072-3300504

מה באמת צריך כדי להתקבל לעבודה?

אמא תמיד רוצה שלילד יהיה תואר, אבל האם למעסיקים זה חשוב שסיימת תואר ראשון, האם אפשר ללמוד תחום מסוים ולעבוד בתחום אחר ומה המשקל של הניסיון התעסוקתי בקבלה. חלק א'

אחינועם מזרחי | 01-08-2012 12:54:00

סטודנטים רבים מסיימים את התואר הראשון ופתאום מגלים שניסיון תעסוקתי חשוב יותר מאשר התעודה. לפעמים, גם אם אין לך תואר רלוונטי ואין לך ניסיון, המעסיק מסתפק בלדעת שקיים בך הפוטנציאל. לכן, לפני שאתם ניגשים לחפש עבודה, כדאי שתדעו מה המעסיקים מחפשים ומה נדרש לכם כדי להתקבל.

לא תמיד צריך התמחות
לא תמיד צריך התמחות

פרסום: קופירייטרים, תקציבאים ואנליסטים
במשרד הפרסום מקאן-אריקסון מגדירים תואר ראשון כתנאי קבלה בסיסי למרבית התפקידים. "בוגרי תואר בתקשורת, למשל, מגיעים עם קשת רחבה של מושגים מהעולם שלנו, דבר היכול לסייע להשתלבות מהירה יותר בעבודה", אומרת אפרת בן ארי, מנהלת משאבי אנוש של משרד הפרסום מקאן אריקסון. בפועל, אנחנו מגייסים גם עובדים עם תואר ראשון ממגוון תחומי לימוד כמו כלכלה, ספרות, מתמטיקה, פסיכולוגיה, פילוסופיה ואחרים".

הניסיון התעסוקתי לא חשוב, אלא השאיפה להתקדם וללמוד. "הרבה פעמים נעדיף לגייס מישהו צעיר וחסר ניסיון אך עם פוטנציאל גדול, שניתן לחנוך ולגדל אותו במקאן. לתפקידים ניהוליים אנו דורשים ניסיון קודם, אך ברוב המקרים נעדיף לקדם את העובדים המנוסים שיש לנו בחברה עבור אותן משרות ניהוליות".

לדברי בן ארי, תהליך הקבלה לעבודה הינו מורכב וכולל סדרה של ראיונות, בחינה פסיכוטכנית ולעיתים גם משימה מקצועית. "במהלך ראיון העבודה, אנחנו מתרשמים מהמועמד דרך ההיסטוריה התעסוקתית שלו, תחומי העניין והבחירות שלו. כמו כן, אנו מתעניינים בסיבות שהביאו אותו להתמודד דווקא על תפקיד זה ובנוסף, בודקים מה השאיפות שלו בתחום ובאופן כללי".

מעבר ליכולות חשיבתיות וביצועיות, מעסיקים מחפשים גם תשוקה אמיתית. "חוץ מצפייה למקצועיות ומצוינות בכל עשייה, חשובה לנו גם הדרך – נחישות ודבקות במטרה, חשיבה יצירתית וסקרנות ושיהיו גם בני אדם טובים".

בן ארי מציינת, שלכל תפקיד יש גם דגשים משלו, כאשר מכלול התכונות הנדרשות מאיש ניהול שונה ממכלול התכונות שנדרשות מאיש קריאייטיב או פלנינג. "כשזה מגיע לגיוס אנשי קריאייטיב, חשוב יותר מהכול שיהיו אנשים שמביאים רעיונות גדולים. כי רק אם יש לך אנשים שמביאים רעיונות גדולים, אפשר לעשות דברים גדולים".

מחפשים תשוקה ויצירתיות
מחפשים תשוקה ויצירתיות

תקשורת: כתבים, עורכים, מפיקים
בשביל להתקבל לעבודה בתקשורת אין צורך בתואר ראשון. "השכלה היא לא תנאי הכרחי", אומר גדי להב, העורך הראשי של אתר וואלה!, "אבל היא עזר משמעותי, כי זה מקצוע אינטלקטואלי המחייב בקיאות. תואר ראשון גם יכול לעזור להתקדם מהר יותר במדרג התפקידים", הוא מוסיף.

תהליך הקבלה לעבודה בתחום התקשורת איננו מורכב. באתר וואלה! הוא כולל ראיון ומבחן ידע, עבור מי שמתמיין לתפקיד במחלקת החדשות. "בתקשורת אנחנו אומרים 'יש לו את זה - אין לו את זה'. כשאתה במקצוע אתה יודע מה זה 'זה' ואם אתה מתאים".

כשהוא מראיין, להב מחפש אנשים סקרנים, שלא מקבלים דברים כפשוטם. "אני מברר עם המועמד מה הוא עשה בחיים ובודק איך הוא עונה לי על שאלות כמו 'איזה דברים תעשה בתור עיתונאי?' - מבחינתי אין תשובה נכונה. יש התנהגות של אדם שמתבטאת בתגובות, היסוסים וביטחון עצמי. אחת המטרות היא גם לערער קצת את הביטחון".

מבחינת להב, אם יש לכם ידע כללי רחב, רצון להתמקצע בתחום ספציפי ויכולת ללמוד, אתם בחצי הדרך. "עורכים צריכים גם לשלוט בשפה העברית, בין השאר כדי לנסח כותרות מעניינות ולעבור על טקסטים. כתב, לעומת זאת, לא חייב שתהיה לו שפה גבוהה". חשובה לא פחות, היא היכולת לעבוד קשה, כשהעבודה כמעט אף פעם לא מסתיימת במשרד.

חייבים להפגין בקיאות וסקרנות
חייבים להפגין בקיאות וסקרנות

יעוץ אסטרטגי: כלכלנים, אנליסטים ויועצים עסקיים
בחברות הפיננסיות בארץ תמצאו לרוב כלכלנים ואנשי עסקים, אבל יש מקומות שמעסיקים גם בעלי תואר במדעי הרוח. "הגיעו לראיונות בחברה אנשים בעלי תואר בספרות אנגלית והנדסה כימית, שהחליטו שהמקצוע שלמדו לא נראה להם", אומר אורן מנדל, מנהל פיתוח עסקי בחברת תבור כלכלה פיננסים. "אנחנו מחפשים נתוני התאמה בסיסיים, אבל מעבר לזה אנחנו פתוחים".

בקבלה לעבודה, הניסיון המקצועי איננו חשוב. אדרבא, בחברת תבור משתדלים לגייס אנשים ללא ניסיון תעסוקתי. מה שחשוב יותר הן יכולות החשיבה והניתוח. "בכל סבב ראיונות מגיעים 10-12 מועמדים. הם מתחילים במבחן ידע בסיסי, שבוחן גם תובנות עסקיות ויכולת אנאליטית. מי שעובר את המבחן ונמצא מתאים מבחינת קורות החיים, מזומן לראיון המשך אצל המנהל הישיר והסמנכ"ל ביחד", מסביר מנדל.

אם אתם עוד לומדים, יש מספר תפקידים שנבנו במיוחד בשביל סטודנטים, ועל כן יש התחשבות מלאה בתקופות עמוסות בלימודים ומבחנים. אולם, על מנת להתקבל למשרה מלאה בחברה, אתם חייבים להיות בעלי השכלה אקדמית כלשהי.

הפלוס הנוסף ללימודים באוניברסיטה היא האופציה להתמחויות בנות סמסטר בתבור ובחברות אחרות, שמעניקות יתרון התחלתי במקום העבודה, ומאפשרות להכיר את התחום לעומק לפני סיום התואר.

דורשים נטייה בסיסית
דורשים נטייה בסיסית
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד