירות וההיי-טק. בתחום המכירות אופציות ההעסקה הן מגוונות, ומתחילות מסוכני מכירות זוטרים המרוויחים 3,000 שקל בחודש, ועד מנהלי מכירות שמגיעים גם ל-10,000 שקל ומעלה. בדומה, גם בהיי-טק נע הביקוש ממהנדסים ומתכנתים ועד לדרגים הבכירים.

אך בניגוד לעבודה במכירות שלא מצריכה השכלה מוקדמת, בשביל להתקבל לעבודה כהיי-טקיסטים תצטרכו ללמוד או לצבור ניסיון תעסוקתי. לטענת יועצת המקצועות יצחקי ינאי, לא מעט בוחרים גם לעזוב את עולם ההיי-טק לטובת תחומים אחרים, על אף התנאים הנוחים והמשכורות הגבוהות.

משתעממים וזקוקים לשינוי
הדס צחור, כיום מרפאה בעיסוק, החליטה בגיל 30, כשהיא לקראת חתונה, לעזוב את תחום ההיי-טק וללמוד תואר ראשון נוסף, הפעם בריפוי בעיסוק.

"פניתי להיי-טק מלכתחילה כי זה תחום שהיה מאוד כדאי מבחינה כלכלית, כשעוד הייתי רווקה ונדרשתי לממן את עצמי לבד. כשהייתי לקראת הקמת משפחה עצרתי רגע לחשוב מה אני אוהבת באמת ואיזה מקצוע אני רוצה לחיים. יכולתי גם לאפשר את זה כי הדאגה הכלכלית כבר הייתה מאחורי", מספרת צחור.

היום, כשהיא כבר שש שנים במקצוע החדש שבחרה לעצמה, היא שמחה מאוד על שהיה לה האומץ לבצע את השינוי. אבל אל תחשבו שזה כל כך קל. "לא כל אחד יכול להחליט פתאום בגיל 30 שהוא עוזב הכול והולך ללמוד, צריך לכך גב כלכלי", היא מסייגת.

בנוסף, לצורך בגב כלכלי, מרגע שהחלטתם על הסבת מקצוע, כדאי שתתחילו בשינויים קטנים. "יש משא ומתן בין הרצונות לבין המציאות, אבל אפשר למצוא את האמצע - במקום ללכת להיות מורה ולעשות שנתיים השלמה להוראה, אפשר להישאר בהיי-טק ולהדריך שם או להתנדב", מייעצת יצחקי.

שינוי לא מחייב גם החלפת מקצוע או הקמת עסק עצמאי. "מי שרוצה להיות אמן יכול להתחיל בזה כתחביב", מוסיפה יצחקי. "אנשים משתעממים הרבה פעמים וזקוקים לשינוי – חשוב קודם כל להבין את המקור לשעמום או לחוסר שביעות הרצון ולהתאים לכך את הפעולה. לפעמים זה יכול להיות שינוי קטן כמו צעיף יפה, או גדול כמו החלפת מלתחה".

מצאו את דרך המלך
מצאו את דרך המלך
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד