072-3300504

מחקר: יש קשר בין אלכוהול לאושר

וודקה או וויסקי? מחקר חדש מצא קשר ישיר בין צריכת אלכוהול מופרזת והיותנו מאושרים. בעולם הרפואה מאמינים שעל הסטודנטים למצוא דרכים יעילות יותר להיות אהובים ומאושרים

יסמין לידסקי | 21-08-2012 15:44:00

מחקר חדש מוצא קשר ישיר בין שתייה מופרזת של אלכוהול ובין אושר ומטריד מומחים רבים בתחום הרפואה. המחקר מצא כי אנשים שדיווחו שהם שותים אלכוהול בצורה מופרזת מאושרים יותר מחבריהם שאינם שותים באותו האופן. על פי המחקר, שתייה מופרזת מוגדרת כיותר מארבעה משקאות לנשים ולמעלה מחמישה לגברים.

הממצאים התגלו בסקר שנערך לסטודנטים לתואר ראשון בבית הספר האמריקאי לאומנויות "איסטרן" וביקש מהסטודנטים לפרט את הרגלי השתייה שלהם. 1,595 סטודנטים השיבו על הסקר, לאחר שקיבלו פיצה חינם מהחוקרים אשר היו אמונים על המחקר ובראשם קרולין הסה, חוקרת במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת "קולגייט". תוצאות המחקר פורסמו במגזין ה- ABC" news" האמריקאי.

עוד מצא המחקר כי אושר קשור באופן ישיר לסטטוס, כלומר סטודנטים גברים, לבנים, עשירים והטרוסקסואלים מאושרים יותר מיתר הסטודנטים (נשים, הומוסקסואלים ולא לבנים). עם זאת, כאשר הרגלי צריכת האלכוהול של הקבוצה השנייה עולים, הם מדווחים על שביעות רצון חברתית גבוהה יותר שמשתווה לזו של הקבוצה הראשונה. "שתייה מופרזת יכולה להיות תנאי לקבלת הטובין שמקבלים סטודנטים מהקבוצה הראשונה", אומרת החוקרת הסה.

אך ממצאי המחקר לא נגמרים כאן, לא רק ששתייה מוגזמת תגרום להשתלבות חברתית טובה יותר והעלאת האושר כפועל יוצא מכך, המחקר מצא כי גם סטודנטים שכבר נמצאים בסטטוס חברתי גבוה יישתו כדי להשאר מאושרים. אנשים שנמצאים במעגלים חברתיים נרחבים ואינם שותים אלכוהול בצורה מופרזת, קובע המחקר, יהיו עם שביעות רצון נמוכה יותר מזו של חבריהם ששותים.

גורם לנו להיות יותר מקובלים
גורם לנו להיות יותר מקובלים

הטיפה המרה
המחקר השנוי במחלוקת הזה, עורר הדים רבים בקהילת הרופאים הבינלאומית ורבים מהרופאים התנגדו נחרצות לממציאו ההרסניים. "אני מוצא את המידע הזה כעצוב מאד", אומר ד"ר אדווין סלסיטץ. יו"ר וועדת החינוך והחברה של יחידת התמכרויות בניו יורק. "שתייה מופרזת היא מסוכנת ברמות רבות ושונות, אך הסטודנטים האלו לא מודעים לכך ומפיקים תועלת מההתנהגות הבעייתית הזאת".

על פי המכון הלאומי לאלכוהוליזם והתעללות באלכוהול, שתייה מוגזמת מהווה איום בריאותי משמעותי. המכון העריך כי בשנה מתים כ-1,700 סטודנטים כתוצאה משתייה מופרזת. ואם זה לא מספיק, יותר מ-696,000 סטודנטים בגילאי 18-24 מותקפים בכל שנה על ידי סטודנטים אחרים בגילופין.

כמו כן, מצא המכון כי יותר מ- 400,000 סטודנטים בגילאים אלו קיימו יחסי מין לא מוגנים כתוצאה משתייה, ו-25% מהסטודנטים בכללותם דיווחו על תוצאות אקדמיות בעיתיות בעקבות בעיית השתייה שלהם.

בעקבות הסטטיסטיקות הללו וממצאי המחקר, הרופאים מקווים כי יוכלו לאתר יותר סטודנטים ולסייע להם עם תוכניות חינוכיות בנושא אלכוהול. "במחיר של שישיית בירה יכול סטודנט להרגיש מקובל", אומר ד"ר מארק יפה פסיכיאטר בתוכנית גמילה מסמים ואלכוהול. "הבנת הצורך הזה של סטודנטים להרגיש שייכים מניח למומחים בתחום הבריאות לפתח דרכים לשינוי הלחצים ההתנהגותיים והחברתיים שקיימים במוסדות האקדמיים וגורמים לסטודנטים לשתייה מופרזת".

בעוד חוקרים מסוימים מציעים לנצל את האינפורמציה הזאת וללמוד ממנה, מומחים אחרים אומרים כי דווקא יש לפרש את הממצאים האלו בזהירות יתרה. "אולי עבור חלק מהסטודנטים השתייה גורמת לשביעות רצון חלקית", אומרת ד"ר פולטון מהמרכז המחקרי לאלכוהול באוניברסיטת צפון קרוליינה, "אבל עבור אחרים צריכת האלכוהול תגרום לשינוי מצבי הרוח ואי שביעות רצון".

1,700 סטודנטים מתים מדי שנה
1,700 סטודנטים מתים מדי שנה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד