072-3300504

אפליית נשים באוניברסיטאות באיראן

מחקר חדש מעלה כי בשנה האחרונה אוניברסיטאות באיראן סוגרות מקצועות רבים בפני נשים, ביניהם מקצועות ההנדסה והמתמטיקה

אחינועם מזרחי | 26-08-2012 16:30:00

מחקר שנערך באיראן מצא כי חלה עלייה דרמטית באפליה נגד נשים בעולם האקדמיה במדינה. המחקר מעלה כי במהלך השנה האחרונה התפשטה המגמה בכ-60 אוניברסיטאות באיראן, וביותר מ-600 תוכניות לתואר ראשון. על פי אתר החדשות University world news, שפרסם את המחקר, מדובר בהתרחבות משמעותית בהפרדה הגזעית בין שתי אוכלוסיות הסטודנטים במדינה המוסלמית.

המחקר התבסס על מידע שנאסף על ידי הסטודנטים באוניברסיטאות השונות במדינה, בהן יחלו נשים וגברים את שנת הלימודים הקרובה בכיתות נפרדות. המחקר קובע כי קיימת מגמה מובהקת בפתח השנה האקדמית, לפיה תוגבר ההפרדה בין הסטודנטים ממין זכר לסטודנטים ממין נקבה, וכן האפליה כנגד נשים.

האפליה נגד נשים באוניברסיטאות באיראן מתבטאת בסיכויהן הנמוכים להשתבץ לקורסים בהם הן מעוניינות. המגמה העכשווית היא להכווין אותן לקחת קורסים אחרים, או ללמוד באוניברסיטאות יוקרתיות פחות.

פחות נשים באקדמיה. איראן
פחות נשים באקדמיה. איראן

הנדסה ומדעים מדויקים מחוץ לתחום
המחקר מפרט את שמות האוניברסיטאות והקורסים שבהם חלה ההפרדה בין נשים וגברים, ומבחין במגמה ברורה להדיר נשים מתוכניות לימודי יוקרתיות בתחומי המדע וההנדסה. מוסדות אקדמאיים בכל רחבי איראן אף סגרו בפני נשים לימודים שקשורים בתעשיית הנפט.

לדוגמא, באוניברסיטת טהרן מתקבלים רק גברים לתחומי ההנדסה והמדעים המדויקים, משאבים טבעיים וייעור. באוניברסיטת לורסתאן שבמערב המדינה, המקצועות שנותרו אופציונאליים עבור נשים בתחום המדעים הם ביולוגיה וכימיה, בעוד גיאומורפולוגיה, מדעי האקלים וראיית חשבון פתוחים רק בפני גברים.

בנוסף לנתונים אלו, מצטרפת סוכנות הידיעות האיראנית 'מהר' לדיווחים ומציינת, כי 36 אוניברסיטאות באיראן סגרו השנה 77 תחומי לימודים בפני נשים, אם כי, "ההתפתחויות החדשות הללו לא הוכרזו באופן רשמי על ידי האוניברסיטאות", מדווחת הסוכנות.

אולם המחקר שערכו הסטודנטים מוצא שהנתונים המספריים גבוהים יותר משדווח בתקשורת, ומראה שמספר המוסדות האקדמיים שהושפעו מהמדיניות המפלה נשים באקדמיה עולה על 40. עוד מצא המחקר שיותר מ-17 אחוזים מהקורסים באוניברסיטאות באיראן הינם מופרדים, ושאחד מכל שישה סטודנטים במדינה המוסלמית נמצא בקורס לגברים או לנשים בלבד.

האוניברסיטאות באיראן מגבילות נשים לקורסים בדת ובספרות ערבית, כשמספר מקצועות הרוח צומצם בשל מה שמכנה הממשל "השפעה מערבית". "נשים מורשות לבחור מקצועות כמו הנדסאי תוכנה, טכנולוגיה וספרות", נכתב במחקר. במקצועות מסוג זה, המשלבים נשים וגברים גם יחד, הלמידה מתבצעת בכיתות נפרדות או בסמסטרים חלופיים.

בנוסף להפרדה בין "מקצועות נשיים" לגבריים, מפעילות אוניברסיטאות סינון בקבלת נשים למחלקות השונות. כך למשל, באוניברסיטה במחוז כרמאנשאה במערב המדינה, רק 34 נשים התקבלו ללימודי וטרינריה, אגרונומיה, הנדסה חקלאית, ייעור ומשאבים טבעיים, בהשוואה ל-100 גברים.

מקצוע ששמור לגברים בלבד
מקצוע ששמור לגברים בלבד
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד